Nekromanti Att märka ut regelord

Re: Märka lärka plärka

Först vill jag bara kommentera lite på ditt tidigare inlägga där du skriver att:
"Rollspel är ofta konstnärligare till formen och behöver ett större mått av respektlöshet"
Jag håller inte med utan anser tvärtom att om det är något som bör vara välstrukturerat och lättläst så är det just rollspelsböcker. Dessa böcker används ju ofta som rena upppslagsverk varför en alltför ostrukturerad layout försvårar det enormt. För mycket faktarutor, olika typsnitt och konstnärligheter ger bara ett plottrigt intryck. Som jag sa tidigare så anser jag att Riotminds och Järnringens moduler är snyggast och de följer faktiskt de typografiska reglerna.
(Sen stör jag mig iofs på lite horungar och nödiga fyrkantsindrag på en del av Järnringens material. Men i överlag super.)

Mmm, men tja, mina typografiska idoler är inte de som har varit duktiga på att följa reglerna, utan de som har brutit mot dem. Det är så all utveckling går till, och... tja, jag tycker nog förresten också att det är roligare att visa folk hur de kan utmana läsarna än hur de ska foga sig efter konventionerna. Det går att bryta mot reglerna, och förbluffande ofta så blir det faktiskt bäst när man gör det.

Jag skulle snarare säga att det förbluffande ofta blir oläsligt.
Sen undrar jag också vilka dina typografiska idoler är. Om jag ska vara ärlig tror jag (i alla fall om de är proffs) att de följer reglerna mer än du tror. Och om de inte gör det har de förmodligen arbetat så länge med reglerna innan, att de bättre kan avgöra vad som fungerar.
Sen undrar jag varför i hela friden man ska utmana läsarna bara för utmanandets skull? Jag vet att jag i alla fall uppskattar en läsbar text betydligt mer än en text som ser ut som ett avante gardistskt konstverk.

Ett par är till för den anledningen. Såsom linjering (vilket gör det enklare att läsa text på tunnt papper), men en hel del är bara riktlinjer som förvandlats till regler för att man ska slippa tänka.

Tyvärr måste jag fortfarande säga att du har fel. Jag kan inte komma på en enda regel som är till gagn för den som sätter texten då reglerna gör att man måste pula mer. "Att man ska slippa tänka" kan jag gå med på om det är läsaren du syftar på. För det är just det som är poängen med alla regler. Läsaren ska inte behöva tänka på annat än informationen som han läser.

Läsundersökningar visar att vanliga läsare inte bryr sig ett smack om vare sig änkor eller horungar, tum går precis lika bra som citattecken, och reglerna som man kan läsa för hur satsytan ska se ut är oftast fullständigt oanvändbar för ett rollspel. Särskilt inte om läsaren i slutändan skriver ut rollspelet och sätter arken i plastfickor och stoppar in dem i en pärm. Förvånansvärt få typografiska regler tar hänsyn till att en modern PDF ofta läses på ett helt annat sätt än en trycksak.

Dessa undersökningar handlar då förmodligen om rena läsarundersökningar där folk intervjuas. Läsundersökningar där man fysiskt mäter läsningen (via sensoere som följer ögonen) visar att folk ÄR känsliga för udda saker som t ex horungar, indrag högst upp på sidor/spalter och dyl. Att personer inte uppfattar att deras läsning störs betyder inte att den inte gör det.
Men visst jag kan erkänna att vissa regler är rent kosmetiska -- det ser helt enkelt bättre ut med citattecken eller gåsfötter istället för tumtecken.
När det gäller satsytor så använder sig många rollspel av regler kring dessa. Kanske inte petnoga men ändå. Innermarginalen är oftast minst t ex.
Och att det skulle vara någon skillnad med en utskriven PDF förstår jag inte. Jag kan köpa det hela om dokumentet är avsett för att läsas på skärm (vilket PDF inte är ursprungligen).

