Nekromanti Att rida i Consaber

Boldtaar

Warrior
I Consaber boken (sid 26) står det att den lagen påbjuder att endast adeln har rätt att rida.
Undrar hur hårt detta efterlevts med tanke på kungens vägvakter och postiljonsverket o.s.v. Kungliga undantag eller är det ingen som bryr sig längre? Var kan straffet vara annars, böter?
Har en grupp spelare där bara en är adlig. Ska jag låta dom andra gå eller kan dom får rida på hans tillstånd eller liknande?

Hur gör ni andra när ni spelar?

ripperdoc

Myrmidon
Jag tror att den lagen finns för att uppräthålla adelns privilegier. Det innebär att lagen kommer att följas om det ligger närmsta länsherres intresse, eller någon annan adlig. Det handlar också om att göra potentiella rövare och bråkmakare mindre rörliga genom att inte tillåta dem att rida.

I din grupp får vi anta att den adlige personen stödjer sina kamraters ridande, och då lär det inte vara några problem - jag är säker på att adelsföljen får rida om de vill. Däremot kan ju andra adliga få för sig att jävlas med er adlige rollperson och anklaga honom för att låta ofrälse rida, men bara om de har anledning att göra det eller uppmärksammas på problemet.

/RipperDoc

Aeon

Warrior
Det måste ju vara i Länsherrarnas intresse att låta handelsmän och resande rida genom hennes ägor. Lagen finns där för att vid specifika tillfällen tillämpas, som du sa när rövarband härjar och så vidare.

Så enligt mig så tillämpas lagen när länsherren påbjuder det, alltså av någon speciell anledning. Som att ifall tjuvar rider runt och stjäl hästar eller boskap så kan man ta itu med detta genom att tillämpa lagen för de som inte rider på riksvägarna, tills tjuvarna är tagna.

Marcus J

Hero
Att ändas adelsmän får rida tror jag genomdrivs hårt. Observera att lagen säger att ändas adlen får sitta till häst, mulåsnor, åsnor och dylikt får de ofrälse gärna hoppa upp och sätta sig på. (Detta är fritt ur minnet, jag kommer inte ihåg om det står så i boken men det är så jag alltid kört med det).

Jag skulle vilja säga att det krävs ett konungligt undantag för att få rida, åtminstonde i norra Consaber.

I grud och botten så handlar det här om att skydda adlens nisch som krigarklass, om vem som helst får sitta till häst kan vem som helst bli riddare och då betyder inte ens förfäder så himla mycket längre.

Så helt enkelt, ju längre norrut du kommer ju mindre vist är det att sitta till häst, om du inte är adelsman.

/Marcus

Evil Peter

Hero
Det måste ju vara i Länsherrarnas intresse att låta handelsmän och resande rida genom hennes ägor. Lagen finns där för att vid specifika tillfällen tillämpas, som du sa när rövarband härjar och så vidare.
Handelsmän och vanliga resande torde väl ändå föredra att resa med vagn och dragdjur? Med någorlunda bra vägar tror jag det anses både mer bekvämt och framförallt mer praktiskt. Jag ser inte någon väsentlig fördel med att rida för den typen av resande och därmed inte någon anledning till varför en länsherre skulle tillåta detta.

Lagen är ju inte främst till för att hindra tjuvar från att röra sig snabbt utan för att bevara adelns privilegier som krigarklass. Det står ju i boken om riddaryrkets historia och hur viktiga dessa var (och förstås fortfarande är). Själv skulle jag enbart tillåta undantag för de som behöver rida i konungens, eller adelns tjänst. Postiljonverket är ett exempel där ryttare är oumbärliga.

Boldtaar

Warrior
Vad tros om att man kan skaffa ett tillstånd för att rida i form av ett brev från den länsherrens.
Kan vara bra för sina egna soldater m.f.l eller om man bara vill skaffa lite mer silver till kassakistan. :gremgrin: