Rickard
Urverk speldesign
Det här handlar lika mycket om att samskapa ett scenario, som en värld, som en miljö på en specifik plats som regler till sitt rollspel. Det här handlar om att bolla idéer mellan varandra och på så sätt knyta samman trådar för att få en stabil kärna. Att det ger "bättre" idéer är väl rätt uppenbart. Visst kan man soloköra och göra ett rollspel helt på egen hand, men att kombinera sina idéer med någon annan kan höja awesomeness-nivån avsevärt.
Jag vill dock främst i denna tråd tala om att samskapa sin rollperson med andra spelare. Det är en konvention att bara en person (antingen spelaren själv eller spelaren) ska skapa sin rollperson. Ibland kan spelare och spelledare samskapa rollpersonen när spelledaren vill ha in en tydlig motivation för rollpersonen, så att den lättare dras in i det tänkta scenariot.
Något jag har på senare tid upptäckt är hur mycket ballare mina rollpersoner (och andras) har blivit när andra spelare har fått gå in och ge idéer till rollpersonen. Jag har ett väldigt soft minne av när vi gjorde rollpersoner var för sig till Mutant:UA och sedan hittade på att vi skulle tillhöra ett cirkussällskap. Då satte vi tillsammans och tänkte igenom hur de olika rollpersonerna kunde flätas in till att vara en medlem i sällskapet. Vår psi-mutant blev scenillusionisten och eftersom han hade en hockeyhjälm gav en spelare förslaget att han hade scennamnet Jofa (efter märket på hjälmen). En annan hade ett helikopterskal, så det var vår cirkusvagn. Namnet på den ryska helikoptern namngav även den resande cirkusen.
Det här har jag upptäckt varit häftigt när jag gjort rollpersoner senare, när en spelare har slängt ur sig "Vore det inte häftigt om..." eller liknande. Jag skulle någon gång vilja testa att bara släppa ett koncept till de övriga spelarna - "Jag vill spela en tiger med relationsproblem" - och så får de komma på fler saker till rollpersonen. Att låta de andra få hitta på idéer till rollpersonen där jag som domare sitter och väljer bland idéerna.
Det här är något som kan vara vanligt när man ska hitta på hur rollpersonerna hör samman, men jag skulle vilja ta det ett steg längre.
/Han som funderar på att lyssna lite på improdiktningen som nu ska sätta igång i biblioteket
Jag vill dock främst i denna tråd tala om att samskapa sin rollperson med andra spelare. Det är en konvention att bara en person (antingen spelaren själv eller spelaren) ska skapa sin rollperson. Ibland kan spelare och spelledare samskapa rollpersonen när spelledaren vill ha in en tydlig motivation för rollpersonen, så att den lättare dras in i det tänkta scenariot.
Något jag har på senare tid upptäckt är hur mycket ballare mina rollpersoner (och andras) har blivit när andra spelare har fått gå in och ge idéer till rollpersonen. Jag har ett väldigt soft minne av när vi gjorde rollpersoner var för sig till Mutant:UA och sedan hittade på att vi skulle tillhöra ett cirkussällskap. Då satte vi tillsammans och tänkte igenom hur de olika rollpersonerna kunde flätas in till att vara en medlem i sällskapet. Vår psi-mutant blev scenillusionisten och eftersom han hade en hockeyhjälm gav en spelare förslaget att han hade scennamnet Jofa (efter märket på hjälmen). En annan hade ett helikopterskal, så det var vår cirkusvagn. Namnet på den ryska helikoptern namngav även den resande cirkusen.
Det här har jag upptäckt varit häftigt när jag gjort rollpersoner senare, när en spelare har slängt ur sig "Vore det inte häftigt om..." eller liknande. Jag skulle någon gång vilja testa att bara släppa ett koncept till de övriga spelarna - "Jag vill spela en tiger med relationsproblem" - och så får de komma på fler saker till rollpersonen. Att låta de andra få hitta på idéer till rollpersonen där jag som domare sitter och väljer bland idéerna.
Det här är något som kan vara vanligt när man ska hitta på hur rollpersonerna hör samman, men jag skulle vilja ta det ett steg längre.
/Han som funderar på att lyssna lite på improdiktningen som nu ska sätta igång i biblioteket