Nekromanti Att introducera nya spelare till rollspel

Cdammen

Veteran
Hej alla glada forumiter,

Mitt första inlägg på detta forum.
Jag skall idag ha en lååång spelkväll med mina
kompisar. Först och främst kommer vi spela
Dungeons & Dragons 3rd för att sedan spela
multiplayerspel på GameCube.

Mitt problem är att jag inte vet vad äventyret skall
gå ut på, det skall ju vara kul samtidigt som det lär
spelarna grunderna. Därför skulle jag vara evigt tacksamm
om ni kunde komma med förslag på ett äventyr.

Jag har varit SL i över 3år nu så jag är rätt öppen
för nya vågade idéer. Så brainstorma på nu ^_^

Min idé var att köra ett äventyr där paranoia skulle styra.
Utomjordingar som tar över folks och monsters kroppar
och får dom att begå onda gärningar eller bete sig udda.
Detta skall i sin tur sluta i en invasion i en närliggande by.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Introäventyr

Mitt problem är att jag inte vet vad äventyret skall
gå ut på, det skall ju vara kul samtidigt som det lär
spelarna grunderna.
Mitt förslag är att man antingen spelar ett äventyr med ganska enkel handling, så att spelarna slipper fundera så mycket på den och kan koncentrera sig på att lära sig reglerna vartefter de används. Ett vanligt grottröjar-äventyr borde fungera bra för det. Den andra varianten är att man konstruerar ett äventyr som nästan inte använder några regler alls, utan låter spelarna koncentrera sig helt på rollspelande och/eller problemlösning. Det kan vara i form av en enklare detektivgåta till exempel.

Men spelarna klarar säkert av vilken typ av äventyr som helst. Om du är en van spelledare, borde det inte vara några problem att lära spelarna hur de ska bete sig, oavsett hur äventyret ser ut.

/tobias

Troberg

Sinister eater
Jag tänkte rekommendera precis tvärt emot Gurges rekommendation.

Drabba dem inte med regler direkt, kör något som är mer regellätt och som i stället fokuserar på konceptet rollspel. Mitt förslag är till exempel skräckdetetktivande (vilket verkar var ungefär den linje du är inne på), där det mesta sker i interaktionen med NPCs och mellan spelarna och reglerna sköts av spelledaren.

Om du har erfarna spelare också med i gruppen, ta ett snack med dem först. De ska kunna driva handlingen framåt och agera så att nybörjarna fattar vad det handlar om, men de ska också vara beredda att kliva tillbaka och lämna utrymme åt nybörjarna om de inte kan ta sig utrymmet på egen hand.

Och undvik att spelleda utan byxor, det brukar förvirra spelarna.

Johan K

Gammal & dryg
Bu är jag iof inte nån stor D&D-spelare.. Men just introäventyr är ganska lika oavsett vilket rollspel man lirar...

Hursomhellst, nu till tippsen...
Till&börja med... Håll det simpelt, ha en liten gnutta med humor, ta inte för hårt på reglerna i början, låt spelarna känna igen sigi vissa arjetyper... Men först & främst: HA SKOJ !!!

/ Johan K, som är skittrött efter en 12-timmars arbetsdag... :zeppelinare: