Nekromanti Att handla från Leisure Games?

Eksem

Champion
Hej, jag ser att Leisure Games har en massa såna där häftiga indiespel som jag är sugen på att skaffa. Det är bra. Däremot vet jag ingenting om onlinehandel, framförallt från utlandet. Därför undrar jag hur det går till? Hur vet man hur mycket det kostar i kronor? Betalar man med sitt betalkort? Drar de rätt valuta av sig självt? Jag har alltså ingen som helst aning. Jag började betala med kort på 7-Eleven typ förra veckan och kan ingenting om den nya världens ekonomiska överföringssystem.

Så, en kort guide till att handla på Leisure Games vore väldigt trevligt (jag vet att ni är flera stycken som har gjort det). Rekommendera gärna spel också, när ni ändå är igång!

Om någon till äventyrs inte känner till den här webplatsen kan ni kliva till www.leisuregames.com .

G

Guest

Guest
Jag har handlat lite från utlandet via internet. Dom drar cash direkt med valutan omvandlat, så det brukar inte vara några problem...

Råkade dock ut för lite skönt visa-kort bedrägeri för 2 veckor sen. 15.000:- borta från kontot! Hehehe... Gjorde en kolla vad som hade handlats:

* 1,2 dollar [Livsmedel]
* ca 10.000 kr [Toys"R"Us]
* 1 Dollar [Livsmedel]
* 5.000 kr [Toys"R"Us]

Alla inköp har skett i USA

Lexx=fattig!

Nåväl, inte för att det verkligen har med onlie handel att göra. Massa folk från Swedbank råkade ut för skiten.... Ville bara gråta av mig lite :)

Mogger

Hipsteranka
Jag har beställt några lass från LG och kan bara rekomendera dom. Visst, det kan bli lite dyrt, men det är billigare än Indie Press Revoulution.

5£ är frakt. Priserna är bara att översätta.

Storuggla

Champion
"Så, en kort guide till att handla på Leisure Games vore väldigt trevligt (jag vet att ni är flera stycken som har gjort det). Rekommendera gärna spel också, när ni ändå är igång!"

Du väljer de varor du vill ha, de summerar och debiterar ett visst antal pund av dig. Din bank står för växlingen, du behöver inte bry dig mer än att kolla upp hur mycket ett pund faktiskt är (forex.se, www.xe.com/ucc, etc). Det är enkelt.
Dock ska du inte slänga dig med ditt kortnummer hursomhelst, helst ska du väl använda dig av engångskortnummer och paypal och stuff om du vill vara stensäker.

Storuggla, eller behövdes en steg-för-steg

G

Guest

Guest
Jo, men det kommer att ta ett par veckor att få tillbaka pengarna...

claes

Swordsman
Fraktkostnaden från Leisure Games är 20 % av den totala summan. Det blir varken billigare eller dyrare att beställa mycket i samma order.

claes

Swordsman
PayPal är att rekommendera. Jag använder alltid det när det är möjligt, det känns säkrare plus att det är mycket smidigare och enklare än att skriva in sitt kortnummer varje gång. Finns inte möjligheten med PayPal på vissa webbshoppar använder jag mitt kontokort och har aldrig haft några problem.

JonasM

Veteran
Jag kan ge tummen upp för Leisure Games. Har beställt två-tre gånger – första gången var det något strul med mitt kontokort. Då ringde jag upp dem, vi dubbelkollade att kontokortsnumret var rätt och sedan var det bara att tuta och köra (det visade sig nämligen att felet låg hos min bank och inte hos LG). Killen jag pratade med var hur trevlig som helst.

Övriga gånger har det inte varit några problem alls.

Speltips? Dogs in the Vineyard och Polaris, båda mycket väldesignade och välskrivna.

Big Marco

Läskig
Då är det väl ändå banken som får ta smällen?

Nej. Det är alltid kunden som får ta smällen. I form av kortavgifter och transaktionskostnader.

Hade inte bedrägerierna funnits hade korten i princip kunnat vara gratis. Avgifterna är den kollektiva försäkring alla nyttjare betalar för att täcka bedrägerier.

Krille

Super Moderator
Jag plockade hem Dread och Panty Explosion från dem. Förutom att jag fick vänta hur länge som helst på Dread så har jag ingenting att klaga på.

MrG

Swashbuckler
Korthandel (OT)

Nej. Det är alltid kunden som får ta smällen. I form av kortavgifter och transaktionskostnader.

Hade inte bedrägerierna funnits hade korten i princip kunnat vara gratis. Avgifterna är den kollektiva försäkring alla nyttjare betalar för att täcka bedrägerier.
Korten medför visserligen en del adminsitration och av någon konstig anledning vill personalen som utför den ha betalt.

Men som gammal handelarbetande vill man trots alla nackdelar uppmuntra korthanterandet, så mycket säkrare än kontanter, när det gäller säkerhet för sjävla personen. Vi kortfiffel är det ingen som hotar dig med vapen eller kör en bil genom fönstret som din sambo sitter brevid.

-Gunnar (lite personliga åsikter)

Dimfrost

Special Circumstances
Det mesta har redan sagts. Om man vill vara riktigt säker kör man med ett separat konto som är kopplat till kortet. Själv har jag aldrig mer än 1500 kr på kontot som är kopplat till mitt Mastercard. Då känns det tryggare att ge ut numret på nätet.

Man vet aldrig exakt hur mycket det kommer att kosta när man köper i utländsk valuta. Man får ofta en sämre kurs än vad man kan läsa sig till. Jag brukar räkna med 7 kr när dollarn som nu står i 6,80, till exempel.

Rekommendationer: Polaris, Dictionary of Mu, Spirit of the Century.

/Dimfrost

Eksem

Champion
Strålande! Tack för era hjälpsamma kommentarer.

Såvida ingen tänker skriva en steg för steg-guide, så tänker jag göra ett köpförsök inom kort. Då vill jag nog skaffa mig Polaris, Spirit of the Century, kanske Dread och kanske Monster Burner till BW. Låter bra va?