Märka lärka plärka
Först: smart fråga. Överhuvudtaget ett bra inlägg; ett skolexempel på hur man ska börja på en tråd på bästa sätt.
"Så som jag ser det verkar kursiv text ha en stor nackdel för att den redan är upptagen som ett vanligt sätt att markera ord."
Det är visserligen vanligt att man använder kursiv stil för att markera enstaka ord, men egentligen så är även detta ett val som man får göra precis hur man vill med.
Rent typografiskt brukar man vanligtvis säga att man ska välja
ett sätt att markera ord som man behöver lyfta fram, och sedan hålla sig till det genom hela publikationen. Vanligtvis står valet mellan kursiveringar, fetstil och understrykningar, och vad man än väljer så gäller det alltså att sedan hålla sig till det. Man kan inte markera
ett ord med en understrykning och sedan markera
ett annat med fetstil. Inte heller får man blanda markeringsstilar.
Så, varje markering skall betyda en och samma sak genom hela verket. Det är anledningen till att man ogärna ska markera ord med understrykningar på nätet, eftersom läsaren då kan få för sig att det handlar om länkar.
Så... Jag ser egentligen inget problem med att markera enstaka ord med understrykning i ett rollspel och sedan använda kursiv stil för regeltermer, även om det nog skulle kännas ovant till en början.
Förutom dina sätt att märka tycker jag att man kan nämna dessa: (även om ett par är rätt experimentiella)
6. Understrykning (som sagt)
7. En annan färg på texten.
8. En annan bakgrundsfärg (enkel inställning i word)
9. S p ä r r a d text.
10. Ett annat typsnitt.
11. Kapitäler.
Kapitäler förtjänar en egen förklaring. Först: Det vi brukar kalla för "små bokstäver" heter egentligen "gemener" och när vi vanligtvis skriver "stora bokstäver" så menar vi egentligen "versaler". Okej, vad är då en kapitäl? Jo, kapitäler
ser ut som versalerna, men är
lika stora som ett gement "x". De är alltså
små "stora bokstäver", om man vill se det så... Det finns faktiskt en hel del tidningar som använder kapitäler för att markera ord, istället för att göra det med kursiveringar eller fetstil.
Om man skulle vilja skriva speltermer med kapitäler så skulle det kunna se ut så här: (ett exempel saxat ur en sida från ett spel som Vitulv har skrivit)
;^)
...man skulle också kunna tänka sig att skriva specialtermer i kapitäler med inledande versal (vilket jag tycker är snyggt), som i detta exempel:
Det här med inledande versal skulle väl egentligen kunna kombineras med alla sorters märkningssätt, förresten.
---
Jag tycker att kursiveringar och kapitäler är de finaste märkningssätten, eftersom om man bara blickar över en sida så lägger man inte direkt märke till dem, men de framträder ändå klart och tydligt när man läser dem. Färg och fetstil spar jag åt mellanrubriker, där de eventuellt kan vara användbara, och bakgrundsfärger & understrykningar ser jag helst inte alls att man använder i rollspel, eftersom det känns som om någon har kladdat i texten.
Jag tycker personligen att inledande versal är mysigt, eftersom man då kan använda jordnära ord på ens speltermer utan att man riskerar att läsaren någonsin blandar ihop det med något vanligt ord. Alltså, även om jag i
brödtexten kanske konsekvent skriver mina termer med exempelvis kursiv stil, betyder det ju inte att det fortfarande kommer passa med kursiv stil om jag exempelvis måste skriva termen i en rubrik, en tabell eller i en marginaltext. Då kan det vara bra att man fortfarande kan se att jag pratar om termen och ingenting annat, även om jag inte behåller min vanliga term-markering.
(De förväxlingar som kan ske om märkningarna försvinner är typ såsom när man skriver att något "höjer ens styrka". Det kan ju liksom bara vara ett vanligt uttryck för att det känns uppmuntrande och pådrivande i största allmänhet. När något "höjer ens Styrka" däremot, så förstår man direkt att det handlar om en spelterm.)
/Rising