Nekromanti Att ligga ner.

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Jag vet vad regelboken säger men jag vill höra era åsikter.

Om man lyckas kasta/välta/fälla sin motståndare perfekt bör denne då få försöka göra en uppresning? Om man får det så har man inget för att slå perfekt på dessa.

Om man har ett grepp på en motståndare som ska göra en uppresning, hur skulle denna akrobatiska manöver kunna lösa detta?

När ni slåss mot nå'n som ligger ner använder ni då reglerna om positioner i strid, 50cm högre och allt det där + det som står om att ligga ner?

Radin

Sir Foilan

Hero
"När ni slåss mot nå'n som ligger ner använder ni då reglerna om positioner i strid, 50cm högre och allt det där + det som står om att ligga ner?"

SL: Skurken ligger ner, ett lätt slag för att sparka honom!
(det är väl ung. regelmässigt korrekt antar jag)

/Sir Foilan

Carolus

Veteran
Om man lyckas kasta/välta/fälla sin motståndare perfekt bör denne då få försöka göra en uppresning? Om man får det så har man inget för att slå perfekt på dessa.

Vad sägs om att endast en perfekt uppresning räcker? Nu har jag ju som vanligt inte läst vad reglerna egentligen säger, men låter inte förslaget logiskt?

Och uppresning när man är greppad låter mysko. Kan inte föreställa mig hur det skulle gå till riktigt om man sitter fast. Åtminstone kunde jag inte det sist jag testade pyjamasbrottning/images/icons/smile.gif

Melius frangi quam flecti

Radin

Veteran
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Jag är med på att man måste göra en perfekt uppresning när man blivit kastad/vält/fälld perfekt. Meningen med att kasta/välta/fälla nå'n är ju att denne ska ligga ner och gör man detta perfekt så måste ju motståndaren landa på ett sånt sätt att det krävs extraordinär teknik för att utnyttja rörelseenergin rätt.

Angående uppresning och grepp så är svårigheten Ob4T6 oavsett om det är en- eller tvåhandsgrepp. Uppresning ska enligt beskrivningen i KV utföras som en rullning (alá Tekken kanske) eller nå'n akrobatisk manöver. Personligen tycker jag att ett grepp bör eliminera dessa. Fast med ett perfekt slag så...

Radin