Nekromanti Att kommentera regelverk...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag ser att folk är inne och läser Starchallenge Essenser. Jag har försökt hålla det kort och enkelt och följt de råd som ni givit mig. Sen igår har det (senaste?) inlägget haft nära 70 visningar. Jag ser också att folk spenderar mer än en minut där då man kollar på "inloggade användare" då någon läser inlägget. Däremot är de få som svarar (läs inga).

Nu är frågan följande. Jag följer råden och jag förstår
det bla Krille sagt om att man inte orkar investera tid i något som man inte kommer nyttja. Men tiden verkar
folk kunna spendera något så när i alla fall i tråden.

Så:

Är man för ointresserad för att orka kommentera?
Eller tycker man att det är helt okej så devisen
"om ingen säger något så är det okej" lyder? DEt senare skulle kännas helt okej för jag är inte ute efter ovationer, jag är ute efter luckor.

/Niklas som typ bara undrar...

tull

Hero
Jag är främst skillad i att arbeta med texteditering och den typen av korrektur är svårarbetat här på forumet. Så jag kommer sammanfatta det i ett dokument och maila dig istället.

När det kommer till regler försöker jag bidra bäst jag kan. Men regelpill är inte min cigarr.

Ett tips är att du skapar en ny tråd för varje kapitel. Det skulle underlätta i alla fall för mig.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lita inte på "inloggade användare", det finns viss seghet i den.

Sedan... En minut eller två brukar vara tillräckligt för att jag ska hinna börja läsa, inse att jag inte orkar läsa klart, och byta tråd.

Så jag tror helt enkelt att folk går till tråden, inte orkar läsa, och går därifrån. Sorgligt faktum; vill man ha regler kommenterade på det här forumet får man portionera ut dem i riktigt små delar, och då dessutom skicka med askorta sammanfattningar av övriga relevanta regeldelar i varje tråd. Typ att man snabbt sammanfattar färdighetsmekaniken när man snabbt förklarar rollpersonsskapandet.

Och skriv inte så som det ska vara i boken. Alla här vet att man måste ha en rollperson för att spela. Om det är mekaniken, snarare än texten, man vill ha svar på så är det viktigt att det går så snabbt som möjligt att läsa mekaniken.

Korr på text är en helt annan sak. Det är assvårt att få oavsett hur man gör. Jag har haft viss tur med att först efterfråga korrläsare och sedan hänvisa dem till ett google docs-dokument via PM. Då känner de sig lagom utvalda och går kanske dit och skriver nåt. Och gdocs har bra kommentarfunktioner, där man kan se vad andra kommenterat.

Unfair

Hero
När man öppnar tråden så möts man av en enorm wall of text. Det blir lätt att man blir bortskrämd, det är lite tl;dr känsla över det. Det kanske skulle underlätta om du kunde leda in en stegvis, typ en länk till ett GoogleDocs eller liknande.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag läste igenom och kommenterade första gången eftersom jag gärna hjälper en medforumit. Jag tänkte göra det andra gången också, men orkade inte riktigt. Det är helt enkelt så att jag gärna hjälper en medforumit en gång, men för att jag skall fortsätta att spendera tid på det krävs att jag är intresserad av projektet ifråga, och Starchallenge är helt enkelt inte min typ av rollspel.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Googledocs är gjort och det funkade inte så bra heller. Det är väl bara att inse att det här inte funkar och kritiken kommer då skiten är tryckt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Oj. Då lägger jag nog ner essensertråden för du var ungefär den sista som kommenterade. Jag fattar dock. Tack ändå.

Genesis

Ni dés ni maître
Märk väl att jag inte sade att det är ett dåligt rollspel. Det är bara det att jag diggar obskyra spelledarlösa hippiespel med regler för känslor och bläckfiskbaserade resolutionssystem.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nej jag värderade inget i kvaliteten. Däremot undrar jag om det är värt mödan att publicera. Jag behöver feed back på reglerna och det är inte möjligt att få. Jag behöver illustratörer och det är verkligen ett hundgöra där det kört ihop sig gång på gång... Efterfrågan på spelet som spel verkar ju inte vara skriande heller vilket jag inte väntat mig men all det här slitet för att få det perfekt... Kanske bättre att behålla det i datorn och köra med kompisar?

Det var egentligen ingen kommentar till vad du sa nu utan en allmän reflektion.

Recca

Femme Fatale
Så fort jag får lite mer tid på händerna så kommer jag säkert kommentera, för jag fastnade faktiskt i berättelsen.

Men just nu prioriterar jag Rom-semestern.

