Nekromanti Att lära sig programmera för Android

Troberg

Sinister eater
Eftersom jag tänkte lägga något år på att försöka stå på egna ben och se om det kan finnas stålar inom app-utveckling, så behöver jag lära mig programmera för Android. Jag förväntar mig inte några större problem, senast jag räknade efter så hade jag utvecklat i över 30 språk och ett tiotal OS, men det är ändå en startsträcka.

Jag har sökt några högskolekurser, men de kommer för sent för att vara riktigt användbara, så jag tänkte starta på egen hand. Det finns gott om exempel och böcker på webben. No problem.

Dock, det är tråkigt och ineffektivt att lära på egen hand.

Så, jag tänkte så här:

Det finns säkert fler som vill komma igång med apputveckling på Android. Varför inte sätta igång en helt inofficiell, oorganiserad, informell grupp? Inga lektioner eller så, utan bara att man alla är uppe på tex Skype (yeah, jag vet, Skype har sina licensproblem, men jag har inte sett något som är i närheten lika bra) medan man pysslar. Då kan man göra sånt som:

* "Kan någon förklara varför det här inte funkar? Jag fattar inte vad jag missat!"
* "Wow, jag kom precis på något coolt, är det någon som vill se hur man gör X?"
* "Nu har jag listat ut hur man gör Y, någon som är intresserad av en 10-minuters genomgång?"
* "Nu har jag fått ihop min app som gör Z, någon som har lust att testa den?"
* "Tack, du hjälpte mig verkligen där! Kanske du kan köra en kort visning för gruppen, det kan nog alla ha nytta av?"

Med andra ord, helt enkelt att man har ett bollplank med intresserat folk med liknande problem/lösningar. Inga fasta tider, utan de som är uppe är uppe och de andra är inte. Visst, vill man göra en visning av något coolt så kan man ju förvarna någon dag i förväg så att de som är intresserade inte missar den, men på det hela taget så kör man spontant.

Min erfarenhet är att man aldrig förstår någonting så bra som när man förklarar det för någon annan, och att det inte finns något effektivare sätt att hitta puckade fel i sin kod än att visa den för någon annan (fast oftast ser man hur puckad man varit i samma ögonblick som man ska förklara problemet för någon annan...).

Så, bättre och roligare lärande.

Man behöver naturligtvis inte vara total nybörjare, alla erfarenhetsgrader är välkomna. Någon som är lockad att vara med?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Exakt sånna här initativ saknar jag oftast. Svinbra att inse att fler är starkare. Ur det kan bara födas gott. Synd att jag inte tänker ge mig in i app-branschen (övergav den för några år sen) annars skulle jag hakat på det här alla gånger. Lycka till, hoppas du får din grupp.
Troberg said:
Man behöver ju inte göra en karriär av det, men kan ju vara med även om man bara vill utveckla för husbehov.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jo men med SC bakom mig, romanen framförmig, familjen omkring mig och företaget hägrande så känner jag att jag itne behöver ytterligare aktiviteter i mitt liv :)

Snow

Swashbuckler
OT, men:
Ska du göra spel? Isåfall tycker jag att du ska köra unity3D istället. Deploya samma app till windows, linux, osx, android, ios, blackberry, windows phone etc.

Annars svarar jag samma som Niklas73, intressant men för lite tid. :-/
Troberg said:
Inte i första hand spel, och gör jag spel så blir det enkla pusselspel, inte coola 3D-spel.

Caligo

Swashbuckler
Själv har jag funderat på att hitta på/utveckla spel. Har en del bra idéer och gör ju grafiken själv... bara programmerare som saknas.
Troberg said:
Så, lär dig!
Caligo said:
Jag är mer intresserad av själva skapandet... fast det är klart - "själv är bästa dräng" som det heter.
Troberg said:
Tja, spelprogrammering är, om man inte ska göra alltför avancerat stuff, rätt så enkel programmering. Okomplicerad, men man måste tänka på prestanda. Det krångligaste är att göra en vettig AI.

Troberg

Sinister eater
Nu börjar jag komma igång. Är ni säkra på att ni inte är lite sugna på att vara med?

Det är inte svårt att komma igång, men det är skönt med lite bollplank. Om inte annat, har man en hemelektronik som man inte kan programmera så äger man egentligen inte den, så varför inte börja äga era prylar?