Rickard
Urverk speldesign
Jag har funderat lite kring vad i ett rollspelssystem som gör att man skapar en rolig/intressant rollperson. Jag har fått lite åsikter om Matiné där folk tycker att det har varit tråkigt att göra en rollperson. Mest siffror och räknande. Jag håller med, men jag har också stött på folk som tycker det är skitkul att göra rollpersoner och kombinera färdigheter för att göra rollpersonen mer unik. Jag minns också hur en spelare i min gamla spelgrupp läste igenom färdighetsbeskrivningarna och fick koncepten utifrån det - en kvinna vars yrke (och alterego) var en manlig lönnmördare.
När jag läser igenom mina egna färdighetsbeskrivningar ser jag att jag har ansträngt mig med att erbjuda koncept som spelaren kan plocka upp och göra till sitt egna. För i Matiné är exempelvis en färdighet i princip ens sysselsättning. Fast när jag själv gör en rollperson så ser jag mer till vad min karaktär fyller för roll i gruppen. Istället för att vara en kvinna utklädd till man, som färdigheten Lönndom hintar om, så gör jag en person som kan röra sig i lönndom.
× Namnge de rollspel inspirerar dig till rollpersonskoncept.
× Motivera varför de inspirerar dig.
× På vilket sätt kan systemet i ett spel få dig att spåna på koncept? Nu menar jag inte "Skriv en bakgrundshistoria" utan att systemet mer ger dig början så att du kan börja sträva efter slutet.
Kärnfrågan:
× Kan man på något sätt få de spelare som tänker "Vilken roll i gruppen ska jag fylla?" börja få tankesättet "Hur kan jag utveckla min rollpersons personlighetsdrag?"?
/Han som har börjat intressera sig på senaste tiden hur vissa delområden i rollspel får ett såpass stort fokus att det dränker allt annat
När jag läser igenom mina egna färdighetsbeskrivningar ser jag att jag har ansträngt mig med att erbjuda koncept som spelaren kan plocka upp och göra till sitt egna. För i Matiné är exempelvis en färdighet i princip ens sysselsättning. Fast när jag själv gör en rollperson så ser jag mer till vad min karaktär fyller för roll i gruppen. Istället för att vara en kvinna utklädd till man, som färdigheten Lönndom hintar om, så gör jag en person som kan röra sig i lönndom.
× Namnge de rollspel inspirerar dig till rollpersonskoncept.
× Motivera varför de inspirerar dig.
× På vilket sätt kan systemet i ett spel få dig att spåna på koncept? Nu menar jag inte "Skriv en bakgrundshistoria" utan att systemet mer ger dig början så att du kan börja sträva efter slutet.
Kärnfrågan:
× Kan man på något sätt få de spelare som tänker "Vilken roll i gruppen ska jag fylla?" börja få tankesättet "Hur kan jag utveckla min rollpersons personlighetsdrag?"?
/Han som har börjat intressera sig på senaste tiden hur vissa delområden i rollspel får ett såpass stort fokus att det dränker allt annat