Nekromanti Att läsa D&D

claes

Swordsman
Nu när D&D 4 snart är här undrar jag som D&D-nybörjare vad lämpligaste sättet att angripa spelet på är. Jag menar, vilken bok ska jag börja att läsa om det är tanken att jag ska spelleda? Är det lika bra kanske att läsa igenom Player's och Dungeon Master's i den ordningen?

Det är väl en direkt fråga till er som lirat D&D tidigare? Hur gjorde ni?

Nkari

Veteran
Masters, sen players.. men players är juh inte så jvla mycke o läsa i för dig.. lite hur skills funkar o shit.. men annars äre för players.. =) tror tillomed att skillsen står i DM's bok.. ganska enkelt really.. :pP

Nkari

Veteran
eh.. monster kommer sisst juh.. först ska man juh fatta hur spelet funkar.. sen ska man mobba RP med monster.. :p

Necross

Swashbuckler
nkari said:
Masters, sen players.. men players är juh inte så jvla mycke o läsa i för dig.. lite hur skills funkar o shit.. men annars äre för players.. =) tror tillomed att skillsen står i DM's bok.. ganska enkelt really.. :pP
Jag läser tvärtom faktiskt. I nya DMG står inte mycket nytt. I PHB däremot är typ allt nytt.

Organ

Out of time, out of mind
Så tillvida de inte ändrat upplägget totalt är det PHB du ska börja med, då det är där du finner själva regelverket. DMGn, hur viktig den än är i slutändan, innehåller mest DM-tips, specialregler och bra-att-ha-pryttlar och ger ganska lite om du inte har PHBn i ryggen som referens.

/Anders

Eksem

Champion
Ja, allt annat är omöjligt, de andra böckerna är obegripliga om man inte börjar med PHB. Det är nästan lite så, att man faktiskt kan klara sig helt okej med bara PHB. Jag spelade 3.5 med bara PHB i typ ett halvår. DMG och MM är ovärdeliga ändå, men det är PHB som är själva spelet.

Necross

Swashbuckler
Organ said:
DMGn, hur viktig den än är i slutändan, innehåller mest DM-tips, specialregler och bra-att-ha-pryttlar och ger ganska lite om du inte har PHBn i ryggen som referens.
/Anders
Mmm, i denna version ligger alla magiska föremål i PHB. Utom artefakter, men de är ju iofs "bra-att-ha-pryttlar" :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Man måste ju veta vilka monster man kan döda innan man lär sig hur man dödar dom. Allt annat är ju helt bakvänt. :gremlaugh:

olaberg

Hero
Herr Nils said:
Den som inte börjar med Monster manualen har inte förstått spelet. När första utgåvan kom var det MM man började med att ge ut.
Emedan jag håller med om att man bör börja med att läsa monsterboken, så har du fått historien om bakfoten.

När D&D kom ut (1974) var det i tre häften med följande numrering:

1. Men & Magic
2. Monsters & Treasure
3. The Underworld & Wilderness Adventures

Det vill säga motsvarande: PHB, MM, samt DMG i den ordningen. Regler först, sedan monster, sedan magiska föremål, sedan lite tjafs om hur man gör äventyr och bygger borgar.

När AD&D skulle ges ut, några år senare, så började man följaktligen med Monster Manual (1977), men det var för att D&D-spelare skulle kunna använda MM i sitt ordinarie D&D-spel (MM är stattat för OD&D med 9 som bästa AC).

Sedan Players Handbook (1978) tillsammans med ett antal tabeller från DMG som publicerades i The Dragon så att man skulle kunna köra AD&D med bara MM och PHB (+ The Dragon och OD&D).

Och till sist DMG år 1979.