Nekromanti Att nedlägga en Fiendish T-Rex [D&D minis]

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ok, tänk er följande scenario. Jag vill bussa ett gäng hjältar på min Fiendish Tyrannosaurus som är en 122 poängs best med 180 hp, melee attack +20 (25 magic+chomp), DR5, Melee Reach 2, Resist 10 Cold, Fire; Save = 10; smite good +20, Chomp (smaller creatures take +10 damage; DC 15 negates) och slutligen spell resistance.

Den enda svagheten som T-Rexen har är att AC:n bara är 14.

Ok, hur spöar jag den här med ett 122-poängs warband? Jag har verkligen ingen jävla aning.

Eller jo, självklart har jag en aning men jag vill att ni ska vara med och bolla ideér.

Följande riktlinjer tror jag på;
<ul type="square">

[*]Alla varelser som är mindre än T-Rexen (de flesta) måste tåla minst en träff om de ska kunna delta i närstrid. Detta på grund av att T-Rexen med största sannolikhet kommer att få in sin attack of oppurtunity på varenda varelse som närmar sig. Med andra ord - varelser med mindre än 40 hp göre sig icke besvär.

[*]Varelser som skall slåss med T-Rexen behöver inte så hög attackbonus (på grund av dess låga AC men för att nöta ner de 180 hitpointsen behövs mååånga riktigt kraftiga smällar.

[*]Magi har begränsad verkan på grund av T-Rexens spell resistance och resistance to Cold & Fire.

[*]För att komma runt Damage Reduction behövs gubbar som gör magisk skada med sin melee attack.

[*]De flesta varelser med ranged attack gör för lite i skada för att göra någon nytta.

[*]Varelser med dubbla attacker är bra. Chansen att de får in två stycken innan de själva slits i stycken ökar markant (så länge de överlever den attack of opportunity de råkar ut för när de går in i närstrid).
[/list]
Nå, vad säger ni? Har jag gjort rätt iakttagelser? Det lutar åt att det får bli fyra varelser för ca 30 poäng stryck som får göra första försöket att nedlägga en T-Rex.

Jag återkommer med resultatet.

- Vulf

Vitulv

I´m invincible!

Yes mothafuckahs! Precis som jag förutspådde så är jag en snuskigt mycket vassare lirare än nörd-Rising. Jag plockade ihop ett svingrymt warband utefter de kriterier som jag listade i inlägget ovan och voilá;

Den grymma Drider Sorcerern fick till huvuduppgift att "blurra" mina melee fighters (så att de fick conceal 6). Dessutom har han lightning bolt, ett av de element som T-Rexen inte har resistance mot. Otroligt nog behövde han inte avfyra en enda lightning bolt innan matchen var slut.

Min drow wizard fick följa med av en enda anledning - magic weapon. Yes, att få +1 på sina melee-snubbars attacker och ignorera damage reduction. Sug på den jävla T-Rexnörd! Vem är det som har power nu´rå? Va? Va?

Min röda wyrmling gör visserligen inte så mycket i skada, men med sina tre attacker (förtrollade med magic weapon av drow wizard) och 60 hp (skyddade av driderns blur-spell) klarade den sig levande igenom hela omgången och gjorde därtill ett bra jobb med att nöta ned T-Rexens hp.

Och här har vi pjäsen som slog spiken i kistan. Umberhulken tar sig fram under marken och råkar därför inte ut för attacks of opportunity. Med två attacker +11/+11 som fläskar in 15 i skada styck (självklart med magic weapon på dem) så var det dubbelträffar varje runda. Hög level gjorde att han inte greps av panik när hans 70 hp sjönk under 35 och driderns blur-spell visade sig bli en livräddare som bjussade på ytterligare en rundas slagsmål. Rising får säga vad han vill om insektsvarelser, men Umberhulken är kvällens hjälte. Vilken underbar fighter!

