Nekromanti Att jaga konventsspelledare

MrG

Swashbuckler
Ett par argument jag hör med jämna mellanrum brukar vara:
det är så jobbigt att arrangera för konvent för att man måste skaffa fram spelledare, kan inte konventen göra det
och
de spelledare konventen fixar håller inte tillräckligt hög klass på det som behövs för just mitt arrrangemang

Känns lite som ett moment 22, och varje år brukar det komma några trådar där folk vill jaga spelledare till deras arr. samtidigt som konventen försöker jaga spelledare generellt.

Jag tror ärligt att alla arrangemang har samma möjlighet att vara lika lätt/svårspelledda och att alla har sina specialegenskaper som man vill kräva av spelledare (oavsett om det handlar om att kunna ett visst regelsystem, en viss settinge eller ha en viss spelledarstil).

Själv resonera jag som så att jag försöker ragga så många spelledare jag kan på kontakter och personlig förfrågan. Jag försöker också få in nya spelledare till konventen och skriva så pedagosgiskt så att spelledarna inte ska behöva mer än scenariot (alt. så jobbar jag hårdare med att hitta en viss typ av spelledare som kan det jag behöver). Sedan nätverkar jag med andra arrangörer, så vi kan byta spelledare mellan varandra och lappa upp pass. Förhoppningsvis kan det bli än mer av det och kanske också ett bra sett att få in och stödja nya arrangörer.
I sista hand går jag med hatten i handen till konvent och frågar om jag får låna någon spelledare ytterligare. Och så försöker jag ge alla spelledarna en chans att spela scenariot med mig som sl, för att få fram spelstil och spelsätt.

Vid sidan om för jag en diskution just nu med GothCon om att hålla spelledarseminarium för att locka nya spelledare och hjälpa folk att få de kunskaper som de behöver (även om jag inte är säker på om vi får till det i år).

Men det verkar fortfarande vara ett stort probelm att få ihop folk, så vad gör du själv för att hjälpa till? Vad kan vi tipsa konventen om att de borde göra?

-Gunnar (som vill ha en konstruktiv diskution om hur att ragga folk tillsammans, hellre än att alla ska behöva jaga sls själva)

Krille

Super Moderator
de spelledare konventen fixar håller inte tillräckligt hög klass på det som behövs för just mitt arrrangemang
"Hög klass" tror jag är lite fel, och aningen nedsättande. Jag är rätt övertygad om att de flesta skulle ha tillräcklig "hög klass" om de matchades med rätt scenario, spel och spelstil.

Där är problemet som jag drabbas av: de spelledare som jag får tilldelade mig utifrån är inte alltid matchade med scenario, spel och spelstil, och det lyser igenom även om de gör sitt bästa. De gör vad de kan, och det funkar för det mesta.

I de fall där det inte funkar så är det två orsaker:

1) Matchningen funkar så illa att scenariot blir lidande. Det är illa för mig som försöker sälja ett rollspel delvis på med hjälp av scenariet ifråga. Och det är illa för spelgruppen, som betalt en klase pengar för att bli underhållna på konvent och inte blev det.

2) Spelledaren bryr sig inte. Han vill bara ha sitt fria inträde, sina mackor och sin tisha, och att sitta och halvflumma i några timmar är ett billigt pris för att kunna slinka in gratis.

I allmänhet får jag en eller två sådana spelledare per konvent, alltid bland de konventstilldelade spelledarna, vilket givet en konventstilldelning på mellan 5 och 10 spelledare ger en felmarginal på mer än 10%, ofta uppemot 20%. Jag finner inte den felmarginalen acceptabel.

---

Som det nu är så har GothCon ingen särskiljning på spelledare. De verkar mest samlas i en pyts och delas ut lite slumpmässigt till de olika scenarierna. Ska spelledare raggas centralt så ska spelledarna i så fall själva få ange vad de behärskar och vilka spelstilar de föredrar - samt vad de absolut inte vill leda - och fördelas ut med ledning av det.

Också, det behövs ett enklare sätt för arrangörer att mata in de spelledare de har, så att konventet lättare kan skicka resurser dit de ska.

Det är förstås delvis en teknisk lösning, så den kräver ju att någon tar itu med konventsanmälningsdatabaswebbjäveln och fixar den!

Konventen får gärnaha tydliga riktlinjer i sina arrangörsutskick om vad som krävs av arrangörerna i form av spelledare, och även en klase med tips och hjälp. Exempelvis skulle det underlätta med statistik för hur många spelledare som krävs på olika slags scenarier, både för spel, spelstil, tidsperiod efter spelets släpp etc. Sådan statistik skulle vara ovärderlig för att bedöma raggningsbehovet som arrangör. Då skulle jag ju inte få noja om jag tänker arrangera mitt egenutgivna Fnurk Rollspelet-scenario och får reda på att historiskt sett så får egenutgivna fantasyscenarier fem anmälda lag över konventet. Det innebär ju i princip att om jag tar de fyra spelarna i min Fnurk-kampanj så har jag täckt behovet av spelledare.

MrG

Swashbuckler
I de fall där det inte funkar så är det två orsaker:

1) Matchningen funkar så illa att scenariot blir lidande. Det är illa för mig som försöker sälja ett rollspel delvis på med hjälp av scenariet ifråga. Och det är illa för spelgruppen, som betalt en klase pengar för att bli underhållna på konvent och inte blev det.
Matchingen är ett elände, skulle man kunna avhjälpa det med att försöka hålla någon form av spelledarprofiler? Be spelledare som kommer in fylla i vilka system de kan, vad för genrer de föredrar, om de ska göra något annat på konventet osv?
Låter trivialt att patcha ihop och jag tycker det låter som en bra början på att lösa problemet. Har du tipsat GothCon om det?

