Nekromanti Att märka ut regelord

CGH

Warrior
Det här är ett praktiskt problem som borde vara lätt att diskutera: olika sätt att markera att ett regelord genom typsnitt, stora bokstäver, kursiv och fet text mm.

De olika varianterna jag kan komma på är följande:

1. Fet stil.
2. Kursiv stil.
3. Endast stora bokstäver.
4. Inledning med stor bokstav. Som om order vore ett namn alltså.
5. Inget särskilt. Regelorden ser ut som alla andra ord.

Så som jag ser det verkar kursiv text ha en stor nackdel för att den redan är upptagen som ett vanligt sätt att markera ord.

Vad är fördelarn med de olika alternativen? Finns det fler alternativ? Är det här någon funktion med det här överhuvud tager? ...eller är det bara personerna som sätter spelen som inte kan hålla fingrarna borta?

/CGH som trixar med layot

Dimfrost

Special Circumstances
Det enda sätt att märka ut regelord som jag tycket är hyfsat vettigt är med inledande versal. Enbart versaler har jag endast sett för besvärjelserna i gamla DoD, och det såg för hemskt ut i mitt tycke. Fet eller kursiv stil tycks också förekomma sällan, och det är inget jag saknar. Även med inledande versal bör man vara försiktig, för det är lätt att gå till överdrift och märka ut alldeles för många ord på detta sätt. Man kan inte kolla på engelska rollspel som en guide, eftersom engelskan har en helt annan tradition att skriva saker med inledande versaler.

Det är ju just när man har regelord som används som icke-regelod också, som till exempel Utseende (som grundegenskap eller motsvarande), som det är riktigt motiverat med någon sorts åtskillnad. Jag tycker det är viktigt att det finns en tanke bakom det hela, så att allt blir konsekvent och det finns en anledning att skriva ett ord på ett visst sätt.

/Dimfrost

CGH

Warrior
Man kan inte kolla på engelska rollspel som en guide, eftersom engelskan har en helt annan tradition att skriva saker med inledande versaler.
Vet du (eller någon annan) om det finns några svenska språkregler även mot stora bokstäver i rubriker. Alltså inte bara stora bokstäver, utan "mindre stora bokstäver", som jag inte kommer ihåg vad de heter.

Vet du (eller någon annan) om det finns några svenska språkregler även mot stora bokstäver i rubriker. Alltså inte bara stora bokstäver, utan "mindre stora bokstäver", som jag inte kommer ihåg vad de heter

Kapitäler heter de. De används bland annat till förkortningar av företagsnamn ABB eller förkortningar som TV. Jag tycker att kapitäler är ett alldeles utmärkt sätt att märka ut regleord då de inte sticker ut alltför mycket då de är marginellt högre än gemena (små) bokstäver.

Willie

Rising

Vila i frid
Märka lärka plärka

Först: smart fråga. Överhuvudtaget ett bra inlägg; ett skolexempel på hur man ska börja på en tråd på bästa sätt.

"Så som jag ser det verkar kursiv text ha en stor nackdel för att den redan är upptagen som ett vanligt sätt att markera ord."

Det är visserligen vanligt att man använder kursiv stil för att markera enstaka ord, men egentligen så är även detta ett val som man får göra precis hur man vill med.

Rent typografiskt brukar man vanligtvis säga att man ska välja ett sätt att markera ord som man behöver lyfta fram, och sedan hålla sig till det genom hela publikationen. Vanligtvis står valet mellan kursiveringar, fetstil och understrykningar, och vad man än väljer så gäller det alltså att sedan hålla sig till det. Man kan inte markera ett ord med en understrykning och sedan markera ett annat med fetstil. Inte heller får man blanda markeringsstilar.

Så, varje markering skall betyda en och samma sak genom hela verket. Det är anledningen till att man ogärna ska markera ord med understrykningar på nätet, eftersom läsaren då kan få för sig att det handlar om länkar.

Så... Jag ser egentligen inget problem med att markera enstaka ord med understrykning i ett rollspel och sedan använda kursiv stil för regeltermer, även om det nog skulle kännas ovant till en början.

