Nekromanti Att läsa på små skärmar

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Hej

Jag vet att flera av er nu bara läser böcker som är e böcker (undertecknad blev publicerad redan 1999 som ebok då begreppet knappt var känt - undertecknad har också fått hemska recenssioner för detta verk, nu var jag väl jante nog va). LÄste i DN i helgen att vården nu upptäcker att allt fler drabbas av huvudvärk, ögonskador etc för att man läser på för små skärmar?

Hur många läser enbart e bocker nu förresten? Finns det nån uppskattning?

anth

Vetefan
Niklas73 said:
Hej

Jag vet att flera av er nu bara läser böcker som är e böcker (undertecknad blev publicerad redan 1999 som ebok då begreppet knappt var känt - undertecknad har också fått hemska recenssioner för detta verk, nu var jag väl jante nog va). LÄste i DN i helgen att vården nu upptäcker att allt fler drabbas av huvudvärk, ögonskador etc för att man läser på för små skärmar?

Jag undviker eböcker som pesten.
Det är mer en åldersfråga.
De i 20-årsåldern brukar föredra eböcker framför pappersböcker, för de har växt upp med formatet

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Niklas73 said:
Hej

"Hur många" vet jag inte, men som Anth säger tror jag att det iaf delvis handlar om vana och ålder. Många dagar läser jag 2-3 timmar på mobilen eller surfplattan, och upplever inga besvär. Andra jag känner i samma ålder (tidiga 30) tycker att det är jobbigt att läsa på ljus skärm ("känns som lampa i ansiktet") och får huvudvärk om de sitter för länge framför datorn.

Jag tror att det väldigt mycket handlar om en generationsfråga och en omställning.

Lite som s.k. "elallergi", som jag är nästan 100% säker på handlar om stressymptom relaterade till omställningar till ett uppkopplat samhälle.

//Krank, som i genomsnitt läser 1.5 tjocka böcker i månaden på sin mobil och 2-6 serietidningar om dagen på sin surfplatta.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Hehe tänkte väl du skulle svara för du har väl lagt bort fysiska böcker totalt? Tror inte det är en vanesak vad det gäller skador. Men kanske det har att göra med hur länge man gjort det. Att sitta nerböjd framför en mobil är iaf ingen naturlig ställning klargjorde artikeln vilket orsakar en nacksmärta/huvudvärk.

Jocke

Man med skägg
Niklas73 said:
Att sitta nerböjd framför en mobil är iaf ingen naturlig ställning klargjorde artikeln vilket orsakar en nacksmärta/huvudvärk.
Låter inte det här lite konstigt, varför sitter man nerböjt på ett annat sett med en mobil än med en pocketbok? Eller är det så att det ersätter "inte läsa alls" och därför är dåligt?

krank

Niklas73 said:
Hehe tänkte väl du skulle svara för du har väl lagt bort fysiska böcker totalt? Tror inte det är en vanesak vad det gäller skador. Men kanske det har att göra med hur länge man gjort det. Att sitta nerböjd framför en mobil är iaf ingen naturlig ställning klargjorde artikeln vilket orsakar en nacksmärta/huvudvärk.
Jag tror att sittställning handlar om vana, och att stress/ovana påverkar hur skadad man blir och vilka skador man får.

Jag menar, en fysisk mot är ju helt SJUKT oergonomisk. Tung och klumpig, man är hänvisad till ett fåtal ganska obekväma ställningar eller särskilda möbler. En surfplatta eller mobiltelefon medger ju FLER ställningar, dvs större variation. Det är mycket lättare att hålla upp en mobil framför sig än en pocketbok.

Att sitta nedböjd över en bok lär ju inte vara mer "naturligt".

anth

Vetefan
krank said:
Att sitta nedböjd över en bok lär ju inte vara mer "naturligt".
Då förstår jag att du har problem. :gremsmile:
Böcker läses i sängen, liggandes på rygg.

Böcker som läses på kommunikationsmedel, eller i väntan på sådana, ger ungefär samma skador som plattor/paddor.

krank

anth said:
Det är de ju alldeles för tunga och otympliga för. Ska en bok av någorlunda längd läsas måste den ju läggas mot något, för stöd. Framför allt om den är inbunden. Som bäst landar man alltså i att ligga på rygg med krökt nacke och bok på buken. Har man tur har man väl en rejäl "läsmage"; då minskar ju mängden kräkning nacken behöver ha...

Det bästa/enda sättet jag hittat som funkar någorlunda om man ska läsa i ett par-tre timmar eller så är att ligga på mage, med stöd på armbågarna. Då behöver visserligen nackmusklerna ansträngas, men det blir åtminstone inte samma krökning.

E-böcker har räddat min rygg och nacke; numera kan jag läsa på rygg, liggandes på sidan, eller på mage. Betydligt större variation och mindre klumpighet.

anth

Vetefan
krank said:
anth said:
Det är de ju alldeles för tunga och otympliga för.
Det beror väl på hur stora böckerna är?
Var jag president över världen skulle jag förbjuda alla böcker på över 300 sidor. :gremsmile:

krank

anth said:
Var jag president över världen skulle jag förbjuda alla böcker på över 300 sidor. :gremsmile:
Tja, jag antar att man skulle kunna dela upp riktiga böcker i 3-4 delar för att underlätta ergonomiskt...

