Nekromanti Att skapa med teknik i åtanke (debattartikel)

ripperdoc

Myrmidon
När vi ändå var i farten att diskutera såpass mycket teknik (och seriösa diskussioner dessutom).

Samma problem dyker ju upp om och om igen när teknik diskuteras här på forumet, likväl som varje gång spelledaren sätter sig ner och försöker fundera ut vad som skall hända härnäst i kampanjen. Neotechs värld känns inte helt som den värld vi kan föreställa oss gälla om 57 år.

Jag tycker själv att det är ganska uppenbart att Neotech inte är en doktorsavhandling i framtidsförutsägelse. Neotech skall förmedla en känsla, eller flera snarare, som passar bra ihop med litteratur och film som spelarna stött på.

Det är minst sagt svårt att vara tillräckligt kompetent för att ge en trovärdig förutsägelse om vår värld om 57 år, men vi kan ju åtminstone försöka. Och ser man då på dagens utvecklingstakt, inom de flesta vetenskaper, så undrar man varför så lite hänt år 2059, likväl som många andra detaljer tycks väl tagna ur luften. Personligen anser jag ex. att datateknologin och biotecknologin borde ha nått mycket, mycket längre än i Neotech. Å andra sidan tror jag inte att cybertech kommer att vara en så stor grej, likväl som jag tror att framstegen i rymden lär ta mycket längre tid än i Neotech. Ni andra har säkert andra idéer på vad som är "orealistiskt" med Neotech. Men vad jag försöker säga är att man inte får hänga upp sig på den typen av "realism". Hur som helst är det tämligen lönlöst att försöka hävda att ens egna tankar om framtiden faktiskt är mer realistiska än Neotech, eftersom framtiden per definition är oviss.

Poängen är att man skall framföra en Neotechkänsla. Och den inbegriper många av de klassiska detaljerna i olika typer av science fiction, likväl som stor vikt läggs vid trovärdighet och "realism". Ett exempel kanske är på sin plats: I Bladerunner svävar alla bilar, och replikanter (konstgjorda människor) är ett faktum. Neogames har varit lite fiffiga, IMHO, när de skrivit om motsvarande detaljer i Neotech. Det finns svävare, men de är inte var mans egendom. Det finns replikanter, men de är mycket ovanliga och ligger på den vetenskapliga frontlinjen. Man öppnar dörrar för en mängd stämningar och framtidsmiljöer. Även om man med Neotechs officiella värld aldrig kan skapa Los Angeles 2019 (á la Bladerunner) så kan man ha med både svävare och replikanter i sitt spel, och därmed "avnjuta" allt som dessa detaljer kan medföra (som att slänga replikanter från svävare på hög höjd... :gremlaugh:).

Vad ska man då göra om är intresserad av att komma på detaljer i Neotech som inte uttryckligen är skrivna i modulerna. Förutsatt att man är intresserad av ha ungefär samma världsbild som Neogames så bör man bläddra igenom böckerna och leta efter allt som kan tänkas stå om ämnet. Låt oss ta ett exempel. Spelledaren vill beskriva lite noggrannare för spelarna vilken typ av mat de äter när de är ute på en restaurang (detta är avsiktligen ett mycket fånigt litet exempel). Genom att bläddra igenom böckerna finner man lite notiser, bla:

* Mat odlas automatiskt, inte av människor
* Mycket mat är artificiell
* I hemmet lagas mycket av maten i en s.k. Autochef (TM).
* Mycket mat är billig snabbmat.

Då vet vi vad den officiella idén om mat är. Vad göra härnäst? Förvisso kan man försöka prata med författarna själva, men det de säger kommer ändå inte att vara officiellt, bara deras egna halvt om halvt välgrundade idéer om Neotechvärlden. Man kan även börja fundera själv på hur maten kan se ut. Vad är tendenserna i dag, utan att gå in allt för mycket på djupet? Snabbtmat ökar ständigt, likväl som matkulturen blir allt mer global. Det är mycket populärt med exotisk mat, som dock ofta blir (i vårt fall) "försvenskad". Genteknologin har kommit ganska långt i dag för att kunna manipulera både växter och djur till att ha passande näringsämnen och andra funktioner. "Functional food" är på stark frammarsch. Etc.

