Nekromanti Att läka skador

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Precis skrivit ett 5 rader långt stycke om hur man läker skador. Det är i bästa DD stil variant "1 KP/dygn, 2 med 1:a hjälpen". Nånstans känns det som att det är långt tillbaka i tiden BRP system som inte används längre och bara irriterar folk och det vill jag ju inte så hur ser enkla läkesystem ut idag... egentligen? Eller är det här helt okej?

Starchallenge LE är ju ett spel med ganska lite regelmekanik så det är därför jag vill hålla det rätt lätt.

Krille

Super Moderator
Nånstans känns det som att det är långt tillbaka i tiden BRP system som inte används längre och bara irriterar folk och det vill jag ju inte så hur ser enkla läkesystem ut idag... egentligen?
Vad är egentligen problemet med ett enkelt läkesystem? Om man använder kroppspoäng i synnerhet så finns det egentligen ingen anledning att krångla till det. Du verkar sitta fast i idén att moderna system måste ha komplixerade system.

Först om man kommer på system där enskilda skador bokförs så blir det aktuellt med knepigheter, och till och med då kan det vara rätt enkelt om det designas rätt: i T10-systemet läks en Lätt skada på en vecka och en Allvarlig skada på sex veckor.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag SATT fast i komplicerade system min vän. De vill jag verkligen inte ha nu. Jag ville bara uppdatera mig om läkeprocesser var något som avancerat sedan BRP-tiden. Då passar ju mitt system bra. Som blev 2 rader och en tabell! Thanxx!

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ameh... nä... men....Man lär sig den i huvudet på en gång... åhh... faan... dumma tabeller :gremwink:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
"Man läker en skada varje gryning efter vila." <-- Höstdimmas läkningsreglel.

Rising

Vila i frid
Det går nästan inte att skriva ett läkesystem separat från skadesystemet - så det går inte direkt att välja och vraka mellan olika läkesystem oavsett vad man har för skadesystem.

Problemet med 1KP/dygn uppstår om olika varelser tål olika mycket; där det ofta känns orimligt att halvdöda gamla skröpliga gubbar läker jättemycket snabbare än unga starka atleter som har jättemycket KP. Lösningen brukar vara att ge alla varelser ett fast värde KP, såsom 20, och sedan låta stora starka varelser förlora färre KP än skröpliga typer från en och samma typ av skada.

Ser du? Läkesystemet ändras bara genom att man ändrar skadesystemet. De två är inte två skilda enheter - utan hänger ihop.

Krille

Super Moderator
Om tabeller [OT]

En tabell ska fylla en funktion. Om dess enda uppgift är att sammanfatta regeln "1 kp/dag, 2 kp/dag om man vilar", så har den egentligen inte någon funktion. Då kan den lika gärna vara.

EchonCique

Hero
Man lär sig en mening omedelbums också.

"En rollperson läker 1KP per dag förutom vid vård, då den läker 2KP per dag."

Det finns inget behov av en tabell där.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Om tabeller [OT]

Äh, smaksak

Vila +3 KP/dygn
Rör sig +1 KP/dygn
Rör sig extremt 1 extra skada per dygn

i en tabell känns mer överskådlig en babalbalba +3, blablablaba, +1, balbalbalba, 1 extra skada/dygn.

Anser jag då!

Rising

Vila i frid

Jag håller med. Det är skillnad på tabeller (se Rolemaster) och instruerande faktarutor. De senare är helt enkelt fina och tydliga sätt att presentera informationspaket på.

Man ska inte vara emot allt som står skrivet inom ramar bara för sakens skull.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Jag är övertygad om att om det på forumet skapades en tråd som hette Tabeller eller inte tabeller? så skulle den få maaaassor med svar! :gremwink:

Man Mountainman

Storsvagåret
Ytterligare medhåll! [ANT]

Det sägs att man inte ska göra "Håller med [NT]"-inlägg, men i den här frågan tycker jag att Niklas kan behöva allt stöd han kan få, eftersom det är något av en recieved opinion på det här forumet att tabeller är dåliga per automatik.

/Dnalor

Rickard

Urverk speldesign
"Man läker en skada varje gryning efter vila." <-- Höstdimmas läkningsreglel.
Samma princip används i EDoD. Alla har dessutom lika många "kroppspoäng" där.

/Han som gjort rollformuläret så att man slipper sudda ut gamla skador utan använder istället gem

Johan K

Gammal & dryg
För min del så tycker jag att det funkar alldelles utmärkt. Varför klödda till det ?
Gillar den lösningen som BRP har, den är enkelt & funkar bra.

Big Marco

Läskig
i T10-systemet läks en Lätt skada på en vecka och en Allvarlig skada på sex veckor.

Oj! Tycker du att det är kul rollspel att vara skadad så länge i spelvärlden?

För det är något jag tycker är tråkigt är att gå runt och vara utslagen i veckor i spel. Då föredrar jag hellre en orealistisk snabb återhämtning, för oftast är väl sällan långvariga skador speciellt spännande?

