Nekromanti Att skapa kåkfarare!

King Kromm

Hero
Ja, det har säkert hänt fler än mig, att man skapat en rp och i sista yrkesperioden åkt in fängelset, men hur har ni löst det? Låtit rollpersonen starta i fängelse? Gett honom en extra yrkesperiod, eller kanske bara skitit i denna?? Här har det nog oftast blivit en fjärde period.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag är inte säker, men jag tror att det står i grundboken någonstans om att om sista yrkesperioden är i fängelset så får man en extra period. Dock högst fyra perioder.

Min senaste rp ignorerade det dä med högst fyra perioder... Han hamnade i fängelse tre gånger. :gremsmile:

Storuggla

Champion
Vi har kört Jönssonligan-stuket, portarna öppnas och rollpersonen vandrar ut i solljuset efter X antal år innanför murarna, välkomnas av sina vänner (andra rp) och väser fram "Jag har en plan :gremgrin:

Storuggla, tycker att fängelsetiden ger gott om äventyrsuppslag

Surukai

Warrior
Fördelen är att man blir mycket bättre än alla andra, men så har man varit på kåken och så har man ingen utrustning.

swazze

Swordsman
Det är ganska ovesäntligt med en yrkes period hit och dit eftersom det ändå är så stor skillnad mellan en misslyckad och lyckad karriär. Dessutom så har man högre FV så blir det svårare att höja än om man har låga. Så det hela jämnar ut sig.

Kormantaouk

Veteran
d har nog varit mer regel än undantag hos oss...

klart man ser till att fixa en kriminell bana som tredje yrkesfas, så att chansen finns att man får en fjärde yrkesfas...

visst, d blir lite psykospoäng, men va faaan d hör ju till, sen får man ju lite stridsvana på köpet åxå

Tippis

Warrior
Fängelsekund så det heter duga, minsann! :gremgrin:
Det verkar dock som det finns lite olika tolkningar på de där reglerna, för vi har tolkat det som så att varje gång man åker i finkan ränkas det som en yrkesperiod (alltså en som går förlorad där man kunde fått jättebra färdigheter och tjänat große pengar) och endast om man åker i finkan på under sin tredje yrkesperiod så får man en fjärde, som naturligtvis är just finkan...

På det sättet kan man, hur man än gör, inte få mer än fyra perioder: är man i fängelset under period 3, kommer man ut efter perioden och spelet startar - inga fler perioder. Åker man i finkan p.g.a. händelser under period 3, får man en ny period som måste spenderas i finkan, och efter den blin man utsläppt och spelet startar. Eftersom man inte kan åka i finkan igen när man redan är där, utan bara få sitt straff förlängt, så blir denna eventuella fjärde period den sista, hur man än gör.

seinet

Swashbuckler
Skall precis börja spela med en sådan RP inblandad. Kommer lösa det med att rättegången omprövas i och med att nya bevis framkommit, detta kommer förståss skapa konflikter med ett brottsoffers kollega som vill ha sin egna lilla bestraffning. Ett relativt stort skadestånd kommer också att krävas från den oskyldigt dömdes sida.

/Seinet Wintermute