Ögat
Hero
Vem som är rollspelets publik och hur vi ska nå till dem är förstås en fråga lika gammal som tiden. Det finns många olika idéer om vad det är som avskräcker.
Vincent Baker menar till exempel att det finns tre huvudsakliga problem: ett betungande socialt avtryck, kontraproduktiva spelprocedurer och otillgängligt innehåll
I "skriver vi rollspel för fel personer"-tråden diskuteras till exempel problemet med mikro-publik och oförmåga att blicka utanför hobbyn för att finna nya infallsvinklar.
...och på Deeper in the game föreslås att problemen har sin grund i ursprungliga designproblem, vilka har lett till ett fientligt socialt klimat med bristande kommunikation och ofungerande konflikthantering.
Vi står alltså med en dyster lista över problem, desto mer dyster eftersom den säkert inte är uttömmande:
- betungande socialt avtryck
- kontraproduktiva spelprocedurer
- otillgängligt innehåll
- mikro-publik
- ovillighet att lära av andra
- fientligt socialt klimat
Således borde lösningarna bli att skapa ett spel med
- ett rimligt socialt avtryck
- konstruktiva spelprocedurer
- lättillgängligt innehåll
- nätverksbyggande
- öppet socialt klimat
Hur tar vi tag i det?
Vincent Baker menar till exempel att det finns tre huvudsakliga problem: ett betungande socialt avtryck, kontraproduktiva spelprocedurer och otillgängligt innehåll
I "skriver vi rollspel för fel personer"-tråden diskuteras till exempel problemet med mikro-publik och oförmåga att blicka utanför hobbyn för att finna nya infallsvinklar.
...och på Deeper in the game föreslås att problemen har sin grund i ursprungliga designproblem, vilka har lett till ett fientligt socialt klimat med bristande kommunikation och ofungerande konflikthantering.
Vi står alltså med en dyster lista över problem, desto mer dyster eftersom den säkert inte är uttömmande:
- betungande socialt avtryck
- kontraproduktiva spelprocedurer
- otillgängligt innehåll
- mikro-publik
- ovillighet att lära av andra
- fientligt socialt klimat
Således borde lösningarna bli att skapa ett spel med
- ett rimligt socialt avtryck
- konstruktiva spelprocedurer
- lättillgängligt innehåll
- nätverksbyggande
- öppet socialt klimat
Hur tar vi tag i det?