(Förresten att du vill använda scenariot för att göra reklam för ditt spel tycker jag inte hör hemma i disktuionen överhuvudtaget. Om du vill kränga en produkt, i samma sammanhang som andra sliter lika mycket häck av sig endast på ideologiska skäl för att roa betalande gäster är det upp till dig. Vi vill lika mycket ha gott rykte om oss att vara bra arrangörer, även om vi inte har något som vi kan ta pengar för involverat.) Fast det är en stor parantes från ämnet :gremwink:

2) Spelledaren bryr sig inte. Han vill bara ha sitt fria inträde, sina mackor och sin tisha, och att sitta och halvflumma i några timmar är ett billigt pris för att kunna slinka in gratis.
Okej, här har jag en annan tanke (även om jag inte helt har lyckats med den alltid). Som arrangör ser jag det som min uppgift att :
A) skriva ett så insperarande scenariot att spelledaren ser det som fem roliga timmar av konventet som hon ser fram emot, ett av passen minst ska tillhöra varje spelledares bästa minnen från konventet (oavsett om grupper var speciellt bra eller inte)
B) jag ska lyckas "sälja in" scenariot så pass bra till spelledaren, via materialet, men även via kontakten med mig, speltest, spelledarsamling och så vidare

Jag har någon gång misslyckats, men det är ett självklart mål för mig att sikta mot!

Appropå resten, så konventsdatabasen har i alla fall i något skede funkat så att spelledarna själva kunde passa in sig där de tyckte de hörde hemma, och även om det har sina fördelar, så hade det sina nackdelar också (iländet att vi fick överskott till vårt scenario något år, medan andra scenarion hade underskott, vi har visserligen alltid kunna lösa sånt, men merjobb och ofta merjobb i sista minuten).

Utpytsandet idag verkar funka genom att spelledare som känner sig extra manade till något enkelt kan hitta och ta kontakt med arrangören direkt. De andra får vi som arrangörer ta under våra vingar och försöka drilla fason i. Men här börjar det komma insatser och jag tror att GothCons enkät för två år sedan hade en baktanke om att man skulle kunna hitta om det fanns spelledare som intehöll måttet.
(Men vad gör man med de personerna? Ska man porta dem från konventet som spelledare och säga att deras spelledarestil inte duger? Eller porta dem från vissa arr?)

Jag instämmer i att konventsdatabasen lämnar mycket att önska, tyvärr kan jag inget om progamering så jag kan inte rusta upp den / bygga en bättre.

När det gäller tips om hur mycket folk som behöver raggas tror jag att det är hopplöst för konventen att kunna lämna tips, det skiljer sig hysteriskt efter vad jag förstått, enda är om man arrar nått återkommande som man ev. kan börja räkna på det. Det är i alla fall mina erfarenheter...

-Gunnar (som förresten kanske ska nämna att jag oftast har rätt stora arr på GothCon, någonstans 25-30 lag ifjol, så jag har förståelse för frustrationen över spelledarjagande)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Krängarparentes

Fast Krilles krängande har ju en annan, mer påtaglig sida. Om man nu ser "Spel X" i katalogen, och Spel X förknippas med en viss spelstil, kan man då inte förvänta sig att få spela på det viset om det inte står något om scenariobeskrivningen som antyder det motsatta? Krilles kommentar blir den frånsidan av samma mynt, äventyret fungerar som marknadsförsingsmaterial eftersom det visar upp spelet "som det är tänkt att spelas". Men resonemanget går åt andra hållet också.

MrG

Swashbuckler
Re: Krängarparentes

jo, fast samtidigt verkar vi ibland ha samma effekt på att det står Rollspelsbaren i foldern... även om vi inte kränger något har folk förväntningar på att rollspelsbaren spelleds si eller friform spelleds så...

Tanken med tråden var mest att se om folk kunde komma med mer tankar om hur att få fler att anmäla sig som konventsspelledare och se till att alla sånna håller önskad kvalitet. Om så vi ska hålla snabbkurser i systemen för de som ska vara med är det en åsikt...

Förresten verkar det åter lovande att det ska bli någon form av spelledarworkshop för GothCon-spelledare i år, fast bara en kväll istället för tänkta två. Om de som vill att folk som ska ha systemkompetenser mailar mig sammanfattningar kan jag se till att sprida dem. (vill man dock kräva att spelledarna köper sina verk, får man kränga dem själv)

-Gunnar (försöker få folk engagerade i spelledaraggning kollektivt)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Spelledarworkshop

Kul med workshop!

Okul att den förmodligen blir på andra sidan universum. :)

Nightowl

Champion
Re: Krängarparentes

Om man nu ser "Spel X" i katalogen, och Spel X förknippas med en viss spelstil, kan man då inte förvänta sig att få spela på det viset om det inte står något om scenariobeskrivningen som antyder det motsatta?
Jo. Detsamma gäller om alla spel - om jag spelar nya spel på konvent kan jag mycket väl tänkas göra det för att pröva på hur det spelet är att spela, eller för att jag är förtjust i hur det spelet brukar spelas för det är mitt favvospel.

Vill man presentera ett annorlunda sätt att spela X är det ju bara att säga det i beskrivningen?

Erik