Alltså Rising, jag spöade min farligaste huge creature med ett warband för samma kostnad. När ska du presentera någon bedrift här på forumet?

- Vulf

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
You're a loony (ANT)

Alltså, ett sånt Monty Python upplägg kan man ju bara inte missa.

M.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: I´m invincible!

Min röda wyrmling gör visserligen inte så mycket i skada, men med sina tre attacker (förtrollade med magic weapon av drow wizard)
Med två attacker +11/+11 som fläskar in 15 i skada styck (självklart med magic weapon på dem)
Om inte reglerna skiljer sig alldeles otroligt från D&D 3.5, kan man inte använda Magic Weapon på naturliga vapen. Till dem behöver man Magic Fang...

/Mikael

Vitulv

Jag hittar inget i reglerna til D&D miniatures som säger att jag inte får förtrolla naturliga vapen med magic weapon. Däremot så får jag bara använda magic fang på "animals" eller "magical beasts".

Dom enskilda spellsen nämns inte i regelboken utan står alltså endast beskrivna på korten som följer med gubbarna.

Tänk på att reglerna ser rätt annorlunda ut i D&D minis jämfört med rollspelet. Rätt slimmade och förenklade.

- Vulf

Oldtimer

Slava Ukraini!

Tänk på att reglerna ser rätt annorlunda ut i D&D minis jämfört med rollspelet. Rätt slimmade och förenklade.
Jo, jag vet. Jag läste igenom artiklarna som kom i samband med att minisarna presenterades.

Fast det är ju rätt förvirrande för en van D&D-spelare om formlerna inte fungerar på ett kompatibelt vis. Och hur mycket svårare är det att skilja på tillverkade vapen (påverkas av magic weapon) och naturliga vapen (påverkas av magic fang)?

Men schysst läsning om era strider i alla fall.

/Mikael - tycker inte om att bli förvirrad i nödan

Vitulv

Hur smajtar man en riktig onding?

Nå, vi kör en utmaning till. Denna gång ska våra hjältar sparka röven av en riktig onding - the Aspect of Demogorgon!

Vid en första anblick kan man konstatera att den här rackaren är ful! Riktigt ful! Vi ska titta lite närmare på hans stats, för de är intressanta.

Aspecten är en 101-poängspjäs och jag ska därför bussa ett hundrapoängs warband på honom.

Han är level 11 och kommer därför att ha ganska duktiga saves. Med andra ord så kan jag nog inte räkna med att han tar mer än halva skadan från spells. Men det kommer mer; han är immun mot elektricitet och poison. Således är min grymma Drider sorcerer värdelös i sammanhanget då dennes bästa spell är lightning bolt (och det enda den kan uträtta i närstrid är att förgifta sina fiender).
Som om inte detta vore nog så har Aspecten Resist 10 mot Acid, Cold, Fire. Spellcasters som använder offensiva spells har dessvärre inte så mycket att hämta här.

Likt många andra stora bestar så har Aspecten Damage Reduction 5, så en cleric med magic weapon på sin spell list kan nog vara bra.

Men hur ska vi sköta själva striden då? Jo, vi får se upp med aspectens melee attacker. De gör inte mycket i skada (10 magic), men då den har två stycken +13/+13 och dessutom är en varelse med dual activation (den får agera två gånger i varje runda) så kommer den med stor sannolikhet att dunka in runt 40 hp magisk skada varje runda som den befinner sig i närstrid.

Hur många varelser klarar av sådana smällar utan att behöva göra ett morale save?

Med 105 hp skyddat av AC 24 är aspecten en respektingivande närstridsfighter!

Så här tänker jag lägga upp utmanargänget;
<ul type="square">

[*]Billiga varelser har inte mycket att hämta här. Eftersom aspecten har dual activation och dubbla attacker kommer de att slitas i stycken innan de hunnit göra någonting vettigt.

[*]Offensiv magi går fetbort, däremot så är det på sin plats med magi som kan boosta ens egna krigare, framförallt för att komma förbi damage reduction.