Förutom dina sätt att märka tycker jag att man kan nämna dessa: (även om ett par är rätt experimentiella)

6. Understrykning (som sagt)
7. En annan färg på texten.
8. En annan bakgrundsfärg (enkel inställning i word)
9. S p ä r r a d text.
10. Ett annat typsnitt.
11. Kapitäler.

Kapitäler förtjänar en egen förklaring. Först: Det vi brukar kalla för "små bokstäver" heter egentligen "gemener" och när vi vanligtvis skriver "stora bokstäver" så menar vi egentligen "versaler". Okej, vad är då en kapitäl? Jo, kapitäler ser ut som versalerna, men är lika stora som ett gement "x". De är alltså små "stora bokstäver", om man vill se det så... Det finns faktiskt en hel del tidningar som använder kapitäler för att markera ord, istället för att göra det med kursiveringar eller fetstil.

Om man skulle vilja skriva speltermer med kapitäler så skulle det kunna se ut så här: (ett exempel saxat ur en sida från ett spel som Vitulv har skrivit) ;^)

...man skulle också kunna tänka sig att skriva specialtermer i kapitäler med inledande versal (vilket jag tycker är snyggt), som i detta exempel:

Det här med inledande versal skulle väl egentligen kunna kombineras med alla sorters märkningssätt, förresten.

---

Jag tycker att kursiveringar och kapitäler är de finaste märkningssätten, eftersom om man bara blickar över en sida så lägger man inte direkt märke till dem, men de framträder ändå klart och tydligt när man läser dem. Färg och fetstil spar jag åt mellanrubriker, där de eventuellt kan vara användbara, och bakgrundsfärger & understrykningar ser jag helst inte alls att man använder i rollspel, eftersom det känns som om någon har kladdat i texten.

Jag tycker personligen att inledande versal är mysigt, eftersom man då kan använda jordnära ord på ens speltermer utan att man riskerar att läsaren någonsin blandar ihop det med något vanligt ord. Alltså, även om jag i brödtexten kanske konsekvent skriver mina termer med exempelvis kursiv stil, betyder det ju inte att det fortfarande kommer passa med kursiv stil om jag exempelvis måste skriva termen i en rubrik, en tabell eller i en marginaltext. Då kan det vara bra att man fortfarande kan se att jag pratar om termen och ingenting annat, även om jag inte behåller min vanliga term-markering.

(De förväxlingar som kan ske om märkningarna försvinner är typ såsom när man skriver att något "höjer ens styrka". Det kan ju liksom bara vara ett vanligt uttryck för att det känns uppmuntrande och pådrivande i största allmänhet. När något "höjer ens Styrka" däremot, så förstår man direkt att det handlar om en spelterm.)

/Rising

Ackerfors

Alas, your rapids!
Testikulerande... *fnissa*

"Rent typografiskt brukar man vanligtvis säga att man ska välja ett sätt att markera ord som man behöver lyfta fram, och sedan hålla sig till det genom hela publikationen."

Eller så gör man så att man markerar alla ord med varsin markering, genom hela publikationen... Eller nej, det är ju självklart att man måste vara konsekvent i markeringen, annars blir det bara förvirrande att läsa. "Vad betyder nu det här? Och varför betyder de kursiva 'Risinguttryck' här, men 'Arvidosflum' här?"

"6. Understrykning (som sagt)
7. En annan färg på texten.
8. En annan bakgrundsfärg (enkel inställning i word)
9. S p ä r r a d text."

Jag tycker att de här tre är riktigt fula och jag kan inte tänka mig något sätt de skulle passa in i ett rollspel på. Nu hoppas jag ingen markerat texten så i sina spel... :gremcrazy:

"10. Ett annat typsnitt.
11. Kapitäler."

Båda de här skulle fungera riktigt bra, även om jag skulle föredra kapitäler framför det mesta (förutom möjligen kursivering). Det ser nämligen bra ut även om det kan sticka ut lite väl mycket ur texten. Jag tänkte framförallt på det när jag läste Mutant:UA där de använder kapitäler.

