Nekromanti Att hålla materialet uppdaterat

Big Marco

Läskig
Det är ofta som jag vill "patcha" de rollspel jag har skapat. Polera, finlira, modda. På CJ Ström-tiden på Neogames så fanns det en policy att det som står skrivet gäller och det får inte ändras av senare material. Sålunda finns en del underligheter i exempelvis Eon kvar från anno 1996 än i dag.

Jag planerar att släppa en mini-expansion till Noir, dels som ett tryckt häfte som följer med spelaccessoarpaketet, dels på www.noir.nu. Jag ser det som en "patch" från v1.0 till v1.01 i omfattning. Jag ser den dessutom som "officiell" snarare än "frivillig".

Frågan är då hur jag skall göra med exempelvis "spelledarskärmen", skall den ta hänsyn till expansionen, eller skall den vara 100% kompatibel med Noirs grundregler? Hur jag än vänder mig blir det friktion.

Vad tycker ni är bäst?

Arfert

Facit
Jag skulle nog gjort den till senaste versionen av spelet, och bifogat "patchen".

Johan K

Gammal & dryg
Om du fråga mig så tycker jag att den ska i huvudsak vara knuten till grundboken. Men at man akn använda patchen, utan att det är helt uppåt väggarna klöddigt att använda den.

Ymir

Liten kantbaron
Gör det lätt för dig: skippa spelledarskärmen. Jag vet ingen som använder dem längre, det hade skurit sig skarpt med Noirs nyskapande profil. Spelledarskärmar är så...80-tal.

- Ymir, tycker

Troberg

Sinister eater
Förbehållslöst medhåll.

Spelledarskärmar köps idag bara av inbitna samlare som måste ha allt som publicerats, och inte ens de använder dem.

Krille

Super Moderator
Förbehållslöst omedhåll.

Spelledarskärmar köps idag bara av inbitna samlare som måste ha allt som publicerats
...samt jag.

och inte ens de använder dem.
Samlare kan man ju inte lita på för användbarheten hos saker. De plastar ju bara in dem och lägger dem i bankfack.

Däremot använder jag gärna spelledarskärmar. Välgjorda sådana är trevliga referensverktyg på insidan, stämningssättare på utsidan, och en praktisk gräns mellan mitt och spelarnas.

Illern

koppariller
Re: ''Spelledarskärm''

Fast en stämningsbild i olika vanliga bärbar datorskärmsstorlekar att fästa på tråksidan som är vänd mot spelarna kanske vore något :)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Frågan är då hur jag skall göra med exempelvis "spelledarskärmen", skall den ta hänsyn till expansionen, eller skall den vara 100% kompatibel med Noirs grundregler? Hur jag än vänder mig blir det friktion.
Eftersom du kan vara helt säker på att den som köper skärmen har och tänker använda Noirs grundregler, men inte alls kan veta om köparen har laddat ner eller vill använda patcharna, ska skärmen innehålla infrmation från grundreglena.

(Annars tillhör jag också den falang som anser att spelledarskärmar är ett slöseri med kartong och bara skulle köpa en om den var förpackad tillsammans med något riktigt intressant extramaterial, och även då med tvekan.)

/tobias

Arfert

Facit
Re: Förbehållslöst omedhåll.

håller med Krille här... de flesta jag känner använder spelledarskärmar, oberoende spel... och finns det inga färdigtryckta skärmar (som till BW, där den finns som pdf), tillverkar de egna..

Rickard

Urverk speldesign
Jag vet ingen som använder dem längre, det hade skurit sig skarpt med Noirs nyskapande profil. Spelledarskärmar är så...80-tal.
Konstigt, för alla jag känner använder spelledarskärmar. Har ju ändå varit i 3-4 spelgrupper, vilket blir uppåt 30 spelare (kanske 10 spelledare). Om man återgår till orginalfrågan så gillar jag Gurgehs och tomasarferts lösningar.

/Han som däremot sällan använder referenstabellerna, utan istället använder innerväggarna till att sätta upp papper på (vilket i princip fyrdubblar ytan)

Johan K

Gammal & dryg
Jag är nog undantaget... =)

Spelledarskärmar köps idag bara av inbitna samlare som måste ha allt som publicerats, och inte ens de använder dem.
Well, tror jag är undantaget här...
Jag är dels en sådan där enveten inbiten sammlare & jag använder gjärna sl-skärmen.

Arfert

Facit
Re: Jag är nog undantaget... =)

tror du inte är ensam... att INTE använda skärm är nog ovanligare...

G

Guest

Guest
Det bästa vore väl om man gjorde så att man lätt kunde fästa olika versioner och skeppa med både 1.0 samt 1.01, sedan kan man ju skeppa senare patchar med moduler eller liknande om man ska släppa något sådant...

/Zorbeltuss och hans 5 cent