Arfert

Facit
Böcker var tunnare förr. Folk skrev med skrivmaskin. Då orkade de flesta inte med att skriva 700+ sidor. :gremwink:

Arfert

Facit
Jag läser på en Kindle, en svartvit. Funkar bra. Som att läsa en vanlig bok.

Att läsa på en vanlig platta (typ Nexus 7 eller ipad) känns däremot som att titta in i en ficklampa efter ett tag.

Minimoni

Homelander
Håller med Krank i det han skriver.

Själv var jag tidigare enormt kritisk och konservativ när det gällde böcker och hur dessa skulle läsas. Nu läser jag böcker nästan bara på min ipad då fysiska böcker är otympligare samt att mina ögon blir tröttare av att läsa de fysiska.

Jag läser i snitt kanske några hundra sidor om dagen och ipaden har räddat nacke och ögon på mig.

Jag är snart 32 år.

Minimoni

Arfert

Facit
Niklas73 said:
Men sånt kan man ju ställa in.
Det är fortfarande inte lika bra som digital ink som min Kindle (eller till exempel en Sony Reader) har. De behöver inte lysa alls, det är mer likt att läsa på papper.

krank

Arfert said:
Det är fortfarande inte lika bra som digital ink som min Kindle (eller till exempel en Sony Reader) har. De behöver inte lysa alls, det är mer likt att läsa på papper.
Utan att på något sätt vilja förminska din upplevelse eller så (jag har stor förståelse för att det är besvärligt att få ont i huvudet etc av att titta på skärm) så tänker jag helt fräckt använda ovanstående som utgångspunkt för en liten reflektion om mina egna läsvanor:

Boksidor som lyser upp sig själva har varit lite av en helig graal från mig så länge jag kan minnas. När jag var typ 10-12 och läste Sagan om Ringen minns jag att jag ville ha det, till exempel.

Det är nämligen så att det är ett jäkla härk - tycker jag - att få jämn och optimal belysning av boksidan. De gånger mina föräldrar tvingade mig ut i "utomhuset" och jag därmed helt sonika satte mig på en bänk utomhus med en bok var det ett jäkla bekymmer att skuggor rörde sig och att solen envisades med att förflytta sig. Det gick inte att läsa under sådana förhållanden; inte under några längre perioder. Omgivningen gjorde sig alltför mycket påmind.

Även inomhus. Om jag varit en sådan som haft en läsfåtölj som jag avsatt tid att sitta i så kanske jag kunnat uppnå optimala ljusförhållanden på det viset, men det finns ju alltid risk att en hand eller ett huvud eller något annat hamnar i vägen för ljuset - och vips är magin bruten, och jag kastas våldsamt ut ur fiktionen och tillbaks till den tråkiga verkligheten. Att hitta vinklar där man varken riskerar skugga eller att få ljus i ögonen... Inte helt lätt.

För att inte tala om bekymren som uppstår kring sänglampor.

Nej, för mig har de upplysta sidorna varit enbart till godo. Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag inte tillhör de som får "titta-in-i-lampa"-effekten. Kanske beror det på att jag vant mig genom att spendera 10+ timmar per dag framför datorskärm åtminstone sedan jag flyttade hemifrån, men oavsett vilket är jag skitglad. För upplysta sidor bryr sig inte om omgivningen; jag får ett jämnt och läsvänligt sken med bra kontrast och inga störande skuggor. De blir som datorprojektioner; frikopplade från de tråkiga fysikens lagar som vanligen ställer till det för mitt läsande. Ytor som inte beskuggas: som magi.

Men som sagt, det här är inte "mot" Arfert på något sätt. Det är bara en liten reflektion kring min personliga upplevelse av just sidor som lyser mig i ansiktet.

krank

MiniMoni said:
Själv var jag tidigare enormt kritisk och konservativ när det gällde böcker och hur dessa skulle läsas.
Ja, det dröjde ett par år innan jag började läsa på skärm på allvar. Innan dess gick jag runt och upprepade saker som "det känns som att titta in i en lampa" som om det stämde för alla; det var något jag hört som verkade rimligt.

Sedan gav jag det hela en chans...

(Obs - jag säger inte att de som upplever svårigheter är som jag var då)

MiniMoni said:
Jag är snart 32 år.
Ungefär som mig då; fyller 33 i oktober.

Zorbeltuss

Hero
Jag har försökt, det suger ganska mycket för mig dock, jag måste nästan ha ett helt uppslag uppe, vilket inte funkar på mobilen, sättet att blädra känns som det är anpassat för folk som läser gigantiska böcker så som FASS och ELFA katalogen liggandes på ett bord, hade hellre använt volymknappen för att bläddra själv. Huruvida mobilen eller paddor känns som ficklampor känns det som det är underordnat hur mycket det känns som att skärmar öht känns som att stirra in i en halogenlampa, jag skulle definitivt vilja ha en stationär skärm med e-ink och slippa ont i ögonen och huvudet.

/Luna Lovegood