Nu ska jag leka med K<font size="1">APITÄLER</font size> på forumet. :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
4. Inledning med stor bokstav. Som om order vore ett namn alltså.
Den metoden är min favorit för att märka ut saker som är Begrepp. Vill man trycka lite mer på det kan man använda kursiv eller halvfet också, men fet blir för dominerande. Inledande versal bör dock alltid vara med.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Är det här någon funktion med det här överhuvud tager? ...eller är det bara personerna som sätter spelen som inte kan hålla fingrarna borta?
Jag tycker absolut att det finns en funktion med det, framför allt när man använder vanliga ord som regelbegrepp och vill skilja regelbegreppet från det vanliga ordet. Då förstår man att "Utseende" refererar till Grundegenskapen, medan "utseende" bara refererar till hur en person ser ut. Det kan naturligtvis bli jobbigt om texten innehåller för många regeltermer, men det är smällar man får ta.

Som du förstår tycker jag att det är snyggast att helt enkelt inleda regeltermerna med stora bokstäver. Andra metoder sticker ut för mycket, möjligen undantaget kapitäler, som också är ganska diskreta.

/tobias

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Intressant. Jag har varit inne på det här någonstans. För egen del håller jag med Troberg nedan. Jag inleder regelord med Versal även om kapitäler är mycket snyggare inser jag nu (men lite jobbigare då man rättar).

Sen ska man inte gå till öäverdrift. En text har en estetisk kvalitet som förstörs om vart och vartannat ord börjar med en versal. man får ett tyskt intryck eller hur? :gremgrin:

Min metod är att märka de ord som eventuellt kan missuppfattas tex utseende som nämnts i tråden. FYS-Poäng missförstås väl knappast hur man än skriver det men bygger på grundegenskapen FYS och bör därför ha en inledning på FYS.

Ett ord man inte behöver skriva med inledande versal är tex belastningspoäng. Vissa ord som färdigheter skrivs med stor eller liten beroende på om syftar på regelbegreppet eller färdigheter i gemen dvs "var och en av oss på jorden besitter ett visst anta färdigheter".

Så mitt råd. Använd med måtta. Kapitäler är snyggast.

Gällande kursiv, fet text etc. Kursiv och fet använder jag för att märka ut väldigt viktiga saker i löptext eller inedande rubriker tex

Basket En sport som spelas med boll och korgar
Fotboll Också en bollsport men pelas med fötterna.

Kursiv text används i exempel.

För er som planerar att trycka så kan jag råda er från något jag missat. Använd äkta kursiv stil dvs vald ur fontlistan, inte Italicknappen. En del tryckerier fattar inte italic vilket gör att det kommer bli väldigt konstigt då man trycker. Det kan tryckeri fixa men det kostar extra beroende på textmassa (vilket i mitt fall kan bli ganska dyrt :gremcrazy: )

Bjorn

Hero
Kapitäler? (OT)

Jag inleder regelord med Versal även om kapitäler är mycket snyggare inser jag nu (men lite jobbigare då man rättar).
För den okunninge, vad är igentligen skillnaden mellan "Kapitäler" och "Versaler"???

/Bjorn

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Kapitäler? (OT)

Kapitäler är alltigenom stora bokstäver men i versalernas storlek utom den inleande bokstaven som är i versalstorlek. Du ser exempel på det i tråden gär (minns inte vem som skrivit det inlägget)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Kapitäler!

VERSALER gemener <font size="1">KAPITÄLER</font size>

Troberg

Sinister eater
Då återstår det bara en fråga

Vad heter det när man har gemener som är stora som versaler (bortsett från fult och korkat)?

Re: Märka lärka plärka

. ..man skulle också kunna tänka sig att skriva specialtermer i kapitäler med inledande versal (vilket jag tycker är snyggt), som i detta exempel:
Det här med inledande versal skulle väl egentligen kunna kombineras med alla sorters märkningssätt, förresten

Nej inte när man använder kapitäler. För det första tycker jag att det ser för skäggigt ut :gremgrin:. För det andra så ska man inte göra så (åtminstone inte enligt typografigurun Christer Hellmark). Inte ens om ordet kommer först i en mening ska man använda versal början på ett ord med kapitäler.

