Krille
Super Moderator
Re: Terminologibjäfs
Så jag tycker inte att Kult använder termen "arketyp" särskilt vettigt heller. Några av arketyperna skulle jag klassa som "riktiga" arketyper (typ Femme Fatale eller Krigsveteranen), men en hel klase av dem är bara helt vanliga verksamhets/spelvärldssimulerande yrken.
Observera vad som sägs här i texten du citerar:
Ser du skillnaden?
Personligen är jag rätt övertygad om att Kult använder termen "arketyp" för att termen "yrke" var tråkig och standard och användes i alla andra rollspel. I början på nittitalet var sådana termvariationer rätt vanliga knep för att ge en anda av nyskapande. Man kallade sig inte för rollspel, utan för story telling game. Det hette inte spelledare, det hette berättare eller storyteller eller narrator. På den tiden räckte det med att kalla saker för något annat än "färdigheter", "grundegenskaper", "yrken" och "spelledare" för att vara nyskapande.Efter som jag bara har rippat begreppet från Kult så förstår jag inte på vilket sätt det skulle träffa mig.
Så jag tycker inte att Kult använder termen "arketyp" särskilt vettigt heller. Några av arketyperna skulle jag klassa som "riktiga" arketyper (typ Femme Fatale eller Krigsveteranen), men en hel klase av dem är bara helt vanliga verksamhets/spelvärldssimulerande yrken.
Observera vad som sägs här i texten du citerar:
Fetstilen är min, och det är den som jag verkligen vill betona. En privatdeckare är ett yrke. Den simulerar en bit spelvärld. En alkoholiserad privatdeckare är en arketyp. Den ger dig en ståry.Common, everyday people are the hardest roles of all. Caricatures and stereotypes are much easier. ...an alcoholic privet eye...is a well known 'standard figure' in fiction, and you only need to step into this. We call such roles archetypes.
Ser du skillnaden?