Hmm... om man ska komma nära en stjärna är väl de största problemen värmestrålningen/ljuset, partikelstrålning och gravitationen.
Det första kan man tänka sig övervinna på det sätt som Han syftar till (jag gillar också den filmen!), alltså stora värmesköldar av guld. Det är ganska visuellt kul, och häftiga sekvenser vid rymdpromenader - se filmen!
Det andra problemet med partikelstrålning (jag har egentligen ingen koll på fysiken!) kan man tänka sig en förklaring á là norrsken. Alltså, eftersom partiklarna är laddade kan ett magnetfält styra bort dem, precis som jordens magnetfält gör med de laddade partiklarna från solen, och därmed skapar norrsken. Det borde kunna ge en massa häftiga speleffekter - om inte annat ett rejält fyrverkeri. För att alstra magnetfältet krävs en rejäl energikälla - förslagsvis fusion. Lite kul att det då är samma process som sker i själva stjärnan. Huruvida en stjärna sänder ut farlig radioaktiv strålning (alltså, inte partiklar) vet jag inte. Men mot det borde de ovan nämnda värmesköldarna isf också skydda.
Så var det gravitationen. För att undvika att sugas in i stjärnans inre av den enorma gravitationen (och därmed bli komprimerad till plasma) kan man tänka sig att man lägger sig i omloppsbana (precis som Fuglesang &Co gör i detta nu). Eftersom stjärnans gravitation är enorm (tusentals gånger jorden), måste man ligga i omloppsbanan med gräsligt hög fart. Någon (som inte är jag!) kan nog räkna ut farten som krävs för att ligga i omloppsbana nära en stjärna. Jag gissar att det krävs en fart som börjar närma sig c (alltså, ljusets hastighet). Om man färdas med sådan hastighet börjar en del riktigt intressanta effekter kicka in, enligt klassisk relativitetsteori. Den främsta är att tiden saktar in: Antag att en person A befinner sig på en planet långt från den aktuella stjärnan. Hennes kompis B lämnar planeten och lägger sig i nämnda omloppsbana. A fortsätter sitt liv, åldras och blir gammal. Så återvänder B - bara ett år eller två äldre än sist! För att nå en så hög fart krävs också absurda mängder energi. Fusion, återigen.
Just det, sedan har vi ju solens utbrott - att solens själva materia slungas som armar långt ut i rymden då och då. Kan kräva rejäla manövrer i hyperfart....
Det här var ganska luddigt, men hoppas det var lite relevant iallafall...