Nekromanti Att rollspela stora tidsrymder

Ackerfors

Alas, your rapids!
Troligtvis har det här varit uppe förut, men jag började skriva det på skräckforumet så trådens vara eller icke vara hamnade i skymundan i mina tankegångar.

Hur som helst, en Vampire (därav skräck-forumsfunderingarna) är i antågande för mig och min spelgrupp. Vi tänkte starta kampanjen någon gång runt år 0 eller strax innan och sen ta oss genom ett par stora händelser i stil med slaget vid Hastings, amerikanska inbördeskriget, utvandringen och så vidare. Kampanjen i sig har vi inga problem med, men jag ser hur det kan uppstå problem med den oerhörda tidsrymden som det blir de 2050 åren kampanjen ska spelas under.

Så, hur gör ni? Vad är era erfarenheter och funderingar om kampanjer över stora tidsrymder?

Eksem

Champion
Utan att vara säker på det, så har jag hört att Pendragon-kampanjer ofta utspelar sig under mycket lång tid. Du kanske kan bläddra i ett ex av den boken för inspiration?

Mouja

Hero
Jag har inte läst igenom hela Pendragon-boken.. bara lite, men uppfattningen jag fått utav det är inte att de utspelar sig i stora tidsrymder med samma rollpersoner utan snarare:
1) Sommarhalvår, du spelar på som vanligt kanske ett högst två äventyr.
2) Vinterhalvåret, du rullar dina tärningar på en tabell och ser vad som hänt och om du dog i influensan eller inte.
3) Sommarhalvår....

När/Om du dör under kampanjen) Då har du antagligen spelat ett tag och har antagligen blivit gift under antingen ett äventyr eller under vinterhalvåret. Då har du ju en son/dotter som du kan rollspela.

Men som sagt har jag inte läst hela boken, bara tittat lite i den. Tror nästan jag ska läsa lite i den snart...

Daniel Andersson

Swordsman
Det är väl i grova drag rätt. På vintern är det alldeles för kallt, dåligt väder och jobbigt att vara ute på "quests" och sådant, så då är man hemma och förökar sig och annat mysigt. Ofta spelar man med tiden son och sonson och sonsonson osv. Ytterst sällan dotter, eftersom kvinnor i princip alltid är hemma, även på sommarhalvåret.
Dock har då i alla fall jag aldrig spelat en Pendragonkampanj som varade drygt 2000 år. Tre generationer, eller om det var fyra, var den längsta om jag inte minns helt fel, och då blev många ovanligt gamla ...

Daniel

King Kromm

Hero
Jag har varit intresserad av pendragon innan, men nån som vet var man kan hitta detta? Verkar tämligen kul om du frågar mig, iaf av vad jag hört!

Krille

Super Moderator
Köpa Pendragon

"Jag har varit intresserad av pendragon innan, men nån som vet var man kan hitta detta?"

På samma ställe som alla andra rollspel som inte ges ut av WotC eller WW: i en någorlunda välsorterad spelbutik. Prova Tradition, SF-Bokhandeln, Collector's Point, Golem spel, Avalon eller någon av de femtielva andra inköpsställen som folk brukar länka till när frågor av den här typen dyker upp.

King Kromm

Hero
Re: Köpa Pendragon

Med andra ord online, har bara tradition runt om, åsså sf-bokhandeln va jag vet, men tradition är verkligen på nedgång vad räller rpg och bokhandeln har aldrig haft någon uppsjö av de heller, men pendgragon säljsfortfarande som nytt? Jag trodde de var gammalt...! Eller iaf halvgammalt.

Eksem

Champion

Det har flyttat över från Chaosium till Green Knight Publishing, om jag minns rätt. Men nu är vi lite väl off topic i stackars Yass tråd va? Jag vill ju också veta hur man skulle spela en skitlång kampanj :gremwink:

Ackerfors

Alas, your rapids!

"Men nu är vi lite väl off topic i stackars Yass tråd va?"