Förresten; så länge som papperet är tillräckligt tjockt så spelar det egentligen inte någon roll om det linjerar heller.

Det finns flera anledningar till att texter bör linjera. Om man tar en dagstidning som exempel så bör åtminstone alla spalter i samma artikel linjera för att hålla ihop texten bättre. Dessutom ser det ju prydligare ut. Sen spelar det inte så stor roll om papperet är tunt eller inte då det är extremt svårt med passningen på de flesta tryckpressar i alla fall. Om du tar DN (här skulle jag exempelvis använt kapitäler :gremsmile:) som exempel så kan du på ett vanligt nyhetsuppslag se att de olika artiklarna inte linjerar med varandra (men däremot linjerar spalterna inom artiklarna) och definitivt inte med de på baksidan.

Det är endast typograferna som märker något iaf.

Ja, och folks undermedvetna, vilket leder till att det blir mer svårläst än nödvändigt.

Så... förvånansvärt många regler kan (och bör) man bryta mot, när nu det är berättigat. Det är allt jag säger

Det skulle vara kul att veta vad du menar med berättigat. Ett exempel skulle sitta skitfint.

Dimfrost

Special Circumstances

Intressant diskussion, men studtals lite svår att hänga med i för den som inte är så insatt i typografiska specialtermer. Linjering fattar jag, men vad är änkor och horungar? Och fyrkantsindrag?

/Dimfrost

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Horunge! ...

Horunge.

Indragsrad.

En typografisk fyrkant är en tänkt kvadrat där sidans längd är lika med typsnittets grad. Används ofta vid indrag vid nytt stycke. Engelsmännens (och för den del amerikanernas) »långa tankstreck« är i allmänhet en fyrkant långt (vårt gamla hederliga, normala svenska tankstreck är i allmänhet en halvfyrkant långt).

Intressant diskussion, men studtals lite svår att hänga med i för den som inte är så insatt i typografiska specialtermer. Linjering fattar jag, men vad är änkor och horungar? Och fyrkantsindrag?

Ursäkta för förvirringen. Jag ska försöka klargöra lite av begreppen.

Fyrkantsindrag -- Om du kollar i en bok så ser du att texten börjar lite längre in på raden vid nytt stycke. Det är ett fyrkantsindrag. Fyrkantsindrag bör inte användas efter ingress, efter rubrik/mellanrubrik eller högst upp på en sida eller spalt.

horunge (egentligen enkel horunge)-- är när ett nytt stycke börjar på nedersta raden på en sida eller i en spalt (d v s nedersta raden börjar med ett fyrkantsindrag). Enkla horungar är relativt accepterade i Sverige.

Änka (egentligen dubbel horunge eller widow på engelska) -- uppstår när sista raden i ett stycke hamnar högst upp på en sida eller i en spalt. D v s översta raden på en sida/spalt går inte ut hela vägen till kanten. Detta är generellt inte accepterat.

Hoppas att det klarnade något

Willie

CGH

Warrior
Marginaltext och kapilärer i rubriker

Du och Willie Garvin verkar vara ganska insatta i det här. Jag får läsa och lära. :gremsmile:

Det mesta av det jag undrade har jag fått reda på med hjälp av alla som skrivit i tråden, men vad menas med "marginaltexter"?

En sak till föresten! Vet du om det passar bra med kapilärer i rubriker? Just nu har jag en text där det finns kapilärer i rubriker på tre nivåer, och så tänker jag sätta in det i texten med.

Kan kapilärerna i rubrikerna på något sätt då komma i konflikt med kapilärerna i texten? Alltså att det blir nån slags inflation av kapilärer. Och är det bra att ha kapilärer i rubriker överhuvud taget?

Tack för alla bra synpunkter från alla som skrivit i tråden!