[*]105 hp är mycket, men inte vansinnigt mycket. Det som däremot är ett problem är aspectens AC 24. Jag måste ha gubbar med hög attackbonus. Hellre en hög attack per runda än flera låga. Skadan behöver inte vara enorm, men den får inte vara för låg heller. Någonstans runt 15-25 borde räcka. Helst ska skadan vara magisk från början då de flesta spellcasters inte har så många magic weapon att det räcker till hela gänget.

[*]Jag måste räkna med att bli av med ett creature per runda på grund av hastig bortgång eller sviktande moral. Tre närstridsfighters är nog ett måste. Helst fler.
[/list]

Återigen, ifrågasätt gärna mina kriterier eller kom med nya förslag. Själv ska jag börja rekrytera äventyrare för det här uppdraget.

Återkommer med spelrapport.

- Vulf

Tyr

Hero
Alla varelser som är mindre än T-Rexen (de flesta) måste tåla minst en träff om de ska kunna delta i närstrid. Detta på grund av att T-Rexen med största sannolikhet kommer att få in sin attack of oppurtunity på varenda varelse som närmar sig. Med andra ord - varelser med mindre än 40 hp göre sig icke besvär.
Vad snackar du för någon skit. :gremsmile:

Reach fungerar inte alls som i rollspelet. Läs under Melee Reach i ordlistan, så får du se att den förvuxna ödlan inte får utdela en massa extra gratisattacker bara för denne är större och fulare än genomsnittet. Jag reserverar mig dock för möjligheten att jag har pinsamt mycket fel, eftersom jag aldrig spelat spelet (utan bara läst igenom manualen).

/Tyr - tar de små varelsernas parti.

Vitulv

Tusen minuspoäng till Vitulv [ANT]

*bläddrar i regelboken*

Du har helt rätt! Problemet med att kunna reglerna till rollspelet är att man blir lat och börjar förutsätta saker.

Tack för påpekandet!

- Vulf

Ram

Skev
Re: Tusen minuspoäng till Vitulv [ANT]

Så hur gick/går grälet med Aspecten? Du har gjort mig grymt sugen att testa, såpass att jag försöker få tag på någon ¤%#%¤# på EBGames i byn för att höra om dom har något inne samt lura en polare att testa. Men ingen av de rackarna svarar...

/Glow

Vitulv

Jag är ett taktiskt snille!

Alltså, jag älskar det här spelet. Det är så finurligt och taktiskt att jag nästan trillar baklänges. Och jag kan gott konstatera att Risings Teori* om att smågubbar inte kan ta kål på fetingar inte stämmer.

Mitt warband då?

<center>Warforged Hero</center>

Jo, jag behövde en stor, fet fighter med mycket HP och duktigt med skada. Efter lite grävande bland gubbarna hittade jag en Warforged Hero för 36 poäng. Den här varelsen har dubbla attacker med relativt hög bonus (+14/+9) och delar ut 10 poäng magisk skada med varje. Väl för att både matcha aspectens höga AC (24) och nöta ned dess hp i god takt. Eftersom attackerna är magiska så slipper jag lägga magic weapon på den här pjäsen för att komma runt aspectens DR. Najs. Att varelsen dessutom packar 80 HP som den skyddar med AC 22 kom som en skänk från ovan och specialförmågan powerful charge (som ger +5 i skada när han chargar) kunde varit trevlig om jag fått användning för den. Jag kan i efterhand lätt konstatera att Warforged Hero är en pjäs som gott och väl lever upp till sin kostnad!

Warforged Hero från Abberations-setet är en av spelets snyggaste gubbar.