Jag tycker att kursiveringar och kapitäler är de finaste märkningssätten, eftersom om man bara blickar över en sida så lägger man inte direkt märke till dem, men de framträder ändå klart och tydligt när man läser dem. Färg och fetstil spar jag åt mellanrubriker, där de eventuellt kan vara användbara, och bakgrundsfärger & understrykningar ser jag helst inte alls att man använder i rollspel, eftersom det känns som om någon har kladdat i texten.

Jag kan hålla med om att kapitäler och kursiva bokstäver är snygga i text. Det man måste tänka på är att de faktiskt används till olika saker.
Kapitäler används vanligtvis för forkortningar som ABB och TV men även i ingångsrader på nya stycken. Jag tycker därför att kapitäler är rätt val för regeltermer.
Kursiv text används oftast i citat eller namn på personer, boktitlar, skivtitlar etc som ska märkas ut. Därför tycker jag att kursiv text inte passar så bra för regeltermer.

Jag tycker personligen att inledande versal är mysigt, eftersom man då kan använda jordnära ord på ens speltermer utan att man riskerar att läsaren någonsin blandar ihop det med något vanligt ord. Alltså, även om jag i brödtexten kanske konsekvent skriver mina termer med exempelvis kursiv stil, betyder det ju inte att det fortfarande kommer passa med kursiv stil om jag exempelvis måste skriva termen i en rubrik, en tabell eller i en marginaltext. Då kan det vara bra att man fortfarande kan se att jag pratar om termen och ingenting annat, även om jag inte behåller min vanliga term-markering.

För det första så har jag svårt att se varför man skulle använda specifika speltermer t ex testikulerad i en rubrik. Men om man nu måste göra det anser jag att man ska skriva den precis som övriga rubriken. En annan variant som ofta förekommer i rollspel är rubriker till textstycken som handlar om grundegenskaper. Då kan man ju alltid skriva t ex Styrka först och sedan skriva sty (som är den vanligaste förkortningen) inom parentes med kapitäler. Även om det inte är helt hundra enligt skolboken. När det gäller marginaltexter och tabeller tycker jag också att man kan använda kapitäler.

(De förväxlingar som kan ske om märkningarna försvinner är typ såsom när man skriver att något "höjer ens styrka". Det kan ju liksom bara vara ett vanligt uttryck för att det känns uppmuntrande och pådrivande i största allmänhet. När något "höjer ens Styrka" däremot, så förstår man direkt att det handlar om en spelterm.)

Ja men om du konsekvent använder kapitäler behövs ju inte det.

Sen när det gäller alla sorters markeringar av text (kursiv, fet, kapitäl mfl) så är det extra kul om man har typsnitt som är skurna för det och inte bara lutade/tjocka/ihoptryckta av datorn(som det ofta blir om man ändrar i word). Det ÄR skillnad. Tyvärr kostar dessa typsnitt en hel del pengar. Men det blir otroligt mycket snyggare.

Willie

jerker.

Veteran
hur gör man då?, ska det va krångligt?

hur skriver man dom, måste man leta rätt på rätt storlek och därefter skriva med versaler.
i sånna fall säger jag som sverker olofsson i plus

"är det så det ska vara är det det" :gremmad:

Rising

Vila i frid

"Jag kan hålla med om att kapitäler och kursiva bokstäver är snygga i text. Det man måste tänka på är att de faktiskt används till olika saker."

Jag vill helst se upp med att komma dragandes med för många regler om hur det "ska" vara. Den första regeln bör alltid vara att man kan bryta mot precis vilken konvention som helst, om det bara är berättigat. De flesta regler som finns på området är ändå till för att man ska slippa tänka när man typsätter vanliga romaner: Rollspel är ofta konstnärligare till formen och behöver ett större mått av respektlöshet.

Så... Jag lyfter gärna fram den praktiska anledningen till att man exempelvis ska se till att texterna linjerar (för det har en ren, praktisk funktion) medan jag ogärna vill slå någon på fingrarna angående det rent konstnärliga. De få regler som finns på det området är ändå överlag rätt dåliga och bör mest ses som riktlinjer som endast gäller i normalfallen.

...och om ens rollspel är ett "normalfall", då har man i min mening begått ett allvarligt fel redan från början.

"När det gäller marginaltexter och tabeller tycker jag också att man kan använda kapitäler."