/CGH som gillar kapilärer nu

CGH

Warrior

Sen när det gäller alla sorters markeringar av text (kursiv, fet, kapitäl mfl) så är det extra kul om man har typsnitt som är skurna för det och inte bara lutade/tjocka/ihoptryckta av datorn(som det ofta blir om man ändrar i word). Det ÄR skillnad. Tyvärr kostar dessa typsnitt en hel del pengar. Men det blir otroligt mycket snyggare.
Hur mycket pengar? (ungefär) och var kan man få tag på dessa? PM:a mig om du inte vill göra reklam, men för mig kvittar det.

Re: Horunge! ...

En typografisk fyrkant är en tänkt kvadrat där sidans längd är lika med typsnittets grad.

Fast de fyrkanter man brukar använda som indrag är väl snarare baserat på radavståndet än graden? Helfyrkanter (som är baserade på graden) används väl till annat som fasta mellanrum (då uppdelade i exempelvis 1/4 fyrkant) mellan siffror och förkortningar?
Det är i alla fall vad jag lärt mig.

Willie

Det tillverkas typsnitt av flera olika företag som Adobe och Monotype. Men de kostar flera tusen för en komplett uppsättning av ETT typsnitt. Om din skola/universitet har någon grafisk utbildning så kan du kanske använda deras datorer då de förmodligen är utrustade med flera typsnitt.

Willie

Dimfrost

Special Circumstances

Tack för informationen, nu känner jag mig helt plötsligt lite mer bildad. Alltid lär man sig någonting. :gremlaugh:

/Dimfrost

Re: Marginaltext och kapilärer i rubriker

En sak till föresten! Vet du om det passar bra med kapilärer i rubriker? Just nu har jag en text där det finns kapilärer i rubriker på tre nivåer, och så tänker jag sätta in det i texten med.

Kan kapilärerna i rubrikerna på något sätt då komma i konflikt med kapilärerna i texten? Alltså att det blir nån slags inflation av kapilärer. Och är det bra att ha kapilärer i rubriker överhuvud taget?

Jag skulle nog inte göra det. Kapitäler kan användas som små rubriker men jag tror att det kan bli lite för mycket om de används i texten också.

Willie

Rising

Vila i frid

"Jag håller inte med utan anser tvärtom att om det är något som bör vara välstrukturerat och lättläst så är det just rollspelsböcker."

Well, det är kanske där våra åsikter skiljer sig åt. Jag tycker nämligen att rollspelen ska bort från det hållet och istället satsa på att förmedla en stämning. Jag ser hellre en enkel regelkärna som kan memoreras och att resten av regelboken blir ett inspirationsmaterial, än att man ska använda regelboken som en manual och en uppslagsbok.

Men jag sympatiserar med ditt sätt att se på saken och förstår att du hellre ser att man följer alla de konventioner som finns och försöker få typografin att verka utan att synas.

Inget fel med det.

"Sen undrar jag också vilka dina typografiska idoler är."

Här tänkte jag främst på Herb Lubalin, Saul Bass, David Carson och en del lirare i bauhaus-skolan som haft respektlösa idéer (som att helt och hållet skippa versaler, till exempel).

"Om jag ska vara ärlig tror jag (i alla fall om de är proffs) att de följer reglerna mer än du tror. Och om de inte gör det har de förmodligen arbetat så länge med reglerna innan, att de bättre kan avgöra vad som fungerar."

Det handlar nog mer om att man måste jobba väldigt mycket innan någon kund ens ger en chansen att få bryta mot reglerna. Unga webdesigners har ju mycket sällan några problem med att avgöra när man kan bryta mot reglerna och hur man bör göra det för att nå ett bättre resultat än om man hade följt reglerna till punkt och pricka, så jag vill faktiskt inte dra slutsatsen att man måste ha en imponerande erfarenhet annan man kan få börja leka med formerna.

