DoD Att kombinera talanger i DoD23

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,771
I regelboken står det att vissa talanger går att kombinera, till exempel Defensiv och Sköldblockad. Ska det tolkas som att andra talanger inte kan kombineras, till exempel Defensiv och Pilparad?

Själv läser jag "X kan kombineras med Y" som ett förtydligande i vissa fall och inte som att det utesluter möjligheten att kombinera andra talanger, inom rimliga gränser.

Ett specifikt fall vi diskuterat i min spelgrupp är om grodfolkets hoppattack (som ger fördel på attackslaget) kan kombineras med Dubbelhugg. Jag kan inte se att det är en omöjlig eller orimligt bra kombination. Vad tycker ni?
 
Last edited:

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
141
Location
Göteborg
"X kan kombineras med Y" är mycket riktigt ett rent förtydligande, antagligen menat att hjälpa nya spelare.
Så länge du har VP att betala med och Hjälteförmågorna inte tar sammanlagt mer än en handling så kan du kombinera en herrans massa grejer, Stridsvana med Grodhopp med Dubbelhugg + Drakdräpare, säga till din Följeslagare att attackera. Sen är nog VP-tanken lite tom.

Klassikerna är ju Två Vapen + Dubbelhugg x 2 + Drakdräpare x 4 mot två monster som som står nära nog att bli attackerade i samma runda. 21 VP -billigt!

Mer realistiskt är attacker med Kraftslag + Drakdräpare t.ex.

Tjuvhugg + Lönnmördare + Drakdräpare
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,771
Insåg just att mitt ointresse för att rollpersonerna ska vara hjältar oavsiktligt gjorde sig påmint i denna tråd. Nåja, ni fattar säkert att jag med talanger syftar på det som i reglerna benämns hjälteförmågor. :)
 
Top