Nekromanti Att skapa ett äventyr

solvebring

Superhero
Att skapa äventyr är svårt, tycker jag i alla fall. Visst, jag har skapat många - många äventyr, men inga som någon annan än just jag själv skulle kunna fatta och spelleda enkelt efter. Plus att de görs ofta på lösblad nu för tiden, för att endast användas en gång... Och de jag har på datorn är just skrivna efter min hjärna, de funkar inte så bra - dåliga i övrigt om man säger så. Mina äventyr blir ofta röriga och konstigt skriva, jag skriver som jag tänker kan man nästan säga.

Men saken är den att jag skulle vilja kunna skriva äventyr för allas bruk, att göra ett äventyr, spela det och sedan lägga ut det på nätet så att andra kan spela det... Men hur gör man egentligen ett äventyr på så bra vis - profissionellt vis som möjligt?

Hur lägger man upp allt, lägger man alla förklaringar om allt i början? Lägger man dem just där det händer? Hur får man den röda tråden etc. Hur skriver man äventyr på ett bra vis så att andra kan spela det?

Visst, kolla på andra äventyr, det har jag gjort, mest Riotminds gratisprylar eftersom jag SL'ar just DoD... Men jag kommer fortfarande inte underfund med det fina och profissionella viset att skriva äventyr... Behöver hjälp.

Big Marco

Läskig
Kortfattat:

Intro/bakgrund till SL så denne vet vad som är tänkt.

Sedan, eftersom äventyr oftast är spårvagnar, gör du scen för scen, med ingångar och utgångar. Vid problem i spelet ger du iaf ett tänkt sätt att lösa det på - helst flera.

Ett dåligt äventyr kan (nästan) bli bra om dess struktur och planering är väl genomförda, för då ger de en bra grund för SL. Ett bra äventyr kan helt dödas pga usel struktur.

Så, innan du skriver - tänk. Tänk massor, gör anteckningar. Själva skrivandet är kanske 20% av ett bra äventyr. För när du själv som författare vet vad du skall skriva så blir också texten oftast mycket bättre - med vetskapen kommer självförtroende.

MrG

Swashbuckler
Vilka vill du skriva för? Tror att man ska lägga upp det lite olika om man skriver för konvnet (så lättöverskådligt som möjligt), fansinz (kortfattat) och för rollspelsförlag (väl anpassat till systemet).

Själv har jag bara skrivit för konvent (några av dessa finns på rollspelsbarens hemsida om du vill läsa fler scenarion).

Annars är generella skrivregeler också bra att kolla in, mycket av de basala dramaturgiska knepen passar bra även på rollspel.

När det gäller dina konkreta frågor, så;
Hur lägger man upp allt, lägger man alla förklaringar om allt i början?
Nja, alltid trevligt med en kort inledning som berättar tanken med scenariot, historien i sammanfattning (inklusive bakgrund) och de viktigast förklarningarna.
Lägger man dem just där det händer?
Men en del saker (mindre deatljer) passar att ligga i "brödtexten"
Hur får man den röda tråden etc
Kronologi brukar vara en bra röd tråd, den ordning man tror att folk kommer göra saker, allternativt ett socialt mönster, folk i ordning efter hur de känner andra.
Hur skriver man äventyr på ett bra vis så att andra kan spela det?
Som du själv skulle vilja ha det skrivet om nån annan skulle ha skrivit det. Själv har jag börjat test sånt, genom att maila scenarion till mina vänner i Linköping och be dem köra dem och komma med feedback.