entomophobiac;n319995 said:
Tror den stora frågan för mig blir vad det innebär att något är genomtänkt. Jag uppskattar research och sakfakta väldigt mycket, men den typen av detaljism kan ju även bli för mycket. (Till Fyra StuG hade jag 170 sidor anteckningar till slut; typ 165 för mycket...)
Så från ett annat håll, vad gör ett scenario genomtänkt, för dig, jämfört med ett som inte är det?
Det finns såklart många saker som kan göra att ett scenario känns genomtänkt.
Som SL upplever jag t.ex. ett scenario som genomtänkt om det t.ex:
- Har ledtrådar som på ett lagom klurigt sätt pekar mot rätt mål, och kanske mot fel mål också.
- Inte har situationer där rollpersonerna ställs inför ett val men bara det ena valet beskrivs (sånt som brukar dyka upp i kassa superrälsade äventyr där nån mest skrivit ner sin rollspelsgrupps framfart).
- Har förberedda SLP:er som inte bara känns som stereotyper och som framför allt håller sig borta från rasistiska, sexistiska och transfoba troper.
- Har en någorlunda divers samling SLP:er; inte bara vita män.
- Extrapoäng för intressanta detaljer som ger SLP:er djup även om de inte tillför själva mysteriet något. Exempel: listan med böcker Talbot Estus skrivit i äventyret Tatters of the King.
- Flera olika intressanta vägar till varje ledtråd, slutsats och plats.
Kort sagt, det som gör att ett scenario känns genomtänkt är att man märker att någon spenderat tid med att tänka igenom det från olika vinklar, itererat på idén, dubbelkollat att alla "paths" är farbara och att det är svårt att köra fast ordentligt, och lagt lite tankemöda bakom äventyrets strukturer.
För mig är det viktigare att strukturen är genomtänkt än att det finns långa listor med fakta. Det är inte det jag betraktar som "genomtänkt".
För mig, när jag improviserar, så kan det jag improviserar fram ibland kännas som mer "kreativt" än det jag kommit på ifall jag istället spenderat några timmar med att fundera, skissa, be andra om råd, iterera och så vidare. Men det blir definitivt aldrig
smartare eller mer robust eller mer intressant eller klurigare. Och det finns en
stor risk att det blir förutsägbart, stereotypt och tråkigt.
Jag utesluter inte att det finns folk som kan improvisera fram saker som är lika smarta och intressanta och kluriga som om man spenderat några timmar på att förbereda dem, och inför de människorna känner jag djup avund.
De flesta jag spelat spel med mer improvisation i har dock improviserat fram ungefär lika dumma, stereotypa, tråkiga och uppenbara saker som jag själv. Däremot har de tyckt att själva improviserandet varit roligt och viktigt, vilket ju jag inte tyckt alls.