Nekromanti Att låta en spelare veta något de andra inte vet

Niklas73

Skapare av Starchallenge
I Starchallenge har jag en minnesfunktion som går ut på att man får skriva ned allt som är viktigt i ett litet block jag inhandlat åt spelarna. Beroende på hur bra kort eller långtidsminne de har får de olika lång tid på sig att bläddra i blocket för att hitta uppgiften då de behöver ta fram den i den händelse de inte kommer ihåg den själva. Det blir ganska kul: "Jag kommer ju ihåg vad det där namnet hörde hemma". Korttidsminne 2 (ganska lite). 10 sekunder att hitta den anteckningen. *tokbläddra* 8...7...6.. HÄÄÄÄR!!!!

Haha sånt där är ganska kul. Att få in action på ett rätt enkelt sätt.

Nu tänkte jag mer på följande. jag gillar då rollpersoner vet saker som itne de andra rollpersonerna vet.

"Subowern höjer ett skimmrande ovalt stenliknande föremål till munnen som du Noomi känner igen som 17".

SL har då förberett en lista för var person inför äventyret där man skriver en siffra och vad det är och vad man känner igen det för. i det här fallet kan det stå på Jonathans lapp

17: En extremt dyrbar ädelsten från Utkant som kan sända långväga ljudsignaler på ett ögonblick - dvs en extremt högteknologisk detalj. något du lade märke till under din uppväxt vid slavupproren i Zaboor". (Slavupproren har SL och Jonathan som spelar Noomi självklart gått igenom då karaktären byggdes - dock inte den här detaljen)

På så sätt kan Joanathan säga: "Shit..." och på ett annat sätt väcka de andra spelarnas intresse.

En ide jag fick. Vad tror ni?

Genesis

Ni dés ni maître
Jag gillar också att göra sån't. Det kräver en hel del förarbete, så det är sällan jag orkar, tyvärr. Jag är inte säker på att jag diggar numreringen, dock. Jag tycker att det är mycket coolare om man bara säger "Han höjer ett ovalt stenliknande föremål till munnen" och en spelare plötsligt säger "Helvete! Ta skydd!" (om det nu var ett vapen. Jag fattade inte riktigt). Just att nämna numret tycker jag förtar effekten litegrann. Då kan man nästan säga det rent ut.

Ett gammalt favoritäventyr jag laddade ned och spelledde ett antal gånger för länge sedan hette "Den trettonde passageraren". Man befann sig på ett rymdskepp som inte alltid fungerade perfekt. Skeppets mekaniker hade då en lista på sina rollformulär med vanliga problem och vad man kunde göra för åtgärder. Så om en dörr gick i baklås och man anropade en mekaniker på intercomen så behövde han inte slå ett slag eller stirra frågande på spelledaren, utan han kunde bara säga "Jaha, ja, det är signalåtergivaren som är paj igen. Jag måste bort till verkstaden och bränna ett nytt styrchip. Det tar bara tjuge minuter." Instant stämning.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Att låta en spelare veta något de andra inte v

Jag tycker att det är mycket coolare om man bara säger "Han höjer ett ovalt stenliknande föremål till munnen" och en spelare plötsligt säger "Helvete! Ta skydd!" (om det nu var ett vapen. Jag fattade inte riktigt). Just att nämna numret tycker jag förtar effekten litegrann. Då kan man nästan säga det rent ut.
Nu skrev jag ett jättelångt inlägg baserat på att jag trodde att du förordade att spelaren skulle uppfinna att det var ett vapen, men precis innan jag tryckte på "fortsätt" upptäckte jag att du nog pratade om att man i den där listan skulle ha "ovalt stenliknande föremål" snarare än "17", och då kommer saken i ett helt annat ljus.

Synd på mitt inlägg dock, det var ganska bra.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Att låta en spelare veta något de andra inte v

ahh... det är en bättre variant på samma tema. Men upplägget är skönt.