Nekromanti Att sälja eller inte sälja...

Staffan

Myrmidon
Re: Val av litteratur... (OT)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Om man placerar en bok med framsidan istället för ryggen utåt i en bibliotekshylla, ökar chansen för att den utlånas till mellan det tredubbla och det femdubbla. Varför? Tja, en rygg attraherar inte ögat på samma sätt.

<hr></blockquote>

Det kan inte ha något att göra med att boken även sticker ut mer om den är placerad på ett annorlunda sätt? Nisse Biblioteksbesökare går och kollar bland hyllorna och upptäcker en bok som står på ett annorlunda sätt - då tänker han genast "Det är säkert nån sorts rekommendation av boken, så då är den nog bra."

Nightowl

Champion
Re: Val av litteratur... (OT)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det kan inte ha något att göra med att boken även sticker ut mer om den är placerad på ett annorlunda sätt?

<hr></blockquote>

Jodå, men utlåningssiffror ökar generellt på bibliotek som likt Örnsköldsviks statsbibliotek placerar i princip alla böcker med framsidan utåt. De ökar också MYCKET.

Annars stämmer det du säger, men det är en feltolkning av besökaren att tänka så, faktiskt.

Icke-krasst: Vi skulle inte ha böcker som vi inte trodde någon ville läsa (Ranganatans Andra Lag: Åt var bok, en läsare) och vi försöker rotera böckerna som demonstreras (om man får plats, ca en per hylla vid varje givet tillfälle). Undantaget är just rena bästsäljare; folk hittar Mankell i alla fall.

Krasst: Om en bok har en jack-ass framsida, exponerar vi den inte - det akut minskar chanserna att den lånas. (Jag har bara ett par års erfarenhet, men mina kollegor har 20 - 30 år i branschen, och jag litar på dem.) Om en bok är mycket tjock minskar chansen att den skall exponeras, eftersom den då kräver ett speciellt ställ för att inte gå sönder (faktiskt - de vanliga är inte gjorda för riktiga tegelstenar, vilket gör att framsidan och de första kapitlen hänger och skadar ryggen). Om en bok är mycket tunn löper den mindre risk att exponeras, eftersom det alltid är trångt i hyllorna, och man försöker få luft - det vinner man på att exponera en tjockare bok (annan biblioteksprincip: späckade hyllor = färre lån, inte per bok utan totalt!).

Och om en bok sponsrats av Kulturrådet (varpå den delas ut gratis till alla landets kommunbibliotek) kommer INGEN att läsa den utan subliminal hjärntvätt*.

Nightowl, avslöjar djupa hemligheter.

*Kulturrådets bokstöd och Nightowl är ungefär som ilska och Bruce Banner; det dyker upp ett stort grönt monster. Få mig inte att prata om Kulturrådet. Du skulle inte gilla mig när jag börjar prata om Kulturrådet.