Rickard
Urverk speldesign
I en rätt sunkig artikel läste jag följande:
Felet många spelledare gör när de kör flera delhandlingar är att varje delhandling tar för lång tid. Många vill spela ut varje handling tills det får ett slut. Skit i det. Klipp mellan olika rollpersoner konstant i början; högst en minut per spelare. Klipp slumpmässigt mellan spelare; då måste de vara alerta för de vet inte om det är deras tur nästa gång. Skapa ett tempo och använd olika klipptekniker. Ibland kan du säga "Och nu är det din tur", ibland kan du slänga in en händelse på en rollperson ("En hink vatten faller ned på ditt huvud"), ibland kan du ta rollen av en spelledarperson som tilltalar en rollperson i delhandlingen du klipper till.
Ju längre ni spelar med olika delhandlingar, desto längre kan du vänta tills du klipper till nästa person. Spelarna är uppeldade och ser fram emot nästa gång de hamnar i rampljuset. En minut blir till två innan du klipper. Tre. Fyra. När du känner att spelarna börjar slappna av, ta och involvera dem i de andras scener. Ta över spelledarroller, beskriva detaljer i miljön, hitta på plotelement eller hantera monster i en strid. Det beror på hur mycket spelarfrihet ni normalt brukar spela med.
/Han som i signaturen tänkte skriva vad han tänkte skriva om, bara för att lämna Ram undrande
Folk brukar säga det här och sedan sitter de och kör strider vars huvudelement är att dela upp rollpersonerna i delhandlingar.There should be a rule (or at least an understanding) in place to keep the PCs from scattering to the four corners of the world. That type of situation isn’t fun for anyone, least of all the DM. When your attention is split between the party members, it’s a certainty that some players will be sitting around bored while you deal with the others.
Felet många spelledare gör när de kör flera delhandlingar är att varje delhandling tar för lång tid. Många vill spela ut varje handling tills det får ett slut. Skit i det. Klipp mellan olika rollpersoner konstant i början; högst en minut per spelare. Klipp slumpmässigt mellan spelare; då måste de vara alerta för de vet inte om det är deras tur nästa gång. Skapa ett tempo och använd olika klipptekniker. Ibland kan du säga "Och nu är det din tur", ibland kan du slänga in en händelse på en rollperson ("En hink vatten faller ned på ditt huvud"), ibland kan du ta rollen av en spelledarperson som tilltalar en rollperson i delhandlingen du klipper till.
Ju längre ni spelar med olika delhandlingar, desto längre kan du vänta tills du klipper till nästa person. Spelarna är uppeldade och ser fram emot nästa gång de hamnar i rampljuset. En minut blir till två innan du klipper. Tre. Fyra. När du känner att spelarna börjar slappna av, ta och involvera dem i de andras scener. Ta över spelledarroller, beskriva detaljer i miljön, hitta på plotelement eller hantera monster i en strid. Det beror på hur mycket spelarfrihet ni normalt brukar spela med.
/Han som i signaturen tänkte skriva vad han tänkte skriva om, bara för att lämna Ram undrande