Min filosofi är att visa vilka verktyg som finns och vilken funktion de gamla typografiska riktlinjerna har. Genom att förstå varför riktlinjerna ser ut som de ser ut så kan man enklare avgöra vilka man behöver och vilka man kan bryta mot. Lubalin kunde strunta helt i läsbarhet när han typsatte en rubrik och istället satsa på att få fram en expressionistisk effekt. Han förstod att det skulle gå att läsa iaf, även om han bröt mot vissa regler.

"Sen undrar jag varför i hela friden man ska utmana läsarna bara för utmanandets skull?"

Det undrar jag också. Låter inget bra. Nä, jag tycker att man allra helst kan anstränga sig för att länka formen till innehållet; få dem att prata ett och samma språk. Det blir ofrånkomligt svårare att läsa, men jag vill mena att det också kan göra läsningen mer njutningsfull, och då har man vunnit något. Inte sällan är det roligt att få tänka till litet medan man läser något heller.

"Tyvärr måste jag fortfarande säga att du har fel."

Jo, jag märker att du har samma öppna, nyfikna och lekfulla syn på ditt forumerande som du visar prov på i ditt typograferande.

"Jag kan inte komma på en enda regel som är till gagn för den som sätter texten då reglerna gör att man måste pula mer."

Det är sant. Man får pula mer när man har ett regelverk, men man behöver tänka mindre. Att låta rubriknivåer ha samma inbördes relation som gyllene snittet, exempelvis. Även om det blir matematiskt riktigt så är det verkligen inte alltid som det tilltalar ögat. Jag har sett liknande saker när folk satt upp affischer och använt optiska mittpunkten och ändå fått ett resultat som upplevs fel. Visst, alla dessa regler är jobbiga att lära sig, men de är beundransvärt avslappnande att sedan använda, för då kan man utföra jobbet på ren matematisk rutin och inte behöva slösa tid åt artistiskt tvivel.

Ofta är reglerna dugliga, men precis lika ofta kan man märka att det blir bättre om man bryter mot dem.

"Och att det skulle vara någon skillnad med en utskriven PDF förstår jag inte. Jag kan köpa det hela om dokumentet är avsett för att läsas på skärm (vilket PDF inte är ursprungligen)."

Vad formatet PDF är avsett för, det tycker jag faktiskt är rätt oviktigt i jämförelse med vad själva rollspelet är avsett för. För det är ju där jag måste börja: Jag vill nå ut med mitt rollspel. Jag har ett innehåll (=rollspelstexten) som jag vill formge, och min form har PDF-formatets begränsning, med allt vad det innebär för läsaren i slutskedet. Hur formger jag texten så att innehållet lyfts fram på bästa sätt, oavsett om användaren läser på sin skärm eller skriver ut det på sin skrivare? Jag vet exempelvis att det kan vara en idé att undvika en skillnad på inner- och yttermarginaler, eftersom det gör läsningen "sicksackig" om man läser det på en skärm en sida i taget.

Där syns det tydligt vilka nya krav som kan ställas på en, eftersom mediet plötsligt är ett annat än det som de typografiska reglerna har utformats för. Återigen en anledning att åtminstone vara beredd att ta dessa regler med en nypa salt, med andra ord.

Jag respekterar att du ändå finner det bäst att följa reglementet och traditionerna, det är ett fint och sympatiskt arbetssätt, men om jag ska ge råd till nyfikna forumiter som vill lära sig mer om typografi så måste jag ändå säga att det kan vara en idé att vara respektlös och gå sin egen väg. Faktum är att jag uppmuntrar det.

"Om man tar en dagstidning som exempel så bör åtminstone alla spalter i samma artikel linjera för att hålla ihop texten bättre. Dessutom ser det ju prydligare ut."

För oss, ja. Jag lovar att ingen vanlig person bryr sig. Jag har iaf aldrig sett en rapport där man använt ögonkamera för att bevisa motsatsen, och jag har (pga mitt arbete för AMS (jag formger bland annat en tidning för människor med läs- och skrivsvårigheter)) sett en hel del sådana rapporter.