I en mer extrem spelform föredrar jag nästan att alla skador återställs efter den scenen de uppkom under, för oftast är skadorna intressanta och dramatiska just för den scenen. Sjukhusscener med dropp-slangar och blipp-maskiner ser jag mer som epilog, vanligtvis.

Egentligen, vad är syftet med att ha ett skade/läkning-system? Det är egentligen den frågan alla borde ställa sig som vill bygga skade/läkningssystem. Att köra på i gamla hjulspår ("det måste ju finnas") är väl ett svar, men ett rätt oinspirerande svar. Jag ser hellre att systemet för skador görs så att det finns en poäng, mer än att straffa rollpersonerna och göra framtida handlingar mer långrandiga och tråkigare.

Exempel på bra regler är när vi diskuterade "det är coolt att blöda" och du gjorde en regel till SHI och jag en till Noir som följer de tankarna.

Rising

Vila i frid
I en mer extrem spelform föredrar jag nästan att alla skador återställs efter den scenen de uppkom under, för oftast är skadorna intressanta och dramatiska just för den scenen.
Woo!

Jag gillar det. Jag gillar det mycket! Vi borde prata mer om sånt här; att ifrågasätta konventioner från grunden. Jag tycker att du har helt rätt.

Det är häftigt att vara kosmetiskt skadad i rollspel, men astråkigt att ha förlorad prestanda från en konflikt till en annan. Man borde helt enkelt ta bort skadorna efter avslutade konflikter och bara behålla de kosmetiska grejerna. Typ så att man ser ut som Marv, men ändå kan kicka rumpa utan att ens tänka i termer som "men jag har större chans att lyckas uträtta min hämnd om jag först tar och vilar i en vecka..."

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, visst är det trevligt att ifrågasätta fastlagda sanningar. I T12-systemet kör jag på helt abstrakta skador: man tar utmattning och skador på något av de tre attributen Kropp, Sinne eller Värld. Eftersom man har ett taktiskt-narrativt val mellan att ta lite skada eller mycket utmattning låter jag utmattning (som alltså är temporära "skador") försvinna efter nästföljande scen; det är sällan alldeles uppenbart vad nästa scen kommer att innehålla, så därmed blir det aldrig helt oproblematiskt att ta en större mängd utmattning.

Skada (till skillnad från utmattning) får dels unika effekter (man får en lämplig aspekt, till exempel Bruten arm, Förstört rykte eller liknande) och för att bli av med den måste man utföra en lämplig sorts prövning. Det kan röra sig om att man kan uppsöka en gammal svärdsmästare på en enslig bergstopp för att återupprätta självförtroendet för sin svärdskonst, men i mer mundana sammanhang även en periods sängliggande för att bli av med en fysisk krämpa. Det här passar naturligtvis bara en del spelvärldar och spelstilar, men jag tror att jag gillar det. Hittills har vi inte testat systemet i några längre kampanjer.

/Dimfrost

Genesis

Ni dés ni maître
I en mer extrem spelform föredrar jag nästan att alla skador återställs efter den scenen de uppkom under, för oftast är skadorna intressanta och dramatiska just för den scenen. Sjukhusscener med drop och blipp-maskiner ser jag mer som epilog, vanligtvis.

Egentligen, vad är syftet med att ha ett skade/läkning-system? Det är egentligen den frågan alla borde ställa sig som vill bygga skade/läkningssystem. Att köra på i gamla hjulspår ("det måste ju finnas") är väl ett svar, men ett rätt oinspirerande svar. Jag ser hellre att systemet för skador görs så att det finns en poäng, mer än att straffa rollpersonerna och göra framtida handlingar mer långrandiga och tråkigare.
Kungligt! Jag älskar att få sådana här aha-upplevelser. Det är därför jag förläser mig på rollspelsteori på kafferasterna. Jag minns första gången jag insåg "man måste ju inte ha grundegenskaper!". Det skakade mina grundvalar. Sedan dess har mina grundvalar skakats så många gånger att de knappt finns kvar längre (man måste inte använda initiativ, man måste inte låta reglerna simulera spelvärlden, man måste inte ha en SL, man måste inte använda push-tekniker, man måste inte spela med (till skillnad från mot) varandra ... ). Det är roligt att se att jag fortfarande har bitar av grundvalarna kvar, så jag (eller i det här fallet du) kan krossa dem. Man måste inte låta skador ta tid på sig att läka. Fan va bra.

Det är så underbart, för nu får man ett nytt sätt att uttrycka vad ens spel handlar om. Nu har jag ett val, när jag skriver ett system som har ett skadesystem. Ska skadorna ligga kvar eller försvinna efter striden? Det betyder inte att de alltid ska försvinna, men det faktum att jag gör ett medvetet val gör att jag bättre kan fokusera på och uttrycka vad mitt spel handlar om.

Så det här var alltså mitt långrandiga sätt att säga "bra idé!". Jag känner mig som en ent.

//Genesis, som liksom Descartes har börjat ifrågasätta så mycket att det knappt blir något kvar. Måste man ha roller i rollspel? Man måste ju inte ha spel (friform), så måste man ha roller? Drar mig till minnes ett uppgivet försök till definition av rollspel som slutade med "people saying stuff and agreeing to each other".