Nekromanti Att skaffa ett rollspel......

Fallen Angel

Veteran
Jag är ganska ny innom rollpel. Jag har spelat lite Drakar och Demoner med tre kompisar. Vill gärna skaffa ett eget men jag vet inte vilket jag ska välja. :gremshocked:
Vill gärna inte skaffa DoD. Så jag skulle tacksam om ni skulle vilja ge mig några tips. :gremcrazy:
Väldigt tacksam för svar...

The Fallen...

Johan K

Gammal & dryg
Då skulle jag skaffa

Skulle ta & införskaffa M:UA.
det är ett enkelt, bra ollspel som är actionladdat rollspel som är mer än väl prisvärt.
Själva speletvärlden är ju en framtidsversion av våran värld. Men med en hel dröse andra livsformer som tillkommit.
hursomhellst, du får ta dig en titt på det spelet & bilda dig en uppfattning om det, tror det är enklast så.

/ Johan K, som är sådär rysligt mätt efter att ha käkat tacco

Fallen Angel

Veteran
Re: Då skulle jag skaffa

Har funderat på de. Verkar som ett bra spel.
Kan ge lite variation från fantasyn... :gremgrin:

Krille

Super Moderator
"Jag är ganska ny innom rollpel. Jag har spelat lite Drakar och Demoner med tre kompisar. Vill gärna skaffa ett eget men jag vet inte vilket jag ska välja."

I så fall ska jag göra en massa självgod reklam: Skymningshem: Andra Imperiet. Tokfärskt och nytt.

Storuggla

Champion
Ett spel som inte är DoD alltså? Okej... Mutant Undergångens Arvtagare. Enkelt, kul och inte fantasy. Utan tvivel det bästa svenska spelet just nu för nybörjare (ursäkta Krille, men jag har inte skaffat mig ett ex eller en uppfattning om ditt senaste vrålåk ännu). Mutant liksom. Coolt.

Storuggla, muterar lite te

Krille

Super Moderator
"Utan tvivel det bästa svenska spelet just nu för nybörjare (ursäkta Krille, men jag har inte skaffat mig ett ex eller en uppfattning om ditt senaste vrålåk ännu)."

Du behöver inte ursäkta dig. När det gäller nybörjarvänligheten så tror även jag att Mutant smiskar mig på fingrarna. Faktiskt.

Motivering finns här.

Lindenius

Swashbuckler
... kan... inte... hålla... mig... (ot)

bra ollspel
Är spelet så grabbsnuskigt som jag tror eller?

//erik. uttrycket som blev poppis i dokusåpan Baren om jag inte missminner mig...

Johan K

Gammal & dryg
Så det kan bli.....

Är spelet så grabbsnuskigt som jag tror eller?
Hehe, så det kan bli !! :gremgrin:
Konstigt att inte Troberg hann före dig.... :gremtongue:

Lindenius

Swashbuckler
Re: That's Trobergs turf! [ANT]

Underbältetskämt är Borlängeskåningens gebit väl?
Västerbotten kan också. Vi har sådana kända komiker som Janne Bylund och Staffan Ling… en bra grund att bygga på.

//erik. från Umeå that is

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Rekommendationsrepris

Nu har ju folk redan rekommenderat de spel jag tänkte nämna, men jag ger ett bidrag för att förstärka deras aktier.

Mutant: Undergångens Arvtagare och Skymningshem: Andra Imperiet är de mest nybörjarvänliga spelen på den svenska marknaden, två av de bästa (Mutant är bäst) och dessutom ligger de ganska långt från fantasy, vilket är trevligt.

/tobias

Jaggernaut

Hero
Billigt!

Okej, jag blir bara tvungen att tipsa om det här.

Eon, du får ju eonboxen för ett så himla billigt pris.

Sedan så har du ju spelat DoD så (jag har hört att de är ganska lika) Eon kanske inte är att rekomendera. Men det är ju så billigt :gremlaugh:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Gratis...

...är väl bättre än billigare. Tycker jag i alla fall. :p

I så fall föreslår jag In the Dark (shameless plug, I know! Men med Jaggernauts öppning kunde jag inte låta bli :gremwink: ).

Edit: Jag stavar som en kratta :gremfrown:

Jaggernaut

Hero
Your point [ANT]

Grattis...är väl bättre än billigare. Tycker jag i alla fall. :p

You got a point there :gremcrazy:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
LOL

Såg stavfelet. :gremblush: Ändrat det nu. Vad jag menade var om att man skulle spela Eon för att det var så billigt, så borde man ju definitivt spela In the Dark för det är ju helt gratis :gremtongue:

Jaggernaut

Hero
Det var inte...

...så jag menade det, faktist.

Såg stavfelet. Ändrat det nu. Vad jag menade var om att man skulle spela Eon för att det var så billigt, så borde man ju definitivt spela In the Dark för det är ju helt gratis

Ehh!?...aha jag tänkte faktist inte på det där med 'grattis [istället för gratis]...bättre en billigare' förrän då du påpekade det.

Jag menade faktist att du hade en poäng i att In the Dark är gratis då jag påpekat hur billigt det var med Eon.

Jaggernaut känner sig skamsen och berättar hur det ligger/låg till :gremblush:

Robban

Hero
Staffan Ling

torde funka ytterst väl för det. Kort och robust, precis som en bra grund ska vara...

EchonCique

Hero
I beg to differ.

Första utgåvan av M:UA är inte helt nybörjarvänlig om man säger som så. Informationen om hur man skapar sin gubbe är spridd lite väl mycket och hur många poäng man har till dittan och dattan står på inte helt självklara ställen.

Stridsreglerna är också väldigt mishmashiga och inte alls enkla att förstå sig på ens efter andra genomläsningen.

I min mening slår du M:UA vad gäller nybörjaranvändbarhet med ljusår. Usch vad jag slickar, och ingenting får jag för det.. :p

Gelane

Veteran
Om skräckrollspel är aktuellt så rekomenderar jag gratisrollspelet In the Dark.
Såg att nån hade tatt upp et men kände att jag endå var tvungen att tipsa. Prova också gärna tillägs modulen VAST - the Eternal City.
Riktigt kul och enkelt rollspel med skräckkänsla.

http://www.inthedark.nu/