I mitt spel har jag åtta grundfärdigheter: Styrka (STY), Tålighet (TÅL), Smidighet (SMI), Perception (PER), Själsstyrka (SJÄL), Intelligens (INT), Bildning (BIL) och Karisma (KAR).
Värdet för varje grundegenskap pendlar, ifall rollpersonen är en människa, mellan -5 och +5 med värdet noll (0) som genomsnittligt. Utgångspunkten vid tillverkningen av en rollperson är värde 0 på samtliga grundegenskaper.
Tänkt är att spelaren därefter ska kunna ändra värderna genom att sänka värdet på en grundegenskap och därigenom kunna höja värdet på en annan grundegenskap. Denna grundprincip är enligt mitt tycke genial, förutom det lilla aber att ett sådant system naturligtvis är upprörande snålt. Rollpersonerna kommer utan undantag att bli menlösa mähän, med kanske schyssta värden i ett par grundegenskaper men kassa värden i andra.
Samtidigt tycker jag att det vore lite för generöst att lägga utgångspunkten på grundegenskapsvärdena på +1. Utgångspunkten, enligt min uppfattning, måste vara ett genomsnittligt värde. Samtidigt vill jag ha möjlighet till skapandet av lite mer "heroiska" karaktärer. Åtminstone karaktärer som spelarna kan känna sig nöjda med även ifall de kanske inte är alltför optade?
Finns det någon smidig lösning som inte innefattar slumpmässig tilldelning av grundegenskapspoäng medelst tärning? Eller har ni kanske allmänna synpunkter om systemet? Schysst eller kasst?
Värdet för varje grundegenskap pendlar, ifall rollpersonen är en människa, mellan -5 och +5 med värdet noll (0) som genomsnittligt. Utgångspunkten vid tillverkningen av en rollperson är värde 0 på samtliga grundegenskaper.
Tänkt är att spelaren därefter ska kunna ändra värderna genom att sänka värdet på en grundegenskap och därigenom kunna höja värdet på en annan grundegenskap. Denna grundprincip är enligt mitt tycke genial, förutom det lilla aber att ett sådant system naturligtvis är upprörande snålt. Rollpersonerna kommer utan undantag att bli menlösa mähän, med kanske schyssta värden i ett par grundegenskaper men kassa värden i andra.
Samtidigt tycker jag att det vore lite för generöst att lägga utgångspunkten på grundegenskapsvärdena på +1. Utgångspunkten, enligt min uppfattning, måste vara ett genomsnittligt värde. Samtidigt vill jag ha möjlighet till skapandet av lite mer "heroiska" karaktärer. Åtminstone karaktärer som spelarna kan känna sig nöjda med även ifall de kanske inte är alltför optade?
Finns det någon smidig lösning som inte innefattar slumpmässig tilldelning av grundegenskapspoäng medelst tärning? Eller har ni kanske allmänna synpunkter om systemet? Schysst eller kasst?