Det här är ju den tråden med flest svar jag någonsin skapat. :gremwink: Nä, men lite vettiga svar vore ju trevligt också. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Det är ett gammalt spel, men det har kommit i flera utgåvor. Jag tror att den jag har är den senaste, och den är från *går och kollar i bokhyllan* 1993. Oj, det var visst rätt gammalt iaf. :)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Har bara kört kampanjer som spänt över längre tid i spelvärlden i DoD6. Rätt smidigt i det spelet, bara att göra rollpersoner på olika level från början, och vill man hoppa 5-10 år så är det bara att bumpa level ett steg till mellan varven.

Eksem

Champion
Ny tanke

Utspelar sig inte Vampire-datorspelet under väldigt lång tid? Med samma Vampyrer som huvudpersoner? Är det jag som fabulerat det, eller? Annars kan det vara en grej att kolla in.

Pom

Swashbuckler
Tiden flyger

Det verkar vara tunnsått med svar som delger erfarenheter av tusenåriga tidrymder, så jag kastar fram vad som mest är teoretiska antaganden...

Jag var på vippen att delta i en liknande kampanj, men den dog efter första spelmötet. Jag planerade också att göra liknande saker i liten skala: för att hyggligt trovärdigt åstadkomma erfarna rollpersoner snabbt hade jag tänkt låta spelarna köra ett barndomsäventyr, följt av ett par ungdomsäventyr, för att sedan starta med det "verkliga" äventyret i "nutid". Jag strök den idén efter första spelmötet eftersom jag tyckte nackdelarna övervägde fördelarna. Sedan har jag spellett gudar i kampanjer där varje "runda" är ett år, men inte så pass länge att det blivit årtusenden av det.

Fördelarna med att göra som du planerar antar jag att du har klart för dig. :gremwink:

Nackdelarna tror jag är följande:
Det blir rälsning av Guds nåde. "Okej, nu har det gått 800 år." Även om rollpersonerna är odödliga vampyrer och har mellanhavanden med likaledes odödliga fi och allierade pulvriseras lätt varje försök från spelarnas sida att ha inflytande över kampanjens riktning. Mellan varven dör alla dödliga, de flesta ickemineraliska föremål förstörs, nationsgränser ritas om urton gånger, och historien fortskrider som den enligt skolböckerna måste fortskrida.
Detta kan förstås motverkas, men det kräver att du jobbar hårt med att klura ut konsekvenserna av rollpersonernas agerande så att historien förändras, vilket i sin tur försvårar din planering av framtida äventyr.
Det blir heller inte nödvändigtvis den känsla av svepande kontinuitet över århundradena som jag antar är en av fördelarna. Det blir ett hårt jobb att knyta ihop de spridda nedslagen, även om jag kan föreställa mig att det är kärt besvär. :gremsmile:
Spelarnas förkunskaper om den historiska utvecklingen kan ställa till det och låsa deras frihetskänsla.

Men sammantaget, om rollpersonernas agerande tillåts förändra historien tror jag det kan bli mycket spännande.

En alternativ lösning (som jag har börjat experimentera med) är flashbacks. Låt rollpersoner få tydliga minnesbilder framkallade av någonting i situationen, och spela sedan upp minnesbilden med rollpersonen i sin tidigare skepnad, med de andra spelarna involverade som tillfälliga NPC med motivationen enkelt beskriven på en papperslapp. Eller så.

Kör hårt! :gremcool:

hraufnir

Swordsman
Re: Ny tanke

Dataspelet Vampire:the Masquerade, Redemption, utspelar sig först under 1200talet i Prag med omnejd, sedan hamnar man i torpor och vaknar upp år 1999 i London (för att senare resa till New York)... man är som spelare rätt förvirrad... trots att man inte får uppleva karaktärens sinnesstämning så bra så är det intressant att se hur han försöker anpassa sig till nutiden.

Där är ju spelet väldigt rälsat då man t.o.m. är fast i vissa delar av New York(London), jag vet dock inte hur man skall lösa det rent tekniskt...

