Nekromanti Att märka ut regelord

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Var där eller bli fyrkantig ...

Jag gör samma lika själv. Använder kägeln som indrag alltså (fast oftast avrundat till närmaste hela mm, eftersom t.ex. 3,881 mm är ett jobbigt tal).

Men nån fyrkant är det inte.

Re: Märka lärka plärka

Men rollspel är egentligen mer att likna vid magasin än manualer, så som jag ser det, och i ett magasin kan du leka med reglerna rätt så rejält.

Ja, där skiljer sig våra uppfattningar. Huvudanledningen till att jag anser att rollspel skiljer sig från magasin är att innehållet i ett rollspel måste hänga ihop mer än i ett magasin. Artiklar som inte har med varandra att göra kan med fördel se olika ut i ett magasin. Men i ett rollspel så har det mesta med varandra att göra.
Vi har faktiskt precis gjort magasin i skolan. Den förra uppgiften gick ut på att vi skulle gör ett omslag, plocksida och en femsidig artikel till en existerande tidning (shoppingtidningen Ruby). Vi fick de texter och bilder som hör till nästa nummer och sedan skulle vi försöka layouta det på det sätt vi trodde att den rikgtiga tidningen skulle göra. Tyvärr så är Ruby en väldigt inkonsekvent tidning, där i stort sett varje uppslag ser olika ut. Till och med lärarna stod och klagade på hur inkonsekvent den var.
Det jag vill säga med detta är:
Att även om man ska göra rollspel mer som ett magasin så gäller det fortfarande att ha konsekvens och en röd tråd. Detta får att läsaren ska känna igen sig och trivas med trycksaken.

Wired och gamla Darling är två rätt bra exempel. Darling bröt mot rätt många konventioner genom att låta tidningen se ut som om någon tjejkompis varit framme och "kluddat" i den redan när man köpte den, till exempel, och de var inte rädda för att skriva enskilda ord i löpande text med magenta eller cyan för att de tyckte att något i texten behövde framhävas.

Nu har jag väldigt dålig koll på Wired. Men när det gäller Darling så har jag faktiskt aldrig gillat den speciellt mycket. Det är förmodligen på grund av att jag är rätt konservativ när det gäller typografi och trycksaker (som om du inte räknat ut det redan :gremsmile:). Jag tycker helt enkelt att tidningen var för plottrig. Förra veckan hade vi besök på skolan av en formgivare som gjort en redesign på tidningen arena. I den tidningen använder man sig av ett rätt modernt formspråk men det finns fortfarande konsekvens i allting. Vilket gör att magasinet håller ihop bättre.

Okej, okej, när det gäller den vanliga brödtexten tycker jag väl att man ska ta det rätt lugnt och hålla sig till läsbarheten, det har du rätt i. Jag tycker iofs ändå att man ska kunna vara liiite respektlös och försöka prova egna påhitt, även där. Om man exempelvis följer någon bok som säger att radavståndet bör vara 20% större än teckenstorleken i en brödtext (som ju vissa böcker framhäver som en regel (iaf tumregel)) så missar man nämligen varianter såsom 9/13, som jag tycker är himla elegant och lyxig (återigen, mer magasin-aktig än bok-aktig). Och tänk bara på alla semilinjärer som man ser lite varstans i tidningar nu för tiden. För tjugo år sedan vågade minsann ingen använda dem som brödtext.

Skönt att vi är lite överens på några punkter. Men det är ju faktiskt precis som du tidigare sagt att reglerna mer är riktlinjer än absoluta regler. När det gäller radavstånd kan jag gå med på att det kan se väldigt intressant ut med ett betydligt större avstånd än vad som är rekommenderat. Men jag är inte helt säker på att det skulle bli bättre i längre brödtexter, även om det är möjligt att det kan fungera (och i rubriker bör man ju snarar minska radavståndet för att få det att hålla ihop bättre). Större radavstånd kan ju iofs vara en bra idé när radlängderna blir lite väl långa, då blir det lättare att följa raderna. Jag gillar personligen större radavstånd bäst i ingressliknande texter.
När det gäller linjärer så började det att ändras redan på 20-talet i och med Bauhaus(funkis)-skolan som helst använde linjärer till allt, i tron om att enkelhet i typsnitten skulle underlätta för läsaren. Senare undersökningar visar att det faktiskt är lättare att läsa seriff-typsnitt än linjärer i brödtext. Detta beror på att serifferna gör att ögat lättare kan följa raderna. Sen tycker väl jag iofs att brödtext med linjärer är helt ok (som i Mutant U:A) även om det, till viss del, minskar läsbarheten.

Jag fick precis en rätt bra idé- Skulle det inte vara intressant med ett litet häfte som handlra just om formgivning för nybörjare. Kanske ett PDF-dokument som man kan lägga upp här på sidan. Är du intresserad av att göra ett sådant?

Willie

Rising

Vila i frid

"Huvudanledningen till att jag anser att rollspel skiljer sig från magasin är att innehållet i ett rollspel måste hänga ihop mer än i ett magasin."

Jo, på den punkten håller jag med dig, men jag menade inte riktigt så. Jag menar att en artikel i ett magasin skulle kunna vara sättet som man konsekvent utformade samtliga kapitel i ett rollspel på. Tittar man på Kult exempelvis så har det en strikt konsekvent layout boken igenom, men ser ändå mer ut som ett magasin än en manual. Mycket riktigt finns det också en hel del lekfulla påhitt i boken; duplexfärgerna (nu är det nästan standard, men då var det ett djärvt grepp), den lutande pagineringen (snacka om brott mot konventionerna!), de märkliga rubriknivåerna med specialrubriken som ploppade fram då och då och såg ut som den hade skrivits med en smutsig skrivmaskin, osv.

"Senare undersökningar visar att det faktiskt är lättare att läsa seriff-typsnitt än linjärer i brödtext. Detta beror på att serifferna gör att ögat lättare kan följa raderna."

Så har det väl varit hela tiden? Något som folk däremot inte vet är att typsnitt med seriffer faktiskt är lättast att läsa på webben också. Alla tror ju att det är Verdana som är bäst, men faktum är att en Times New Roman vinner där också. Det ser dock rätt fult ut, så på den punkten får man väl ändå göra vissa avkall på läsbarheten.

"Jag fick precis en rätt bra idé- Skulle det inte vara intressant med ett litet häfte som handlra just om formgivning för nybörjare. Kanske ett PDF-dokument som man kan lägga upp här på sidan. Är du intresserad av att göra ett sådant?"

Jag har faktiskt haft en sådan idé för länge sedan, jag postade ett inlägg om det och... tja, sen rann det ut i sanden (det mesta jag hittar på gör det). Min idé var att ge bra och konkreta råd till den som inte har några kunskaper eller avancerade verktyg till hands. För let's face it; de som har InDesign, de behöver ingen hjälp. Det är de som tvingas använda Word som verkligen skulle behöva råd och hjälp. Då skulle det ju vara särskilt bra om man också kunde prata om just det som är specifikt för rollspel och de format som de flesta har att tillgå.

Fast jag vet inte... Det är rätt få personer som orkar skriva ett tillräckligt långt rollspel för att det ska börja bli svårt att formge det. Så... Jag skulle gärna vilja läsa en sådan guide, men jag skulle inte orka skriva det.

/Riz

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Fast jag vet inte... Det är rätt få personer som orkar skriva ett tillräckligt långt rollspel för att det ska börja bli svårt att formge det. Så... Jag skulle gärna vilja läsa en sådan guide, men jag skulle inte orka skriva det."

Om du fäster din blick på en liten rubrik några trådar upp så ser du nog att du inte är ensam om att vara intresserad av layout och formgivning. Jag och övriga medarbetare i Staden hade absolut uppskattat en liten behändig guide.