<center>Rhek</center>

Nästa varelse bygger lite på samma koncept. En stark fighter, men denna gång till lite lägre kostnad än huvudpjäsen. För 22 poäng fick jag en Rhek med AC 23 och 40 HP. Rheken har en attack +10 som ger 10 i skada. Inte så mycket kanske ni säger, men lägg till två stycken Smite Chaos +5 och powerful charge +10 så kommer första attacken dunka in 25 poäng i skada vilket är nästan en fjärdedel av vad aspecten tål. Eftersom nästa pjäs redan lagt magic weapon på Rheken så kunde jag dessutom ignorera fiendens damage reduction. Smarrigt!
Rheken överlevde inte fighten, men för 22 poäng var den en väldigt god investering.

Rhek, från samma set som Warforged Hero är också kanonsnygg.

<center>Cleric of Yondalla</center>

Jag behövde en commander. Jag behövde verkligen en commander, men kunde inte komma på någon bra till en början, tills jag av en slump hittade min minsta spelpjäs.
Cleric of Yondalla kostar bara 14 poäng, men snacka om skräddarsydd commander för den här fajten! Med magic weapon fixade hon att jag kunde utnyttja min Rhek optimalt och med sina commander effects visade hon sig vara ett superköp! "Attack +2 against larger creatures" gjorde att alla mina gubbar fick ytterligare +2 på sina attacker mot aspecten vars AC är hög. "Halflings of any faction are legal in your warband" gjorde att jag fick med nästa pjäs. Genom klantigt spel förlorade jag min commander tidigt i spelet, men om jag hade tänkt mig för hade jag gjort processen ännu kortare med Demogorgons aspekt.

Cleric of Yondalla, Harbinger Set

<center>Halfling Ranger</center>

En kaotiskt god Halfling Ranger kunde nu ansluta till gänget. Den här lilla godbiten har finfina avståndsattacker (+12/+12) som gör fem i magisk skada styck. Med precise shot och save +4 samt 50 HP skyddade av AC 19 är den mer än värd sina ynka 23 poäng.

Halfling Ranger, Archfiends Set

<center>Mialee, Elf Wizard</center>

Nå, sex poäng kvar till 101. Nu fanns det i ärlighetens namn inte så mycket kvar att välja på. Mialee, Elf Wizard hängde med. Hennes enda insats var att använda magic weapon på min Warforged Hero (så att denne fick ytterligare +1 på sina attacker) och slänga en magic missile för fem poäng i skada på aspecten.

Mialee, Elf Wizard, Archfiends

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Några slutsatser;

<ul type="square"> [*]Skydda din commander! Aspect of Demogorgon har double actvation och reach 2 vilket gör att den helt plötsligt är väldigt mycket närmare dina gubbar än du hade räknat med. Att tidigt förlora min Cleric of Yondalla med sin utsökta commander effect var ett hårt slag och något som jag inte alls räknat med.

[*]Det är värt att ha minst en riktigt tung fighter i ditt warband. Warforgedhjälten var oumbärlig med sina höga värden och gjorde troligtvis mycket mer nytta än två gubbar för sammanlagt 36 poäng hade gjort.

[*]En halvbra backupfighter är kanon att ha med sig. Du kan pumpa den med spells för att få ut bästa möjliga effekt.

[*]Magic weapon är en jättebra spell och många gånger är den typen av spells bättre än de rent offensiva. Även om målet redan gör magisk skada så är +1 bonusen till attack välbehövlig.

[*]Har du en tuff och en halvtuff fighter så är det värt att investera i en relativt dyr avståndskrigare. Min Halfling Ranger gjorde nytta när den sakta men säkert nötte ned fiendens klase med HP. [/list]

- Vulf

*<font size="1">I fortsättningen ett uttryck för att ha fullständigt fel, t.ex. "enligt Risings Teori är jorden platt" eller "enligt Risings Teori är kokt fläsk stekt" </font size>