I många andra rollspel (och världar) tar man gärna fram extremerna. Förvisso gör även Neotech detta, men måttfullhet och "den gyldene medelvägen" är nog de bästa redskapen när man skapar till Neotech, eftersom det resulterar i trovärdighet.

Så hur blir det med maten? Dags att ta inspiration. SF-kulturen har många förslag. Allt från att mat är degraderat till intag av näringslösningar, till att all mat är som vanligt, bara fullständigt artificiell. Tar man med allt detta i beräkningen borde man få en ganska bra, ungefärlig idé om maten i Neotech. Snabbmat är mycket vanligare, och det är snarast regel att större delen av maten är artificiell och dessutom fullproppad med olika tillsatser, för att minska behovet av att lära ut den satans tallriksmodellen :gremcool:. Kött är ovanligt, snarast något man äter på dyra restauranger. Basen i större delen av maten är dock fortfarande vanligt, odlat livsmedel. Hur maten smakar är det nog lika bra att spelledaren bara hittar på, annars blir det jobbigt :gremsmirk:

Vad har ni andra för idéer när det gäller att skapa nytt material? Jag tror att många känner sig väldigt osäkra på vad som passar in och inte. Givetvis behöver det inte alls passa in, men bevisligen är många intresserade av att ligga nära den officiella världsbilden.

/RipperDoc - kanske ska skriva en artikel

Ezzy

Warrior
Re: Att skapa med teknik i åtanke

:C) jag vet inte riktigt vad poängen i ditt inlägg var men jag håller med om det du säger... fast jag tycker i att man ska vara försiktig i att spå framtiden... neotechs värld kan mycket väl vara våran framtid. det är inte alls säkert att teknologin fortsätter utveckla sig så snabbt som den hittils gjort... lite mer om maten:
cyber cola - typ som cocacola...
neutracomp - vitaminer och mineraler.. en tablett om dagen räcker till att hålla dig levande
snabbmatsautomater - jupp... en liten mikro som man kan få matifrån på gatan :C)
hardware är bäst.

ripperdoc

Myrmidon
Re: Att skapa med teknik i åtanke

Du svarade på ett av misstag inskickat inlägg som jag nu skrivit klart :)

/RD

DAKRilla

Hero
MAT!

"Spelledaren vill beskriva lite noggrannare för spelarna vilken typ av mat de äter när de är ute på en restaurang (detta är avsiktligen ett mycket fånigt litet exempel)."

Fånigt exempel? Jag tyckte att det var ett utmärkt exemepl. Jag själv har flera gånger suttit och funderat på just mat, vilka typer av rätter som finns, vad de heter, vilket företag som gjort dem e.t.c. Jag tror nämligen att man genom detaljer kan få in Neotech-känslan... eller åtmistone en känsla av en främmande framtid. De stora sakerna bidrar givetvis också (men inte mycket mer än detaljerna tycker jag), som de enorma städerna, cybertech och liknande. De får åtminstone mej att antingen tycka att det bara mer eller mindre är en överdrift av nutiden (städerna) eller väldigt främmande och overkligt (som viss cybertech). Just av denna anledning så tycker jag att mat och dylika detaljer är utmärkta hjälpmedel för att skapa "den där känslan". En ytterligare vidareutveckling av maten år 2059 är mycket välkommen av mej!

Ezzy

Warrior
tusan. :C)

jaja... jag hittar själv vilt på allt som behövs utifrån det jag har hittat i neotech bökerna. jag bryr mig faktist inte så mycket om ifall min världsbild inte stämmer överens med neotechs, ger dom ut något som inte passar med det jag har hittat på så tar jag helt enkelt det som är bäst. :C)

PAX

Jordisk Äventyrare
Snabbmatens förlovade land...

... måste vara Sverige. Aldrig har så få ätit så mycket under så kort tid.

Vi såg Jeepers Creepers idag och slafsade i oss ett par pizzor samtidigt. Någon fällde en kommentar
- Tänk, för 30 år sen fanns ju inte pizzor? Då åt man riktig mat.
Varpå någon (undetecknad) svarade
- Tänk, om 30 år finns ingen riktig mat.