Edit: Hmm, nä nu inser jag att jag pratade om starchallenge berättelsetråden.

Arfert

Facit
Lita på dig själv, provspela, ta in råd från en tajt grupp. Annars blir man aldrig klar. Och framför allt, det är DIN VISION, bara du kan avgöra om du ska publicera eller inte. Tror du på den — kör!

Christoffer

It's all pig.
Några saker som skulle underlättat för mig att över huvud taget kunna kommentera saker är följande (och kanske finns det i andra trådar om Star Challenge, men jag har knappt en timme i veckan på wrnu och då spenderar jag i regel tiden med att se om någon skrivit någon om något av de spelen jag är intresserad av att lära mig något om eller de spel jag redan kan massa om, att då ta in ett helt nytt spel är inte min förstaprio):

1. Vilket stadie är spelet i? Har du speltestat det i din hemgrupp i år? Har du bara skrivit klart det, testat lite själv med sannolikheter, men det har aldrig faktiskt spelats? Någonstans där emellan?

2. En kort beskrivning om vad du vill att spelet ska göra. Jag vill kunna läsa ett kort stycke om "det här är fucking star challenge" och se vad tusan det är. Vilka är de prioriteter du haft när du byggt systemet? Det spelar inte så stor roll att man säkert kan hitta dem lite här och där i olika trådar, för jag vill kunna få det direkt i den tråden där du frågar efter kommentarer och åsikter.

3. Exakt vad är det du är ute efter? Fråga inte bara efter åsikter. Fråga efter specifika grejer. Hur fungerar erfarenhetssystemet? Hittar ni nå luckor? När vi spelade sist så flöt stridssystemet på snabbt som fan, men det kändes lite som lotto, inte direkt någon logik i vem som vann, någon tanke om det? osv. Försök rikta uppmärksamheten mot något du vill komma åt.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ja det är helt rätt. Då jag bygger företag brukar jag säga att man inte alltid kan lita till en pappafigur - dvs nån som säger det är rätt eller fel. I mitt fall så är jag ju inte direkt skolad i de nya spelen och därför mer osäker. Men jag känner i magen att det känns bra.

Men det är nog bara att köra och Persson ville ju speltesta så jag ska köra ihop ett speltest där. Jag ska tänka om kring det här och lyssna på en del andra. Ena extremen är ju att skrota publicering. Den andra är att köra som jag tänkt.

Max Raven

T12-kultist
Niklas73 said:
Efterfrågan på spelet som spel verkar ju inte vara skriande heller vilket jag inte väntat mig men all det här slitet för att få det perfekt... Kanske bättre att behålla det i datorn och köra med kompisar?
Nu kanske det blev lite väl negativt här - WRNUs användare i regel är inte superaktiva på spelmakartrådar* - utom i början - och vi är kanske inte representativa för Sveriges rollspelare i allmänhet. Dock kan det vara en tanke att loda lite mer på andra siter, typ, er, Sverok, blogg, facebook**?

Jag kan ta mig en titt på Starchallenge i helgen om du fortfarande behöver kommentarer. :gremsmile:

*Tl;dr: är väl en del av mönstret, men också kanske en del "hm, inget att tillägga" eller "inte riktigt min kopp té". Tror man får tvinga sig själv att göra inlägg.
**Själv funderade jag på att försöka fixa en kickstarter för en "deluxbox" till Äventyrssommar. Grundboken (och eventuella expansioner) skulle finnas via PoD förstås, men kickstarter-varianterna skulle vara tryckta "på riktigt" tänkte jag. Kickstarter i sig kanske kan mäta hur intresserade folk är, menar jag.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tack!!!

Jag behöver defenitivt kommentarer. Om du vill kan jag mejla dig Essenser dokumentet. Det saknar vissa regler som Han ser över (fordon och "magi") och en massa lull lull är borttaget men om du orkar ta dig an 34 sidor (en del listor etc så det är inte så illa om det låter) så GÄRNA! Vilken mejl vill du i så fall ha det på?

Max Raven

T12-kultist
En tanke som ploppade upp i huvudet här - finns det ingen mejlinglista eller liknande för spelkreatörer och andra intresserade där de kan skicka utkast som andra kommenterar på?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kommer att börja lyfta ut delar av texten till ett gdocs-dokument och skriva kommentarer i det, i helgen. På veckorna är det snart sagt omöjligt att få mig att göra grejer, även om jag vill. Tappa inte hoppet.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Shit, jag är på riktigt hedrad. Nu har jag ett helt färidgt 35 sidors strippad version om du vill ha på mejl hellre än publicering här.