Nekromanti Att sälja via Bokrondellen utan företag?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det här tycker jag rör den, vad ska vi säga, praktiska sidan av rollspelsmakandet, så jag lägger tråden här. Nån får väl flytta den om det är ett problem.

Jo; jag trycker ju Evolutionens barn via Publit. Det går ganska bra, har snart tjugotvå exemplar på vift vilket inte känns helt illa pinkat med tanke på att jag inte gjort reklam och inte skickat några recensionsex utom till Wilper...

Nå; nu när jag med lite tur snart kan bjuda på en färgutgåva blir jag givetvis sugen på att utöka det hela. Som det är nu måste jag sköta allt själv; försäljningssida, pengahantering, och så vidare. Det gör att det blir lite... begränsat.

Publit erbjuder integrering med Bokrondellen, en tjänst som bl.a Bokus, Adlibris etc köper böcker via. Det vore, som ni förstår, fscking awesome att ha ens rollspel där.

För att man ska kunna ha avtal med Bokrondellen behöver man, enligt Publit, ha en F-skattsedel.

Såhär skriver Bokrondellen själva:

Vill du ansluta ditt förlag till Bokrondellen?
Om du ger ut dina böcker på egen hand, under ett eget förlagsnamn, kan du ansluta dig till Bokrondellen.
Ger du ut dina böcker via ett print-on-demandföretag sker registreringen i Bokrondellen via dem.

Så här går det till:
1) Skriv ett mejl till info@bokrondellen.se med rubriken ”Nytt förlag” så skickar vi dig avtal och adressformulär.
2) Fyll i och returnera dokumenten i två exemplar.
3) Efter cirka en vecka får du inloggningsuppgifter till Bokrondellens webbtjänst.
4) Skriv in informationen om dina titlar på webbtjänsten. När du sparat är böckerna tillgängliga för beställning.
Uppgifterna förmedlas även till internetbokhandlarnas sidor.
5) Skicka oss ett katalogexemplar av varje inskriven bok.
6) Uppdatera informationen om böckerna så fort någon förändring sker. Se även till att din adress alltid är aktuell.

Beställningar som läggs via Bokrondellen hittar du på din inloggning. Vissa bokhandlare väljer att beställa
via telefon eller e-post. Bokpaket och fakturor skickar du till direkt till bokhandeln, adress hittar du i beställningen.

Det en kamrat, Stormhierta här på forumet, påpekade var att ekonomiska föreningar tydligen kan ha F-skattsedel.

Det jag nu undrar, som fullständig och total novis på allt vad ekonomi, administration och företagsformer heter, är om det är en realistisk idé att dra ihop tre pers, dels på registreringskostnaden, regga sig hos Bokrondellen och sedan tuta och köra?

Vilka hinder finns? Vad är svårt och jobbigt?

MrG

Swashbuckler
Varför inte starta en enskild firma så behöver du inte blanda in några fler personer.

-Gunnar

krank

MrG said:
Varför inte starta en enskild firma så behöver du inte blanda in några fler personer.

-Gunnar

Här är jag ute på mycket hal is, men vad jag minns så är till exempel Arbetsförmedlingen och Soc mindre benägna att hjälpa den som har en icke inkomstbringande egen firma än den som bara är vanlig arbetslös. Fast det problemet kanske man inte kommer runt bara för att man kör ekonomisk förening...

Det är sådant jag behöver veta. Bland annat.

(Åh, och så kanske jag borde nämna att jag har två betalningsanmärkningar på ganska små summor, där den ena försvinner nu den 22:a och nästa i februari nästa år. Om det nu påverkar något.)

MrG

Swashbuckler
Då är du inne på saker som jag inte är bekant med... jag räknar aldrig på sånna behov. Men a-kassan låter dig ha en enskild firma kvar som bisyssla utan att det påverkar ersättningen (så länge man inte har mer verksamhet än tidigare i den enskilda firman).