"Det skulle vara kul att veta vad du menar med berättigat. Ett exempel skulle sitta skitfint."

Tja, jag hittade ingen stor bild, men du känner säkert igen den här affischen:

Den bryter mot lite av det mesta, kanske framförallt för att det var en annons som utlyste en tävling om bästa antikrigsaffisch och så blev det ändå så att själva annonsen blev slagkraftigare än alla bidrag...

Man skulle kunna titta på den här också:

...som visar prov på några väldigt oortodoxa ligaturer (min favorit är N:et, T:et och A:et i "monumental"). Helt vansinnigt, men ändå på något vis oemotståndligt inbjudande.

/Riz

Rising

Vila i frid
Re: Marginaltext och kapilärer i rubriker

"vad menas med "marginaltexter"?"

En del rollspel har en ganska bred yttermarginal på alla sina sidor, och i denna marginal kan man ibland skriva små exempel och andra kuligheter som man inte vill spränga in i den löpande brödtexten. Rollspelet Kult har sådana, exempelvis, och... öh... jag har för mig att nya Mutant ska ha sådana också, men det har inte jag, så jag vet inte. Nå, eftersom man har så lite utrymme i marginalen så väljer man oftast en lite minde teckengrad i denna marginal, så att den ryms i utrymmet och så att den inte stör ögat när man bara vill läsa den vanliga texten.

"En sak till föresten! Vet du om det passar bra med kapilärer i rubriker? Just nu har jag en text där det finns kapilärer i rubriker på tre nivåer, och så tänker jag sätta in det i texten med.
Kan kapilärerna i rubrikerna på något sätt då komma i konflikt med kapilärerna i texten?"

"Kapillärer", det är väl sådana där små blodkärl? He he, men jo, det låter lite som att det skulle kunna bli för mycket kapitäler, det där. Kapitäler i rubriker brukar vara redigt snygga (men kan se för blaffiga ut i stora teckenstorlekar, så jag skulle nog enbart använda dem i små mellanrubriker) men visst, om det blir en inflation av dem så kommer det nog upplevas som störande. Det där (gissar jag) beror nog i första hand på hur ofta du använder kapitälerna i brödtexten, och på vilka teckensnitt du använder. Om du använder två olika teckensnitt i bröstext resp. rubriker (exempelvis ett teckensnitt med "klackar" i brödtexten (såsom Times new Roman) och ett utan klackar i rubrikerna (såsom Arial eller Verdana) så gissar jag att det ser mer acceptabelt ut än om man använder två snitt som ser ungefär likadana ut).

Men i slutändan är det ögat som avgör, så om du tycker det ser bra ut, så är det ett bra tecken.

/Rising

Dimfrost

Special Circumstances
Marginaltexter

En del rollspel har en ganska bred yttermarginal på alla sina sidor, och i denna marginal kan man ibland skriva små exempel och andra kuligheter som man inte vill spränga in i den löpande brödtexten. Rollspelet Kult har sådana, exempelvis, och... öh... jag har för mig att nya Mutant ska ha sådana också, men det har inte jag, så jag vet inte. Nå, eftersom man har så lite utrymme i marginalen så väljer man oftast en lite minde teckengrad i denna marginal, så att den ryms i utrymmet och så att den inte stör ögat när man bara vill läsa den vanliga texten.
Jag är väldigt förtjust i dylika texter och lär nog lägga in dem i alla rollspel jag layoutar själv, inklusive nästa dogmaspel om det alls går. I Kult var de lite dåligt utnyttjade, för det fanns nästan bara exempel och monsterdata i marginalerna, och inte de stämningsskapande texter det borde varit. Mutant:UA har inga marginaltexter alls, tyvärr. De böcker som utnyttjar marginaltexterna mest är diverse GURPS-böcker, som till exempel Illuminati, New Sun och Swashbucklers. Tyvärr (återigen) tycks Steve Jackson Games ha gått ifrån det här i nyare böcker (till exempel Age of Napoleon), av någon anledning.

