Nekromanti Att rita kartor - program och strategier

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Låt mig börja med att säga att jag i den här tråden inte är ute efter tekniker (rita fraktal-linjer, pergament-finish osv.), utan snarare strategi för att hantera bilden/bilderna.

För att komma till saken:
En av de bästa fantasy-kampanjer jag spelat och spellett utspelade sig i ett enda grevskap. Vi hade ritat detaljerade kartor (för hand) för varje baroni och varje by.

Det gick till så att jag och en polare så noga som möjligt kalkerade av gränserna till grevskapet från en karta över landet. Jag gjorde sedan mitt bästa för att detaljerat förstora dessa gränser med alla synliga landmärken (för hand) och fyllde på med gränser för baronierna. Varje baroni förstorades sedan mödosamt med samma process och vi markerade ut mer detaljer i landskapet samt alla byar och gods. Varje by fick sedan ett eget A4 med alla byggnader, vägar, brunnar, kvarnar, fält osv.

Vi var snåla och tog bara till med 12 byar totalt i hela grevskapet, 5 baronier och en karta för hela grevskapet. Totalt 18 kartor. Alla laminerades för att utstå tidens tand.

Jag är fortfarande as-stolt över resultatet, och kartorna gjorde väldigt mycket för kampanjen. Nu är jag ute efter att göra något liknande, men jag inbillar mig att det finns lättare och bättre sätt att göra det på än för hand. Kanske något sätt som inte tar 50-100 timmar, liksom.

Mitt mål är ett hertigdöme, men jag kommer nog bara att göra ett grevskap i hertigdömet så detaljerat.

Frågan är hur man hanterat något sånt här. Jag har bara tillgång till gratisprogram, så jag misstänker att GIMP kommer användas för jobbet. Men hur kan man lägga upp arbetet? Finns det något lätt sätt? Är jag dum som frågar? :gremwink:

Sapient

Swashbuckler
Ja, vektorgrafik!

Att göra kartan för hand är ett slit, oavsett om man tecknar eller ej. Men om du ska planera långsiktigt, och givet att du inte har tillgång till en hygglig scanner, så skulle jag åtminstone göra kartgränserna i GIMP (eller annat jämfört program så klart, men GIMP nämnde du...)

Då går det lätt att förstora till erforderlig storlek vid utskrift. Det går att "sikta in sig" på delar av ett större rike osv.

Om du sen vill knåpa kartan helt och hållet i GIMP, eller skriva ut gränserna och göra resten av arbetet förhand, är ju sen upp till dig.

Om du satsar på att använda program, så vet jag att det finns (men har inga länkar tillgängliga) ställen där du kan hitta en hel del material att utgå ifrån. Som t.ex. färdiggjorda kartsymboler et.c. för städer, borgar osv.

Det vill säga - även om du vill ha den handritade feelingen, så kan du iaf. göra översiktskartor som datorgrafik, och sen göra detaljkartorna för hand. Då vet du var allt ska ligga, men får rita det själv...

Arfert

Facit
Jag skulle nog använda Inkskape i stället.. då är man storleksoberoende och kartorna kommer inte väga så mycket.

En liten parantes bara.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag var mer inne på Sapients förslag, men jag har också funderat på inkscape. Det är bara det att det känns jäkligt krångligt. Jag har gjort vissa grejer i inkscape, men förstår inte riktigt hur allt hänger ihop eller hur man gör :gremtongue:

Vet du något bra sätt att lära sig? Någon ände att börja i?

Arfert

Facit
Inkscape är ju vektorgrafik, och det är inte gimp. Tror de har lite hjälp på hemsidan, annars tycker jag att de är ett enkelt program jämfört med Illustrator eller Gimp för den delen. Jobba med det nån dag så kommer du nog kunna det.

Sapient

Swashbuckler
Njae, för GIMP beror det väl på hur man sparar? Jag har iaf för mig att så länge man arbetar i deras eget format, så kan man skala om bilder utan problem.

Jag använder iofs. GIMP högst ojämnt och nuförtiden oftast bara till små förbättringar et.c. som ändå sker i bitmap-original, så jag kan inte svära på det...

Arfert

Facit
Är ingen gimp-expert, men det är väl ett program för pixelbilder? Precis som Photoshop, som det brukar jämföras med.

Sapient

Swashbuckler
Arfert said:
Är ingen gimp-expert, men det är väl ett program för pixelbilder? Precis som Photoshop, som det brukar jämföras med.
Jag kollade - du har helt rätt.

Dock, jag tror att om man håller sig enkel i början, så kan man skala om utan större förluster om man vill skapa en översiktskarta och sen göra detaljbilder. Omsamplingen är ganska bra. (Det är sådant som jag vet att jag gjort med bra resultat, i GIMP...)

Men man ska nog inte ge sig på att göra något mer avancerat än att staka ut gränser, i enkla svarta linjer typ.

duncan_UBBT

Swordsman
Gimp är huvudsakligen avsett för pixelbilder, men .xcf-formatet har stöd för en del vektor-liknande funktioner (precis som .psd har). Kurvor (path) går att skala, rotera och transformera utan att förlora någon information. De kan även exporteras till .svg. Jag brukar använda det ibland om man vill kalkera av konturer av ett motiv (exempelvis en karta) som vektorkurvor för att sedan förstora och fylla ut med detaljer som endast går att göra på pixelbilder.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Okej, nu har jag funderat på vad jag vill och behöver. Det här har jag kommit fram till:

- Jag vill ha en enda karta. Den behöver vara vektoriserad och i lager, så att jag kan välja enstaka lager att exportera.
- Jag kommer troligtvis göra någon form av bakgrund (typ pergament-stil) i GIMP som jag lägger in element från kartan i när jag vill skriva ut.

Låter det här vettigt?

Mitt stora problem just nu är att inkscape är det enda vektorgrafik-program jag har, och jag fattar det verkligen inte. Jag måste ju börja att importera en del av en inskannad karta för att kalkera av gränser och viktiga landområden, men sen verkar min logik gå tvärtemot programmets funktionalitet hela tiden.

Kan någon ge tips till en komplett nybörjare? Jag har varken tid eller lust att spendera 40+ timmar med att lära mig ett program innan jag kan producera något med det. Finns det några riktigt bra tutorials för någon som har noll erfarenhet av vektorgrafik?

Jag har försökt regga mig på cartographersguild.com, men deras antispam-filter tycker inte att jag är mänsklig nog. Hittills har de inte svarat på mitt mejl om saken.