Skulle jag SL:a en sådan vampirekampanj skulle jag nog spela en herrans massa år under t.ex. medeltiden och sedan låta vampyrerna somna in för att vakna upp igen under 1500-talet kanske då man på något sätt strålar samman och hjälper/stjälper varandra att klara det nya samhället med krut och allt. För att upprepa den handlingen till ngn gång runt 1990-talet och verkligen få karaktärerna att rollspela ut vad de känner kring det främmande land de är i...

Johan K

Gammal & dryg
ett litet förslag..

Ett litet förslag kanske kan vara t de typ sover av några X antal år. En lite tråkig lösning kanske, men ändå. & att de av nån anledning vaknar till av nån outgrudliga anledningar vid olika tillfällen...

Zire

Swashbuckler
I vanliga fall så brukar tiden göra en liten studs mellan varje spelmöte (för mig iaf). Ska man spela under längre tidsperioder så får dessa studs helt enkelt bli lite längre.
Är det frid och fröjd, och det inte egentligen händer så mycket i 200 år, så kan man studsa fram 200 år.

Låt det dock inte hända så mycket saker där spelarna får sitta och lyssna hur det har gått. Låt spelarna spela de ställen i historien där det är action och så berättar du de få saker som har hänt tiden emellan.
Eftersom det kan vara lite tråkigt att de flesta dödliga ju faktiskt dör, så får du väl istället låta spelarna hålla kontakter till olika familjer och släkten, där den exakta personen är intressant under spelmötet, men förmodligen inte om du har gjort ett litet studs på några generationer.

Jag skulle nog låta historien kretsa kring någonting, vilket i princip är det enda som är av intresse för spelarna. Låt säga att det t.ex. skulle vara en byggnad. Historien gör hopp då det inte händer någonting med byggnaden. Den står där i 50 år. Men sedan... och där kör du igång med nästa spelomgång.

- Zire, detta är tidigt på morgonen...

Lindenius

Swashbuckler
Atomik Lifepath

I vår spelgrupp, där vi spelar Giovanni Chronicles just nu, använder vi oss av Atomik Lifepath mellan "skutten".

Under en tvåhundraårstid slå vi tio slag och sedan får vi som spelare skriva en krönika över vad som hänt mellan spelmötena och knyta in de händelser som slagtits fram. En del av händelserna använder spelledaren dock för att knyta in element från kampanjen.

Vissa specifika händelser genererar eller subtraherar duttar, eller freebie points, allt efter SLs bevåg.

//erik. den bekymmerslöse malkaven Robert :gremsmirk:

edit: pillat i rubriken

Warduke

Warrior
Själv, nu innan jag börjat skriva mitt svar ser jag inga problem med stora tidsrymder.

Olika sätt att ta sig an mellanperioderna, och som kan kombineras lite hipp som happ:
1. Spela några lite mindre händelser ur världshistoriskt synvinkel, men som är viktiga för RP. Varianter är solo (bara spelaren och SL), rollpersons-solo (där en spelares RP är den enda närvarande men där de sndra spelarna kör andra rollpersoner, kanske gästgestaltar SLP) eller hela gruppen som vanligt.
2. Spola förbi och använd tillbakablickar för att fylla ut vad som hände.
3. Låt varje RP ändra nåt värde hit och dit efter varje spolning, sen om motivationen till ändringen kommer direkt, eller blir nåt för flashbacks eller spelarens senare avslöjande att göra, det är vilket som.
4. Låt spelarna kort beskriva några viktiga händelser mellan varje period.
5. Samskriv vad som hänt. Spelaren börjar med att beskriva händelser och resultat, därefter skriver SL händelser och resultat, reviderar det som inte passar storyn/kampanjen och så fortgår det tills en slutlig version finnes.

Brixton

Veteran

Pendragon kan jag rekommendera. Jag gillar sättet det är uppbyggt på för kampanjspel som sträcker sig över längre tidsrymder. Vad jag vet finns det ett ex eller två av det i Tradition-butiken i Linköping om det är till nån hjälp, men det var rätt länge sen jag kollade så jag kan ha fel. Förresten, borde det inte vara nån ny version på gång av det snart?