Förresten, hur mycket mindre bör texten i marginaltexten vara? 9 punkter i stället för 10, eller så?

/Dimfrost

Rising

Vila i frid
Re: Marginaltexter

"Förresten, hur mycket mindre bör texten i marginaltexten vara? 9 punkter i stället för 10, eller så?"

Ja, typ. genom att byta teckensnitt till en smal linjär (såsom Arial Narrow) så kan man använda väldigt små teckenstorlekar (8 går faktiskt) och ändå få hög läsbarhet, eftersom de upplevs som något större än en antikva (som Times eller Book Antiqua)

Tack för klargörandet angående marginaltexterna förresten.

/Riz

Ja, typ. genom att byta teckensnitt till en smal linjär (såsom Arial Narrow) så kan man använda väldigt små teckenstorlekar (8 går faktiskt) och ändå få hög läsbarhet, eftersom de upplevs som något större än en antikva (som Times eller Book Antiqua)

Precis! Många dagstidningar har faktiskt brödtext som är runt 8 punkter.

Här tänkte jag främst på Herb Lubalin, Saul Bass, David Carson och en del lirare i bauhaus-skolan som haft respektlösa idéer (som att helt och hållet skippa versaler, till exempel).

Jag misstänkte faktiskt att du skulle komma med "No more war" affischen av Herb. Jag tycker att den är skitläcker precis som du. Men det du måste inse att de flesta av hans mer kända verk var just affischer, omslag, loggor och annonser. Inte böcker. Kollar du längst ner på den affischen så ser du att brödtexten är satt enligt konstens alla regler. Dessutom var det faktiskt så att han hade jobbat som formgivare bra länge innan han började med sina mer "artistiska" verk (även om han ville det hela tiden).
När det gäller Saul Bass så visste jag inte vem det var innan så jag kollade på nätet. Om det var rätt Saul bass jag hittade sysslade han med filmvinjetter, inte böcker. När det gäller David Carson har jag ingen uppfattning. Men så vitt jag förstår (också från internet) handlar det också här i huvudsak om saker som inte är böcker. Jag kan kan också uppskatta dessa herrar men det man måste betänka är att de är exceptinella och att de i huvudsak inte sysslade med böcker. Herb räknas ju som en av de bästa genom tiderna.

Det jag egentligen vill ha sagt är:
1: Herbs saker i all ära. Men att sätta en bok på det sätt som han gör affischer kommer bara leda till att ingen (utom möjligtvis du :gremsmile:) kommer orka läsa igenom hela. Men jag är absolut för kreativa lösningar på omslag, kapitelinledningar och dyl.
2. Man måste lära sig krypa innan man lär sig gå. En vanlig svensk kille som inte har någon erfarenhet kommer inte att kunna göra saker som Herb (eller de andra du nämnde). Och då kommer det förmodligen att se helt förjävligt ut. Då tycker jag att det är bättre att lära sig grunderna och börja arbeta med dem. Sedan när han lärt sig grunderna ordentligt kan han börja experimentera.
3. Det måste vara läsbart! Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Om det är jobbigt att läsa en text låter de flesta hellre bli.

Jo, jag märker att du har samma öppna, nyfikna och lekfulla syn på ditt forumerande som du visar prov på i ditt typograferande

Eh förlåt :gremblush:
Blev kanske lite väl bitsk

Det är sant. Man får pula mer när man har ett regelverk, men man behöver tänka mindre. Att låta rubriknivåer ha samma inbördes relation som gyllene snittet, exempelvis. Även om det blir matematiskt riktigt så är det verkligen inte alltid som det tilltalar ögat. Jag har sett liknande saker när folk satt upp affischer och använt optiska mittpunkten och ändå fått ett resultat som upplevs fel. Visst, alla dessa regler är jobbiga att lära sig, men de är beundransvärt avslappnande att sedan använda, för då kan man utföra jobbet på ren matematisk rutin och inte behöva slösa tid åt artistiskt tvivel.

Jag kan hålla med dig till viss del. Men nog tusan är det jobbigare om du hela tiden måste tänka på saker som horungar och åtgärda dem (horungar kan faktiskt vara überjävliga att åtgärda). Även om det kan kännas ganska befriande att de finns (reglerna alltså).

Ofta är reglerna dugliga, men precis lika ofta kan man märka att det blir bättre om man bryter mot dem.

Jag håller fortfarande inte riktigt med. De exempel du tagit upp är visserligen extrema. Men de bryter faktiskt inte mot reglerna då det till stor del rör sig om rubriker, loggor och omslag som är ganska fria och i praktiken fungerar mer som bilder än text. Jag vet att jag begär mycket men det skulle vara intressant att se ett exempel på hur du tänker dig att en längre text ska se ut.

Vad formatet PDF är avsett för, det tycker jag faktiskt är rätt oviktigt i jämförelse med vad själva rollspelet är avsett för. För det är ju där jag måste börja: Jag vill nå ut med mitt rollspel. Jag har ett innehåll (=rollspelstexten) som jag vill formge, och min form har PDF-formatets begränsning, med allt vad det innebär för läsaren i slutskedet. Hur formger jag texten så att innehållet lyfts fram på bästa sätt, oavsett om användaren läser på sin skärm eller skriver ut det på sin skrivare? Jag vet exempelvis att det kan vara en idé att undvika en skillnad på inner- och yttermarginaler, eftersom det gör läsningen "sicksackig" om man läser det på en skärm en sida i taget.

Javisst finns det undantag. Man måste som du säger hela tiden anpassa formen efter mediet. Men om jag skulle formge en text i PDF format skulle jag nog använda de grundläggande typografiska reglerna, men som du säger kanske ha lika stora höger- och vänstemarginaler.

Där syns det tydligt vilka nya krav som kan ställas på en, eftersom mediet plötsligt är ett annat än det som de typografiska reglerna har utformats för. Återigen en anledning att åtminstone vara beredd att ta dessa regler med en nypa salt, med andra ord.

Ok jag köper det till viss del. Jag anser ju fortfarande att de flesta reglerna är applixcerbara på PDF:er.

Jag respekterar att du ändå finner det bäst att följa reglementet och traditionerna, det är ett fint och sympatiskt arbetssätt, men om jag ska ge råd till nyfikna forumiter som vill lära sig mer om typografi så måste jag ändå säga att det kan vara en idé att vara respektlös och gå sin egen väg. Faktum är att jag uppmuntrar det.

Jag gör inte det. Tyvärr har jag sett alldeles för många kontorsarbetares arbete med powerpoint för att våga.

För oss, ja. Jag lovar att ingen vanlig person bryr sig. Jag har iaf aldrig sett en rapport där man använt ögonkamera för att bevisa motsatsen, och jag har (pga mitt arbete för AMS (jag formger bland annat en tidning för människor med läs- och skrivsvårigheter)) sett en hel del sådana rapporter.

Ja, vetenskapens vägar äro outgrundliga. Vi har läst olika rapporter (på samma sätt som jag läst olika rapporter om farligheten av cannabis än regeringens droggeneral). Jag kan inte veta vem som har rätt.

Slutligen vill jag säga att exemplen är lysande. Skitfint.

Tack förresten för en trevlig debatt!

Willie

Dofhjort

Veteran

Jag har även fått lära mig att saker som kommer läsas vid behov (börssidor och sporttabeller i tidningar tex) kan klämmas ner till kring sex punkter om man vill spara plats. Det kan ju vara bra för tabeller och liknande, om de börjar svälla ut alltför mycket.

Typografi är intressant, trevlig diskussion ni fick igång här :gremsmile: Jag låter bli att ge mig in i hela härket om vad som är gäller och inte gäller, jag är för oerfaren på det området...

Rising

Vila i frid

"Men det du måste inse att de flesta av hans mer kända verk var just affischer, omslag, loggor och annonser. Inte böcker."

Men rollspel är egentligen mer att likna vid magasin än manualer, så som jag ser det, och i ett magasin kan du leka med reglerna rätt så rejält. Wired och gamla Darling är två rätt bra exempel. Darling bröt mot rätt många konventioner genom att låta tidningen se ut som om någon tjejkompis varit framme och "kluddat" i den redan när man köpte den, till exempel, och de var inte rädda för att skriva enskilda ord i löpande text med magenta eller cyan för att de tyckte att något i texten behövde framhävas.

"Om det var rätt Saul bass jag hittade sysslade han med filmvinjetter, inte böcker."

Som sagt, jag tycker personligen inte att böcker är en bra utgångspunkt för en rollspelsmakare. Det är enligt mig bättre att tänka som Saul Bass: I introt till Fåglarna så låter han fåglar flyga förbi och "angripa" namnen på skådespelarna så att bokstäverna styckas upp och går sönder. Det är ju genialiskt. Det är precis så jag tycker att man ska tänka när man formger ett rollspel.

David Carson är mest känd för tidningen "Ray Gun" som var väldigt expressiv och banbrytande. Ibland kanske formen helt tar över, och det är väl egentligen inte så bra, men oftast så lyckas han med formen lyfta fram den känslomässiga tonen i innehållet utan att hamna i vägen för det, och då tycker jag att han gör precis det som jag vill göra med rollspelen. Men okej, jag märker att vi resonerar lite olika. (Men det är förstås något bra att vi kan se på det ur olika synvinklar, det ger ju bredd och dynamik)

"Eh förlåt
Blev kanske lite väl bitsk"

He, äh, lugnt. Jag har en förkärlek för att bete mig som ett arrogant arsle mitt i diskussioner.

"de bryter faktiskt inte mot reglerna då det till stor del rör sig om rubriker, loggor och omslag som är ganska fria och i praktiken fungerar mer som bilder än text."

Okej, okej, när det gäller den vanliga brödtexten tycker jag väl att man ska ta det rätt lugnt och hålla sig till läsbarheten, det har du rätt i. Jag tycker iofs ändå att man ska kunna vara liiite respektlös och försöka prova egna påhitt, även där. Om man exempelvis följer någon bok som säger att radavståndet bör vara 20% större än teckenstorleken i en brödtext (som ju vissa böcker framhäver som en regel (iaf tumregel)) så missar man nämligen varianter såsom 9/13, som jag tycker är himla elegant och lyxig (återigen, mer magasin-aktig än bok-aktig). Och tänk bara på alla semilinjärer som man ser lite varstans i tidningar nu för tiden. För tjugo år sedan vågade minsann ingen använda dem som brödtext.

Men okej, allt som allt så kan jag väl gå med på att man bör använda det som verkligen fungerar i den vanliga brödtexten och inte prova på några konstigheter, så att man kan spara det kreativa krutet åt rubriker, layout och andra "grafiska" delar av rollspelet.

Det är nog en bra nybörjarguide.

"Tack förresten för en trevlig debatt!"

Tack detsamma. Kul att få höra synpunkter från någon som har en annan syn på saken och som är mer skolad än jag själv.

/Rising

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

»Fast de fyrkanter man brukar använda som indrag är väl snarare baserat på radavståndet än graden?«

Då är det inte längre en typografisk fyrkant (om inte kägeln* är samma som typgraden), utan bara ett indrag.

<font size="1">* För lekmannen: kägel = radavstånd.</font size>

Hmm. När jag läser i Hellmarks bok ser jag att du har rätt.
Men jag är nästan helt säker på att mina lärare sagt att man ska göra så. Detta för att ett indrag som är lika brett som radavståndet är högt ger ett fyrkantigare intryck.

Willie