Personligen upplever jag att få saker har hjälpt mig mer än följande tre saker:
1 - Tydligt intro
Ett tips jag fick från Nordnordost-podden, att tända ett ljus innan vi drog igång. En markering för att nu är det trevliga off-snacket över och nu kör vi på riktigt. Jag försökte med något liknande i en gammal grupp, som inte föll så väl ut. Men med den nya har vi snackat om det, och nu är det först allmänt prat medan vi väntar in alla, gör kaffe och sådant, sedan på med musik och snabb minnesstund, sedan byte till ambient och SL tar ordet. Då är vi på riktigt.
Jag hade gärna tänt ett ljus, men vi spelar för det mesta i spelföreningens lokaler, och där är det eldförbud. Det funkar bra att köra med ljud, dock.
2 - Förplanerade pauser
Att redan innan ha sagt när vi ska ha paus gör så otroligt mycket mer för att hålla koll på farten. Man behöver inte följa det slaviskt om det flyter bra spel, men att ha c:a 10 min paus per timme funkar otroligt bra. Då håller folk sig från att offa och flumma och sparar det till när vi ska hämta kaffe. Att ha en klocka att titta på gör det också otroligt mycket lättare för mig som SL att få till bra pacing i äventyret. Jag planerar, så gott det går, utifrån vad jag ska hinna på en timme i mer styrda spel, särskilt på konvent.
3 - Spela inte hemma
Det här kom sig visserligen av att jag har småbarn och inte kan spela hemma utan tusen avbrott längre. Men jag tycker det har gett en hel del extra seriositet i spelet av att spela i en lokal som bara är till för spel. Det finns inte lika mycket distraktioner och eftersom alla har fått resa är det ingen som "bara måste fixa en grej" som det ofta kan bli annars. Rekommenderas om ni har möjlighet.