Re: Vad ska du med grundegenskaper till?
"Du talar om ”Basic Roleplaying” och det skulle vara mycket intressant att få en vettig definition på vad det är?"
Spel som är uppbyggda enligt samma princip som gamla hederliga Basic Roleplaying från Chaosium (översattes till DoD v1 ca 1982) - ca halvdussinet grundegenskaper på skalan 3-18, med vilka man plockar fram grundchanser och en kasse sekundära värden, och en kasse färdigheter på skalan 1-20 eller 1-100 som man slår under med en T20 respektive T100 för att lyckas. Ett antal spel (DoD, Mutant, Cthulhu) drar sin härkomst direkt till BRP, andra är nära besläktade (Pendragon, Kult, Hârn) och åter andra är avlägset besläktade (GURPS, Eon).
"Du har säkert spelat fler rollspel än jag hört talas om, och jag kan ju bara diskutera utifrån min egen erfarenhet, eftersom jag inte känner till något annat, men jag vidhåller ändå att EGENSKAPER (och sen får man väl kalla dem vad fan man vill, grundegenskaper, attributes, eller vad fan som helst) är nödvändiga."
Jag har i debatten utgått från att "grundegenskaper" är en term som beskriver de vanliga dryga halvdussinet värden som beskriver de grundläggande fysiska och mentala egenskaperna hos en rollperson (STY, STO, FYS, SMI, INT, PSY, KAR, typ). Enligt BRP-modellen är de näst intill onödiga, eftersom de aldrig används. Andra spel lyckas bygga in dem på ett sätt där man inte kan undgå dem; exempel är d20-systemet (ta skill rank plus attribute bonus plus en kasse modifikationer plus en tärning) eller GURPS (alla fysiska egenskaper bygger på DX eller ST, alla mentala egenskaper bygger på IQ; höjs någon av attributen så höjs samtliga färdigheter som bygger på dem). Spel som klarar sig helt utan dem är till exempel Castle Falkenstein (det görs ingen regelmässig skillnad på vad som i BRP skulle ha varit en grundegenskap, till exempel Physique, på vad som skulle ha varit en färdighet, till exempel Fencing, och på vad som skulle ha varit en bakgrundsegenskap, till exempel Status - ett värde är ett värde är ett värde, liksom). Västmark har i sin tur en helt annan lösning som ligger någonstans mellan de två sista modellerna. Fler modeller finns säkert.
Var och en av dessa alternativa modeller klarar av att simulera sina respverkligheter riktigt väl, trots att grundegenskaper saknas eller behandlas annorlunda, varför jag vill mena att de är ungefär lika nödvändiga för spelet som fönsterhissar är för en bil. Ibland är de praktiska att ha, men för en cabbe är de totalt onödiga.
"Vad händer med Västmark om du plockar bort egenskaperna?"
Då har du bara färdigheter kvar, och förlorar en del av den cineastiska känslan, en stor del av flexibiliteten och så gott som hela poängen.
- Krille
"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"