-Gunnar (som kan facket bättre än staten, typ)

Tempelhand

Veteran
Så fort du reggar Företag så mister du din rätt till A-kassa. MEN du kan få starta-eget bidrag istället. Men då måste du ha en firma som verkligen kan vara ngt att leva på, och få det godkänt hos en konsult på arbetsförmedlingen. Att registrera företag är gratis (dvs bara fixa F-skatt och mista rätten till A-kassa), däremot kostar det 1500 kr att registrera företagsnamn inom ett län (tex stockholms län). Eget företag funkar ju. Sen finns ju kommanditbolag där du har övergripande ekonomiska ansvaret bland ett gäng folk.
Jag ser tre utmaningar:
1. Du mister rätten till A-kassa, och det är tveksamt om du får starta eget-bidrag för ett svenskt rollspelsbolag.
2. Det är ett jäkla jobb med att dra igång ett företag- Papper, regler, hemsida, tillstånd osv
3. Finns det nån garanti för att du kommer sälja särdeles mycket via bokrondellen?

Om du övervinner dessa punkter vore det jättespännande att få höra hur det går med försäljningen via bokrondellen!

Ett enklare alternativ är ju att du registrerar F-skattesedel utan att starta upp ett egentligt företag, registrerar dig sen på bokrondellen och kör järnet.

Det kan nog funka!

krank

Tempelhand said:
Så fort du reggar Företag så mister du din rätt till A-kassa.
Gäller detta alltså även om jag och två polare startar en ekonomisk förening, som jag föreslår i trådstarten?

Tempelhand said:
Jag ser tre utmaningar:
1. Du mister rätten till A-kassa, och det är tveksamt om du får starta eget-bidrag för ett svenskt rollspelsbolag.
Jag har alltså heltidsjobb just nu, och helt OK inkomst. Det är alltså mer relevant om de inte förnyar mitt kontrakt (ganska otroligt, men man vet aldrig).

Tempelhand said:
2. Det är ett jäkla jobb med att dra igång ett företag- Papper, regler, hemsida, tillstånd osv
Ja, just det. Vad är specifikt för ekonomiska föreningar? Är det mer eller mindre jobbigt än egen firma?

Tempelhand said:
3. Finns det nån garanti för att du kommer sälja särdeles mycket via bokrondellen?
Definitivt inte. Och eftersom jag dessutom säljer till självkostnadspris med frivilligt påslag (betala så mycket du tycker boken är värd, dock minst 46+frakt), en affärsmodell som knappast stöds av vare sig bokhandlar eller bokrondellen, så skulle jag inte tjäna en krona även om jag sålde massor.

Jag vill inte tjäna pengar på mitt rollspelsskapande. Det är ingen framtida sysselsättning eller så. Det får aldrig bli en inkomstkälla. Hittills har jag gått back omkring 6-7000:- eller så på Evolutionens barn och 2500:- på Midnatt, och inget av projekten kommer någonsin att gå plus. Eller OK, just nu lägger folk i genomsnitt på tjugo spänn på sina EB-köp, så tekniskt sett om jag säljer några hundra till eller nåt så går jag väl +-0...

Tempelhand said:
Ett enklare alternativ är ju att du registrerar F-skattesedel utan att starta upp ett egentligt företag, registrerar dig sen på bokrondellen och kör järnet.

Jag vet som sagt ingenting om nånting. Just den här delen av världsordningen; starta företag, F-skattsedlar, ekonomiska föreningar - det är som ett främmande ökenlandskap för mig.

MrG

Swashbuckler
krank said:
Tempelhand said:
Så fort du reggar Företag så mister du din rätt till A-kassa.
Gäller detta alltså även om jag och två polare startar en ekonomisk förening, som jag föreslår i trådstarten?

Tempelhand said:
Jag ser tre utmaningar:
Jag har alltså heltidsjobb just nu, och helt OK inkomst. Det är alltså mer relevant om de inte förnyar mitt kontrakt (ganska otroligt, men man vet aldrig).

Tempelhand said:
Ja, just det. Vad är specifikt för ekonomiska föreningar? Är det mer eller mindre jobbigt än egen firma?

Jag vet som sagt ingenting om nånting. Just den här delen av världsordningen; starta företag, F-skattsedlar, ekonomiska föreningar - det är som ett främmande ökenlandskap för mig. [/quote]

1. I så fall så berörs inte a-kassan (och jag tror knappast att du kan få starta egetbidrag) Och har du a-kassa (annars skaffa det!) så kommer du förmodligen inte behöva fundera på vad som gäller för soc.

2. Enskild firma är det bara du, alla andra former innebär att ni är fler personer. Visserligen finns det sånna lösningar där det i slutenden är bara en person egentligen, men det är enklare att vara själv om det bara är din produkt som du vill sälja.