Rising

Vila i frid

Ren flaxmatch. Tyrannosaurusen har Difficult, så genom att inte ge den någon vettig commander (nå, det ska iofs till en djävla commander för att styra odjuret, men ändå) så har du i ett slag halverat dess HP och sett till att den kommer tjurrusa mot dig så att du kan få in de första slagen (och de första dubbelslagen). Att både den och Umber Hulken har Difficult borde göra det rätt svårt att avgöra vem som egentligen rusar mot vem först, och hur detta görs, men okej, du valde förmodligen att spela ytterst dåligt med skräcködlan så att du skulle få möjlighet att hacka den först. (För det skulle ju ha kunnat bli så att din Umber Hulk hade kunnat rusha fram mot ödlan vare sig du hade velat eller inte, blivit biten och chompad, för att sedan skena iväg redan efter första anfallet)

Det var väl inte så att du lät ödlan stå och gnafsa på wyrmlingen (och conceal ska bara funka i 25% av fallen, hur ofta funkade det med dina fusktärningar?) medan Umber Hulken utdelade råsop efter råsop bakifrån?

Äh, snyggt spelat, men hur enkelt kan du egentligen göra om bedriften? Det är ju en sak att bara sitta och spela match på match och hoppas kunna undvika åtta gånger i rad med conceal, men det säger ju knappast något om dina strategiska kunskaper när du väl får det att lyckas. Dessutom tjänade du ju duktigt på att skräcködlan inte var satt under command och på att du inte spelade med goda varelser (smite good hade ju kunnat ställa till det som fan). Dessutom suger du på reglerna.

Alltså Rising, jag spöade min farligaste huge creature med ett warband för samma kostnad. När ska du presentera någon bedrift här på forumet?
Jag kan spöa min Moon Elf med min Filcher + diverse annan stark medelpjäs. Lätt. Men okej, det är ju inte riktigt en bedrift i den här klassen... Problemet med mig är att jag dels har mycket bättre gubbar än du, och dels att jag kan spela mycket bättre med dem, varpå taktiska luckor att utnyttja inte så lätt uppstår.

Rising

Vila i frid
Re: Jag är ett taktiskt snille!

I fortsättningen ett uttryck för att ha fullständigt fel, t.ex. "enligt Risings Teori är jorden platt" eller "enligt Risings Teori är kokt fläsk stekt"
...okej, det där var roligt. :^)

Nå, jag tycker du hade en bra strategi den här gången, och jag måste få möta Warforged Hero'en nästa gång vi lirar, men återigen så spelar du med en varelse utan commander. Det är ju nästan som att du får en 50 HP-magisk attack redan från början. Eller hur spelar du, egentligen? Låtsas du att den är under command för att det ska bli en riktigt tuff match? För en varelse utom command får ju inte rallya. Är det inte enklast att spöa en sådan med en massa killar med executioners blade, rentutav? (=executioners blade ger +4 till ens träffchans och +5 skada mot varelser som routar eller som är out of command)

Det blir ju något helt annat om aspekten skulle slåss som vanligt i ett warband. Dessutom gissar jag att du bara ställde aspekten ute på ett fält och bara "åh! här kommer folk och chargar mot mig?! Hur kunde det hända!?"

Jag skulle aldrig rangea mot en stor pjäs, förresten. Det är ju alldeles för lätt för dem att ställa sig i cover. Nä, vid närmare åtanke så tror jag inte så mycket på den här fighten heller. Men djäklar vad ball aspect of demogorgonen var! Den krossar min aspect lätt.

Vitulv

Låtsas du att den är under command för att det ska bli en riktigt tuff match? För en varelse utom command får ju inte rallya. Är det inte enklast att spöa en sådan med en massa killar med executioners blade, rentutav? (=executioners blade ger +4 till ens träffchans och +5 skada mot varelser som routar eller som är out of command)
Som vanligt snackar du goja. Aspect of Demogorgon är level 11 och jag lät honom lägga till 11 på sitt morale-save. Med andra ord så routade han aldrig under matchen. No probs alltså.