Rent generellt skulle jag nog förorda att man skrev dessa texter med en liten funktionell linjär, men, som sagt, det finns inga regler man inte kan (och bör) bryta mot, så alla medel är tillåtna.

/Riz

Jag förstår vad du menar. Men jag anser fortfarande att typografins grundregler fungerar alldeles ypperligt i rollspel. Titta bara på Riotminds och på Järnringens böcker. De är alla väldigt snygga (de snyggaste jag sett) och använder sig av klassisk typografi.

(om marginaltexter)
Rent generellt skulle jag nog förorda att man skrev dessa texter med en liten funktionell linjär, men, som sagt, det finns inga regler man inte kan (och bör) bryta mot, så alla medel är tillåtna.

Nu missförstod du mig. Jag menar inte att man ska skriva hela marginaltexterna med kapitäler bara regelorden. Man kan använda ett schysst linjärt typsnitt och använda kapitäler i det typsnittet för vissa ord.

Och när du säger att reglerna är till för att det ska vara lätt att sätta en bok har du fel. De är till för att boken ska vara lätt att läsa.

Willie

Johan K

Gammal & dryg
Jag för min del skulle nog ha det sista alternativet. Men med en klar överskrift som sa att det nu behandlas regler & sådant. Enkelt & bra !

Rising

Vila i frid

"jag anser fortfarande att typografins grundregler fungerar alldeles ypperligt i rollspel."

Mmm, men tja, mina typografiska idoler är inte de som har varit duktiga på att följa reglerna, utan de som har brutit mot dem. Det är så all utveckling går till, och... tja, jag tycker nog förresten också att det är roligare att visa folk hur de kan utmana läsarna än hur de ska foga sig efter konventionerna. Det går att bryta mot reglerna, och förbluffande ofta så blir det faktiskt bäst när man gör det.

"Nu missförstod du mig. Jag menar inte att man ska skriva hela marginaltexterna med kapitäler bara regelorden."

Okej, jag tänkte väl. Men well, om man skriver ens ingresser med kursiv stil så vet jag inte om jag fortfarande skulle vilja se regeltermerna med kapitäler. Det beror på. Eller om jag använder en script i mina rubriker och plötsligt vill skriva något om en regelterm... Så... tja, jag kan föreställa mig fall där jag ändå vill ha regeltermerna med begynnande versal, bara för tydlighetens skull. Jag säger inte att jag alltid vill ha det, eller att man aldrig ska använda sig av det, jag vill bara peka på verktygen och sedan låta användarna känna sig fram för vad de tycker passar bäst för dem.

I slutändan kan man ändå aldrig veta vilken infallsvinkel som är den bästa. Man lurar sig själv om man agerar blint efter ett regelverk (därmed inte sagt att det är vad jag tror att du gör).

"Och när du säger att reglerna är till för att det ska vara lätt att sätta en bok har du fel. De är till för att boken ska vara lätt att läsa."

Ett par är till för den anledningen. Såsom linjering (vilket gör det enklare att läsa text på tunnt papper), men en hel del är bara riktlinjer som förvandlats till regler för att man ska slippa tänka. Läsundersökningar visar att vanliga läsare inte bryr sig ett smack om vare sig änkor eller horungar, tum går precis lika bra som citattecken, och reglerna som man kan läsa för hur satsytan ska se ut är oftast fullständigt oanvändbar för ett rollspel. Särskilt inte om läsaren i slutändan skriver ut rollspelet och sätter arken i plastfickor och stoppar in dem i en pärm. Förvånansvärt få typografiska regler tar hänsyn till att en modern PDF ofta läses på ett helt annat sätt än en trycksak.

Förresten; så länge som papperet är tillräckligt tjockt så spelar det egentligen inte någon roll om det linjerar heller. Det är endast typograferna som märker något iaf.

Så... förvånansvärt många regler kan (och bör) man bryta mot, när nu det är berättigat. Det är allt jag säger.

/Rising

Insignia

Swashbuckler
Re: hur gör man då?, ska det va krångligt?

I Word (och förmodligen andra program) kan man göra kapitäler genom att ändra format på tecknen (markera texten och högerklicka, eller gå till formatmenyn och välj "tecken").