I en mer extrem spelform föredrar jag nästan att alla skador återställs efter den scenen de uppkom under, för oftast är skadorna intressanta och dramatiska just för den scenen. Sjukhusscener med drop och blipp-maskiner ser jag mer som epilog, vanligtvis.
Egentligen, vad är syftet med att ha ett skade/läkning-system? Det är egentligen den frågan alla borde ställa sig som vill bygga skade/läkningssystem. Att köra på i gamla hjulspår ("det måste ju finnas") är väl ett svar, men ett rätt oinspirerande svar. Jag ser hellre att systemet för skador görs så att det finns en poäng, mer än att straffa rollpersonerna och göra framtida handlingar mer långrandiga och tråkigare.
Kungligt! Jag
älskar att få sådana här aha-upplevelser. Det är därför jag förläser mig på rollspelsteori på kafferasterna. Jag minns första gången jag insåg "man
måste ju inte ha grundegenskaper!". Det skakade mina grundvalar. Sedan dess har mina grundvalar skakats så många gånger att de knappt finns kvar längre (man måste inte använda initiativ, man måste inte låta reglerna simulera spelvärlden, man måste inte ha en SL, man måste inte använda
push-tekniker, man måste inte spela med (till skillnad från mot) varandra ... ). Det är roligt att se att jag fortfarande har bitar av grundvalarna kvar, så jag (eller i det här fallet du) kan krossa dem. Man
måste inte låta skador ta tid på sig att läka. Fan va bra.
Det är så underbart, för nu får man ett nytt sätt att uttrycka vad ens spel handlar om. Nu har jag ett val, när jag skriver ett system som har ett skadesystem. Ska skadorna ligga kvar eller försvinna efter striden? Det betyder inte att de alltid ska försvinna, men det faktum att jag gör ett medvetet val gör att jag bättre kan fokusera på och uttrycka vad mitt spel handlar om.
Så det här var alltså mitt långrandiga sätt att säga "bra idé!". Jag känner mig som en ent.
//Genesis, som liksom Descartes har börjat ifrågasätta så mycket att det knappt blir något kvar. Måste man ha roller i rollspel? Man måste ju inte ha spel (friform), så måste man ha roller? Drar mig till minnes ett uppgivet försök till definition av rollspel som slutade med "people saying stuff and agreeing to each other".