Nekromanti Att inspireras till ett äventyr...

Lurken

Veteran
Hur får ni idéer till era äventyr när ni skriver dem? Själv brukar jag lyssna på mycket musik. När jag känner att en låt förmedlar en viss känsla som jag själv skulle vilja förmedla vidare i ett äventyr, brukar jag pränta ned själva idén jag fick just vid det tillfället. Mitt senaste äventyr började med att jag gjorde en CD med musik att ha under äventyrets delar, som jag sedan skrev äventyret utifrån. Varje låt var en ny del eller händelse i äventyrets intrig. Funkade faktiskt riktigt bra.

Har ni några andra tricks?

Mvh, Richard
(Spelleder Mage: The Ascension)

------------------------------
Paranoia has enemies...
------------------------------

Hasse

Hero
Från olika ställen så som böcker, filmer och bilder. Inlägg har på forumet kan ge vinklingar och idder oxå.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Daniel Andersson

Swordsman
Samma här, musik är en stor inspirationskälla för mig. Det kan vara en enstaka rad, eller ett helt album som ger uppslag till allt från en liten bagatell till en hel kampanj.
Böcker är naturligtvis en stor inspirationskälla också, och filmer. Faktum är att jag skrivit ett några äventyr som jag själv är riktigt nöjd med, vars uppslag kommer, på ett eller annat sätt, ur dikter jag läst också. (JW v.Goethe, Edgar Allan Poe, Oscar Wilda, Rainer Maria Rilke, Samuel Taylor Coleridge är tips på sådana diktare som inspirerar mig till äventyr och kampanjer.)

/ Daniel

Foggmock

Myrmidon
It just comes to me. idag fick jag en jättebamsing till ide som är alldeles utmärkt. den kommer att framföras på Sydcon för fem lyckliga. den bara ploppade. sen att jag tog en klassiker *det första ord jag hör på radion ska omvandlas till ett namn/plats etc* blev Love...blev Lav, blev Val, blev Valand (den spårvagnsstation man klvier av på om man ska till liseberg enligt en ortsbo, jag testade aldrig..)
Blev trudvagnskonverterat till Valjland. hoppas att RM inte har döpt nått land till det redan.. =) iaf varrt jag ville komma var att namnet på landet kom till extermt långsökt, men bra blev det!
och sitt inte och försök hitta på äventyr, det tvingar fram dåliga lösningar. låt det komma till dig, även om det får dig (som jag) att trilla ur hängmattan när man tror att man ligger i sängen, tankspridd som man är./images/icons/blush.gif *måste rusa upp och skriva ner min utmärkta ide*
ha det och lycka till med äventyrsplitandet!

Jag vet att jag har rätt!

Johan K

Gammal & dryg
Improviserar !

Jag för min del har en grundidé till ett äventyr. Sen så hur det slutar beror i stor del på hur spelarna gör. Det har funkat hitintills, så jag tycer att det är en bra idé !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Hasse

Hero
Re: Att inspireras till ett äventyr...(OT)

Går man av vid Valand hamnar man vid avenyn. Skall du till Liseberg får du vänta ett par hållplatser till och kliva av vid Korsvägen

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Maggan

Swordsman
Det sättet är skitbra!

Men bara om man är på det "humöret" att man kommer på många bra saker...

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."

König

Hero
Improvisera mera!

Jag gör ungefär som Johan K. Först skapar jag en grund, ofta med några NPC:s, och vissa platser eller grundhändelser. Dessa är viktiga för att föra historien vidare. Sedan får spelarna göra vad de vill i mellan, de får själva skapa äventyret. Då jag sedan känner att det är dags, så lägger jag in en färdig episod jag skapat som är av större vikt.
Av erfarenhet har jag märkt att detta ofta fungerar bättre än "helt" färdiga äventyr. Ofta väljer spelarna en lösning på ett problem som skaparen inte tänkt på.

Idén till ett äventyr kommer oftast av sig självt. Det jag brukar lägga störst energi på är en kampanj, då den är bestämt brukar äventyren falla på plats.

"When the DM laughs it is already to late"

shadow_UBBT

Warrior
Re: Improvisera mera!

Själv skriver jag ett helt äventyr så nogrant så att någon annan skulle kunna läsa och spelleda det. Jag kommer på en idé, alla SLPs, alla kartor och ungefär hur det borde sluta om rollpersonerna inte går och får sig dödade. Sedan improviserar jag bara om jag måsste. På så sätt improviserar man bättre eftersom man inte måsste göra de hela tiden. Sådant sänkar bara kvalitén tycker jag. Under mina äventyr brukar bara rollpersonerna lämna modulens ramar ibland och de brukar oftast komma tillbaka ganska snabbt så det finns inte direkt någon anledning att improvisera en massa.
Sedan vart jag får inspiration ifrån beror på. Det kan vara musik men mycket sällan. Annars får jag från böcker och film men offtast får jag från bilder i rollspelen. Ibland får jag även insperation av mina egna drömmar men detta händer inte så offta.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)

König

Hero
Improvisation från drömmar!

Freudianska äventyr från det egna undermedvetna!!!

- Det måste jag pröva -

Tack för tipset, nu jä*l&%#ar skall spelarna få nått och bita i!!!!

"When the DM laughs it is already to late"

Rosen

Myrmidon
Re: Improvisation från drömmar!

<I>Freudianska äventyr från det egna undermedvetna!!!
- Det måste jag pröva -</I>

"Ni kommer runt hörnet - och där står en jättestor blå kalkon som nynnar på signaturen till Rapport!!"

