Nekromanti Att installera javax.comm

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har inte bootat in i windows på en hel vecka. Det har gått långt över förväntan - jag kör Photoshop i en virtuell windowsburk genom VirtualBox (fusk, jag vet, men tills Winegrabbarna fått till CS3...) och helperprogrammet HeroStats för City of Heroes funkar inte alls, men allt annat - bokstavligen allt annat - har funkat precis som det ska. Perfekt, helnöjd, allt sånt.

Under veckan har jag också skrivit en massa på mitt rollspel Evolutionens Barn på min älskade Psion 5mx (eller öh, ericsson MC218). Denna kopplas till datorn via en COM-port (ja, den är _så_ gammal) och vanligen via ett väldigt windowsspecifikt interface.

Jag bävade i några dagar för att försöka få ut mina dokument i Linux, men snubblade över Java Psion Link. Låter bra, inte sant?

1. Install Java. Check, redan gjort.
2. Install javax.comm. Say whatnow?

Här fastnar jag. Jag har ingen erfarenhet av att programmera i java, och ingen erfarenhet av java i linux (brukar föredra andra lösningar).

'Could not select a serial port - please ensure the "javax.comm" library is installed correctly'

Någon som installerat javax.comm i linux, företrädesvis Ubuntu, som kan berätta om sina erfarenheter?

DeepThoughts

Veteran
Verkar vara ett tilläggsbibliotek till Java. Du bör nog börja med att se till att du kör Suns JRE och efter det så kan du fortsätta med att ladda ner installationspaketet härifrån: http://www.sun.com/download/products.xml?id=43208d3d

När det gäller installationen så verkar den gå ut på att packa upp arkivet du laddat ner och sedan kopiera in filerna på rätt ställe: http://www.captain.at/howto-java-serial-port-javax-comm-rxtx.php

Om det är så att du behöver rxtx-stöd så följ inte instruktionerna i länken utan kör:
<pre><font class="small">code:</font><hr>sudo apt-get install librxtx-java</pre><hr>

Aldrig gjort det där själv men det var sådär Google tyckte att det skulle installeras i Ubuntu/Linux

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ungefär samma instruktioner som jag nu följt för femte gången (med varianter - just nu ligger comm.jar lite varstans, till exempel) men programmet tycker fortfarande att javax.comm inte är korrekt installerat. Tack för hjälpen ändå, men jag börjar misstänka att det är Java Psion Link det är fel på...

Däremot har jag hittat en annan (och på flera sätt bättre och smidigare) lösning i form av en nfs-daemon som monterar psionen som valfri mapp istället. Jag hann inte skriva det igår, eftersom jag av någon obegriplig anledning bara för komma åt rollspel.nu på förmiddagarna...