Nekromanti Att presentera världsinformation

Ram

Skev
Jag tänkte sätta mig ned och skriva en världsbeskrivning (well, tre faktiskt) och funderar på hur jag skall strukturera informationen. Jag vill gärna komma ifrån torftiga och torra faktabeskrivningar, åtminstone i den mer översiktliga texten och i stället fokusera på de saker som jag upplever som mer intressanta ur äventyrsperspektiv.

Jag tänker mig ungefär följande övergripande och hyfsat generella struktur:

En inforuta eller liknande med:
”Objekt” – Typ landet Melonia, Handelshuset Hendon eller Staden Komers Skräddargille.
Geografisk placering: T.ex. Pelanias nordspets, Filialer i alla större städer i … etc.
Externa konflikter: - T.ex. Diplomatiska spänningar gentemot grannlandet Ydron etc.
Interna konflikter: T.ex. generella beskrivningar som Käbbel bland adeln eller mer specifika såsom Maktspel mellan Ydvar Kvast, Undar Endo och Karel Son om vem som skall efterträda den åldrade gillesmästaren då denne kliver undan samt spelet om att avsätta denne.
Viktiga personer: De som är styrande, mer påverkande eller som försöker påverka ”objektet”.
Andra beskrivna personer: I princip äventyrsfrön. Dessa skall ha intressanta egna agendor, sitta på nyckelinformation eller liknande.

Översiktlig beskrivning
Eventuell mer detaljerad beskrivning, fördjupningsinformation etc. Generellt om vilka mål som finns, vilka medel, vilka metoder och vilken etik som används etc.
Personbeskrivningar med fokus på konflikter, syfte, mål, medel och metoder.

Vad tror ni om en sådan struktur? Saknas något uppenbart? Är någonting ovan oviktigt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker att det överlag ser bra ut. Du har med flera områden som nästan till sin natur måste bli fästytor av något slag.

Ram

Skev
Precis. Tanken är att det skall fokusera på hur de är tänkta att användas i världen snarare än torra fakta.