Val av litteratur... (OT)
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Nej, de säljer huvudsakligen på författarnamnet och framsidan. Möjligen säljer de på genre och genrens konventioner. Den mest banbrytande litteraturen blir accepterad och säljer i större upplagor först något eller några decennier senare - då det nya i genrekonventionerna är accepterat och mainstream.
<hr></blockquote>
Isynnerhet folk som läser ganska lite följer dessa regler absolut stenhårt, det kan jag intyga som folkbibliotekarie. Om man placerar en bok med framsidan istället för ryggen utåt i en bibliotekshylla, ökar chansen för att den utlånas till mellan det tredubbla och det femdubbla. Varför? Tja, en rygg attraherar inte ögat på samma sätt.
Det är också uppenbart att omslaget och titeln betyder mycket för om man läser boken eller inte. Abstrakta illustrationer är ett misslyckande - ansikten är extra lyckat, i synnerhet på romantik eller relationshistorier. En thriller når fler läsare med teknik på omslaget, helst feta vapen.
Många människor är totalt insnävade på en genre och läser inget annat - deckare/thrillers är vanligast men jag har många låntagare på jobbet som BARA läser fantasy. Vissa lågnivåläsare (de allra vanligaste) läser bara ett fåtal författare - King, Christie, Eddings, osv - och läser allt med det namnet. (Vi har en bok av en Ronald Jordan på hyllan för engelska böcker; tre separata personer har lånat den eftersom de trodde det var ROBERT Jordan, utan att kolla vare sig titel eller innehåll.) Av samma anledning är evighetsserier (Eddings...) oerhört populära. Jag skulle tro att för en sällanläsare är det en sådan investering - av tid, ork och entusiasm - att läsa att de vill vara absolut bergssäkra på att de inte blir besvikna.
Tänk nu att folket vi pratar om ovan skulle betala normala bokpriser för en bok, och inte bara fick låna den gratis... Då håller de fast än mer vid sina läsprinciper.
Notera att en bok måste hålla en viss kvalitet (enligt det sätt som dess främsta målgrupper mäter kvalitet) för att författaren skall kunna utnyttja syndromet att folk köper på hans/hennes namn. Man kan bara sälja totalsunkjunk med ett snyggt omslag EN gång, och det gör ingen förlagsbudget.
Nightowl the Cybrarian
50% människa!
50% maskin!
100% folkbildare!