-Gunnar (som undrar om det kommer vara värt jobbet för den lilla försäljning som du verkar tänka dig)

krank

MrG said:
-Gunnar (som undrar om det kommer vara värt jobbet för den lilla försäljning som du verkar tänka dig)
Det är för att kunna svara på den frågan jag startat tråden, ja =)

Just nu känns det som att svaret är "Antagligen inte".

Enligt Arfert ska det finnas en annan lösning också; nåtslags "hyr ett företag"- lösning. Alltså, företaget pseudo-anställer en så länge man betalar företaget, och i gengäld får man (som jag förstod det) fördelen att företaget sköter pappersarbete, och man kan göra saker "via dem".

Det har jag dock ingen alls koll på egentligen, och vet egentligen inte vart jag skulle börja.

//Krank, som tycker att det är synd att det ska vara så förbaskat svårt att göra saker i liten skala; att det ska behöva bli så stort hela tiden...

krank

Jag ska förresten förtydliga min fråga:

hur gör jag så att Evolutionens barn kan säljas via Bokrondellen utan att jag blir av med skyddsnät i form av socbidrag och liknande i händelse av arbetslöshet?

Egentligen är allt prat om bolagsformer sekundärt; där har jag egentligen inga som helst åsikter. Jag är bara medveten om hur enkelt heltidsarbete kan förvandlas till lång tids arbetslöshet.

Stormhierta

Veteran
Nu ska jag slänga mig in i diskussionen här.

En ekonomisk förening avlägger inga särskilda krav inför a-kassan. Faktum är att Bostadsrättsföreningar och A-kassorna själva är just ekonomiska föreningar. Om man inte hade kunnat få a-kassa för att man var medlem i en ekonomisk förening hade det varit toppen av ironi...

En ekonomisk förening fungerar EXAKT som en ideell på nästan alla sätt och vis. Detta innebär att andra personer kan gå med i föreningen mot att de betalar "insatsen". Förslagsvis läggs insatsen på 400kr (minimum 3 personer i en förening = 1200 kr = registrera namn).

Är inte helt 100% på om man behöver registrera namnet för att få f-skattesedel men det är väldigt troligt. Svårt att binda f-skattesedeln till ett organisationsnummer utan ett namn såvitt jag vet.

Tempelhand

Veteran
Jag skulle göra såhär:

- Först försöka beräkna hur mycket mer publicitet jag får om jag säljer via bokrondellen.

Om försäljningen/publiciteten beräknas öka hyfsat mycket skulle jag gå vidare och välja mellan följande alternativ:

1. Regga F-skattesedel så att jag får organisationsnummer. Med organisationsnumret får jag godkänt hos Publit att sälja via Bokrondellen. (Jag behöver inte nödvändigtvis regga namn för 1200 kr. Företagsnamnet blir mitt eget namn, org.numret blir ofta mitt personnummer.) Jag lär mig grundläggande bokföring via skatteverkets gratisbroschyrer och sätter igång.

Jag skulle registrera mig efter jag fått förnyat kontrakt med mitt reguljära jobb. Om det i framtiden lutar mot att jag blir av med mitt lärarjobb ed. så avreglerar jag även företaget. Det blir lätt eftersom men ändå inte kommer få någon vetting inkomst från att sälja rollspel i Sverige.

Om du startar ekonomisk förening vete tusan om du får något org.nr. Och org.nr måste du ha för att komma in på bokrondellen, såvitt jag vet.

2. Det som arfert var inne på: Någon du känner som har företag registrerar sig på Publit och säljer åt dig via bokrondellen. Han sköter även bokföringen. Du och han skriver privat kontrakt som reglerar hur mycket han ska ha för besväret och som ger dig de garantier du vill ha.

3. Skit i alltihop.

Regga företag gör du tex på www.foretagsregistrering.org
Skatteverket har bra telefonservice på 0771-567567 (oj, jag kunde numret utantill!)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag kollade på sånt där hyrföretag. Kommer inte ihåg vilket, men det var (i rollspelspengar sett) ganska mycket pengar som krävdes för att man skulle ens få tillbaka de fasta kostnaderna. SVJM var det flera hundra för att lösa en faktura. Det funkar ju om man är en konsult som tar hela ersättningen på ett bräde, men för vår del är det nog inget alterantiv.