Det blir ju något helt annat om aspekten skulle slåss som vanligt i ett warband. Dessutom gissar jag att du bara ställde aspekten ute på ett fält och bara "åh! här kommer folk och chargar mot mig?! Hur kunde det hända!?"
Nej, de möttes nere i dungeonen som kommer med Basic Game. Gnäll inte över den spelplanen, ditt miffo. Och det var bara en av mina gubbar, Rheken, som hade chans att chargea. Vafan, läser du inte vad jag skriver?

ag skulle aldrig rangea mot en stor pjäs, förresten. Det är ju alldeles för lätt för dem att ställa sig i cover.
Alltså, har du någon koll whatsoevah på hur man använder bågskyttarna? Givetvis ser man till att binda upp fienden med sina melee-fighters så att han inte kan flytta på sig utan att dra på sig dubbla attacks of opportunity. Sedan låter man archern gå loss. Alternativet är att låta archerna röra sig under striden. Men det hade väl du aldrig tänkt på... :gremsuck:

Men djäklar vad ball aspect of demogorgonen var! Den krossar min aspect lätt.
På samma sätt som jag krossar dig. Lätt. :gremtongue:

- Vulf

Rising

Vila i frid

Som vanligt snackar du goja. Aspect of Demogorgon är level 11 och jag lät honom lägga till 11 på sitt morale-save. Med andra ord så routade han aldrig under matchen.
Du har rätt. 40% chans är ju så pytte-gnytte-marginellt att man kan bortse från det. :gremsuck:

Och det var bara en av mina gubbar, Rheken, som hade chans att chargea.
...av en händelse så råkar det vara snubben du allra helst hade velat chargea med...

Alltså, har du någon koll whatsoevah på hur man använder bågskyttarna? Givetvis ser man till att binda upp fienden med sina melee-fighters så att han inte kan flytta på sig
Jag har väldigt bra koll på hur man bestämmer om någon befinner sig i cover eller inte. Man behöver inte röra sig överhuvudtaget, men kan ändå få väldigt bra sannolikhet att ställa sig i cover, eftersom det är så stora avstånd mellan hörnen på en stor pjäs. Men din demogorgon tyckte väl att det var en jättebra idé att stå i mitten av en stor sal och måla en måltavla mitt på arslet så att din archer kunde blästra på bäst den ville...

Vitulv

Du har rätt. 40% chans är ju så pytte-gnytte-marginellt att man kan bortse från det.
Alltså... Han routade inte! Ok?

...av en händelse så råkar det vara snubben du allra helst hade velat chargea med...
Nej, men som sagt. Jag har, till skillnad från dig, ett visst sinne för taktiskt tänkande. Med andra ord så spelade jag så att just Rheken skulle få chargea, även om det var på bekostnad av att min Warforged Fighter inte kunde göra det.

Jag har väldigt bra koll på hur man bestämmer om någon befinner sig i cover eller inte. Man behöver inte röra sig överhuvudtaget, men kan ändå få väldigt bra sannolikhet att ställa sig i cover, eftersom det är så stora avstånd mellan hörnen på en stor pjäs. Men din demogorgon tyckte väl att det var en jättebra idé att stå i mitten av en stor sal och måla en måltavla mitt på arslet så att din archer kunde blästra på bäst den ville...
Jamen, han hade ju cover. Har jag sagt något annat? Det fina med det hela är att Halfling Rangern har precise shot vilket gör att han bara behöver ta hänsyn till Demogorgonens cover, men inte att denne är i närstrid. Med två attacker på +12 så var inte -4 från cover någon större grej.

Och nej, de slogs inte på öppen yta, utan mer i en dörröppning.

Äh, du tror ju inte på mig. Du kan inte erkänna att jag hade en jävligt bra plan som lyckades fast du inte ens kunde spöa din fåniga drake med ett miljonpoängs warband. Skrapa ihop dina ynkliga armeér och ta dig hit så ska jag skicka hem dig grinandes som Lille Skutt!

- Vulf