Har inte testat med äventyr, men ett par av mina Khelataarnoveller var baserade på drömmar. De blev rätt lyckade, så det är en fullt användbar idékälla om man bara sållar lite i eventuella konstigheter som kan dyka upp.

Fast igår natt drömde jag att jag klippte gräset kring farsans stuga med en vass spade (för att jag tyckte det var så otympligt att göra det med en lie). Kan väl möjligen funka som närstrids-tips...

--
Åke

shadow_UBBT

Warrior

Drömmer du ofta om att klippa gräset. Jag vill inte vara tasskig eller nått, men jag tror det finns människor som du kan besöka. Trevliga människor i vita rockar som ger bort underliga tröjor gratis. Och sedan kan du krama dig själv hur längde du vill.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)

Johan K

Gammal & dryg
Exakt !

Sån är min filosofi åxå ! Spelarana tar ju alltid nya svängar, vägar som man inte överhuvudtaget tänkt på !

Johan K

Gammal & dryg
hmm

Tänk vilka äventyr dte skulle bli om vi spelade allt som vi drömde !! Vilka sanslösa äventyr det skulle bli !!

Johan K

Gammal & dryg
Paranoia !

Annars så skulle drömmarna passa ganska bra in i ett paranoia-äventyr ! Eller hur !

hatten

Swashbuckler
Re: Improvisation från drömmar = konstigt konstigt

Jo det gäller ju att välja RÄTT dröm jag är säker på att alla här har haft konstigtiga och bra drömmar och vissa GÅR att använda exempel..

En gång så drömde jag att en invasions styrka låg dold i svea rike och att jag hade lyckats få tag i deras krigsplan så de jagade mig för att jag inte skulle hindra deras invasion...

Denna dröm blev raskt ett rejält äventyr där spelare lyckades komma över viktiga krigsplaner som de var tvungen att föra i säkerhet...

Sen andra drömar som man har haft kan vara lite svårare att översätta till äventyr exempel kan tas..

En gång drömde jag att jag hade skaffat mig en tam Pingvin men när jag var ute och gick med den så upptäckte jag att ALLA andra i Luleå hade skaffat tama sälar.. ( Tyvär så vaknade jag ungefär där skrattande )

Nu denna dröm skulle vara svår att använda.. *hmm* pingvin varför varför är allt jag undrar.. de enda djur JAG skulle vilja äga är antagligen en katt ( Huskatt/Tiger/lejon ) Eller en tam inriden Älg möjligen kanske en tam flygande blåval men de är sälsynta..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Nightowl

Champion

I drömmar har jag:
a, motvilligt hjälpt en schimpans mot en liga som rövar bort schimpansungar, uppfostrar dom som människobarn och säljer dem till barnlösa millionärer
b, tvingats titta på en högst reell kompis pilotavsnitt till en deckar-TV-serie a la "Snobbar som Jobbar", med Karl Marx och Jesus Kristus som huvudpersoner.
c, blivit helad av Åkes fru i hennes högteknologiska hemliga labb efter att ha blivit skjuten i bröstet i min superhjälteidentitet (denna dröm avslöjade också att Anders Blixts kraftfält slår ut min antigravitationsmantel)
d, blivit så världsberömd att mina memoarer skulle bli film i Hollywood, varpå producenten ville att rollen som mig skulle spelas av en svart skådespelare "för att han är så lik dig"
e, sålt min kropp till en familj som skulle äta upp mig, eftersom jag hade ont om pengar
f, slagits mot horder av zombies tillsammans med farsan, en avdelning juniorscouter och min odöde (i verkligheten vara döde) farbror.

Alltså, om jag skulle göra äventyr av mina drömmar skulle ingen vilja spela med mig, för det skulle vara så orealistiskt...

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Rosen

Myrmidon

<I>Drömmer du ofta om att klippa gräset. Jag vill inte vara tasskig eller nått, men jag tror det finns människor som du kan besöka. Trevliga människor i vita rockar som ger bort underliga tröjor gratis. Och sedan kan du krama dig själv hur längde du vill.</I>

Om du tycker att det verkar vansinnigt att drömma om gräsklippning har du inte mycket erfarenhet av <I>konstiga</I> drömmar, kan jag ju lugnt säga.  Kom igen när du har testat att fika med kannibalstammarna på universitetsbibliotekets uråldriga 2054:e våning, eller undvikt de monstersminkade Styltfnasken i det på 50-talet översvämmade Luleås Chinatown, eller blivit anfallen av en övermänskligt snabb Olof Palme och hans flock med vildsvin... (-:

--
Åke

Sodivra

Champion
Flygande blåvalar

JAG har faktiskt drömt om en flygande val!
Jag klättrade uppför ett stort halt berg på en tropisk ö, och där såg jag en val som hoppade igenom luften.. Och den var _ENORM_ verkligen ___ENORM___ alltså! Så stor och långt borta att den såg ut att glida extremt långsamt genom luften.. Som att flyga ungefär.. Mäktigt! (Dessutom var den gul med svarta fläckar)

Jag bestämde mig för att klättra ner innan jag fick svindel av den otroliga synen..

(En av mina favoritdrömmar, säkert något man kan göra en rollspelssekvens av. Jag har tagit upp det här på forumet en gång förut..)

Andra drömhöjdpunkter är när jag var död och skulle återfödas, när jag fick någon sorts uppenbarelse, och [NEW] när jag håller på med någon sorts deckararbete som spänner sig över övernaturliga monster, och gamla generationer i min släkt.

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

Sodivra

Champion

Waaaaoo! Coolt! Dom sjuka drömmarna är roligast!

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif