Nekromanti Att misslyckas med större äventyr...

Johan K

Gammal & dryg
Ponera att man spelar en större äventyr/kamoanj & det skiter sig i slutet.
Hur går man vidare med det & vilka konsekvenser får det för spealrna ??
Vad har ni för tanakr om det ? Någon som har erfarenheter av detta ??

Pom

Swashbuckler
Skiter sig; du menar att rollpersonerna misslyckas så att något storskaligt elände händer?

Ja, bara man inte har bakbundit sig så att allt bokstavligen måste förintas så är det inga problem.
OK, storskurken erövrade kontinenten, alla i det landet dog, porten till Helvetet öppnades. Det är ju perfekta bakgrunder till spännande äventyr. Gerillakrig mot storskurkens arméer, kamp mot plundrare och spöken i det döda landet, bekämpa Helvetets horder.

En spelgrupp jag hade misslyckades med att hejda en magisk storskurk, vilket dödade alla i ett land och förrödde landet med stormar. Men i sinom tid lyckades de stoppa storskurken ifråga och det öde landet blev ett intressant lapptäcke av små nybyggarfästen och grannstaters framstötar.

Som sagt, allt utom total förintelse blir helt enkelt nya upplägg.

Och även total förintelse kan kanske ändå leda till fortsatt spel i dödsriket... :gremcool:

Magnus L

Hero
Anekdot

Vi höll på med kampanjen Return to Temple of Elemental Evil till DnD. Efter en sisådär 14 spelmöten började allt dra ihop sig. Hjältarna hade slagit sig upp i tornet där ledarna för den fientliga kyrkan befann sig. Problemet var att gruppens cleric totalt glömde av att förse gruppen med Death Ward vilket gjorde att gruppen utplånades på tre stridsrundor. Suck..alla blev sittande tysta med sina rollformulär i händerna och tittade på varandra..öppnade och stängde munnarna som fiskar ungefär.

Ett totalt antiklimax och det togs upp tankar på att helt enkelt glömma det sista mötet, spola tillbaka ett möte och fortsätta. Men det gjordes aldrig. Det var nog tur..eller?

DODswe4

Hero
tja i värsta fall dör ju rps.

Men om de inte skulle göra det. Säg att MR Ond dödar alla, tja hämd? ta tillbacka kungariket etc etc

Om ondinge öpnnar en demon port, eller bara kallar in en mängd dåliga varelser i världen, perfect för ett nytt äventyr eller hur

Brunalven

Warrior
Så länge man har skoj funkar det utmärkt.

Om du bara kör "rädda världen"-äventyr kan du ju alltid låta ngra SLPs rädda världen om rollpersonerna skulle ställa sig i det blå skåpet.

Min mening är att man varken lyckas eller misslyckas med ett äventyr, man spelar det. Det finns inget som säger att rollpersonerna ska övervinna alla faror och segra över allt motstånd i ett äventyr.

_-olle-_

Veteran
Re: Anekdot

Jag tycker att det låter som avstampen till en ny kampanj, som odöd... eller kanske hänmare... naturligtvis med de döda karaktärerna i fokus...

DODswe4

Hero
Fast du kan ju inte säga att meningen var att rps skulle misslyckas, även om det kan bli intresantare slut så

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Re: Anekdot

Då hade ni ju bara klarat äventyret. Nu fick du en kul berättelse som du kan berätta varje gång du träffar en rollspelande främling. Helt klart ett bra slut.

Brunalven

Warrior
Vilken mening? Meningen är ju att man ska ha kul. Lyckas så lyckas de och misslyckas så misslyckas de. Oavsett vilket resultatet blir ska det handla om att man har roligt och inte framläggas som ett misslyckande. Att se det som att man kan lyckas och misslyckas med ett äventyr tycker jag är lika svartvitt som att man tycker att det finns faktisk godhet och ondska och inget mitt emellan.

DODswe4

Hero
Sant, men man planerar ju ett äventyr efter hur bra/dåliga RPna är (jag gör i alla fall så). Och då är inte meningen att slänga in ett lås som måste dyrkas up annars äts RPns flickvän up av what ever och låset kräver minst 35 i låsdyrkning och inte en jävel har färdigheten