Och då kan man ju fråga sig om detta kommer att besannas? Är människor så effektiva i sitt tänkande och agerande att snabbmat är det enda som duger? Påse in i micken och SURR! så har du en färsk middag på bordet. Eller kommer människor fortfarande att gilla tillagad mat samt uppskatta Julbord eller Midsommarlunch a la Sill och Nubbe?

Vad gäller SF så är ju den yttersta snabbmaten ett piller som intas dagligen. Men jag drar mig till minnes en SF-serie som just nu snurrar på TV varje vecka. Där har man minsann en kock som lagar de mest kulinariska rätter han kan finna i universums alla hörn.

Vad vill jag då säga?

Visst kommer tekniken att effektivisera vårt samhälle men till vilken grad? Skall mat vara snabb och smaka papp bara för att det skall inge "future"- känsla?

Vad är artificiell mat för något? Något som inte finns men ändå mättar? Luktar säkert ozon också när man tillagar det?

Storuggla

Champion
Re: Snabbmatens förlovade land...

Påse in i micken och SURR! så har du en färsk middag på bordet.

Färsk? Skabbig och osmaklig, snarare.

Storuggla, gillar husmanskost

ripperdoc

Myrmidon

Jaha, ni ville faktiskt prata om matkulturen? Let's go then! :gremgrin:

Som alltid, lyx = dyrt = svåråtkomligt. Svåråtkomlig mat i Neotech är sådan mat som av produktionstekniska och miljötekniska skäl är ovanlig. Ex. hanterar det automatiska jordbruket främst basvaror, som ris, vete, sojabönor etc. Dessa råvaror processas sedan direkt till olika typer av basvaror för livsmedelsproduktion. De blir senare nudlar, bröd, artificiellt kött (á la quorn), nudlar och nudlar.

Lyxvaror blir alltså fräscha råvaror, speciellt sådana som är svåra att odla i stor skala eller som har kort hållbarhet (ex. sallad). Djurhållning är även något som det automatiska jordbruket försummat, så färskt kött är antingen riktigt luxuöst eller importerat. Olika typer av miljöproblem har dessutom gjort bra, naturlig mat ovanlig. Men lyxmaten ör inte heller så hemskt nyttig. Förvånansvärt nog så är den vegetabiliska snabbmaten nyttig, tack vare en mängd tillsatser. Den naturliga maten är inte lika nyttig. Där ser man :gremwink:

Artificiell mat är sådan som till största delen är skapad på kemisk väg, inte biologisk. Dagens quorn är förvisso svampar som växt fram i speciella cellstrukturer, men annars är det rätt mycket kemi med i spelet. I Neotech lär man artificiellt sett kunna skapa praktiskt taget de flesta råvaror eller maträtter, men knappast till samma kvalité (däremot är det enkelt att få rätt smak). Den artificiella maten har dock nog svårt att konkurrera ut de vanliga basvarorna, eftersom de är såpass billiga att odla.

Och visst finns det piller i Neotech. NutraComp, som finns i en mängd olika smaker. Men den mänskliga magen skulle knappast må bra av tablettdiet. Inga fibrer, ingen mat att processa. Resultatet är förmodligen både diarré och magsår. Inte så kul.

Jag tror inte att själva ätandet ändrats särskilt mycket. Förvisso har produktionsmetoderna för maten, likväl som innehållet ändrats, men smaken lär vara ungefär den samma. Man äter mat på ungefär samma sätt; det finns ingen anledning att tro att julbordet är borta. Bara lite mer artificiellt :gremcool:

/RipperDoc

Storuggla

Champion

Dessa råvaror processas sedan direkt till olika typer av basvaror för livsmedelsproduktion. De blir senare nudlar, bröd, artificiellt kött (á la quorn), nudlar och nudlar.

Du sa nudlar tre gånger ju... o_O
Nåja, man får inte glömma att rollpersoner som endast lever på nudlar och kaffe råkar illa ut. De får skörbjugg alltså.

Och visst finns det piller i Neotech. NutraComp, som finns i en mängd olika smaker. Men den mänskliga magen skulle knappast må bra av tablettdiet. Inga fibrer, ingen mat att processa. Resultatet är förmodligen både diarré och magsår. Inte så kul.

Men... skulle man inte kunna leva på en pillerdiet redan idag? Visst, inte på ett endaste piller, men om man slukar en handfull vitaminer, järntabletter och allt vad det nu heter, torde man inte kunna gå runt rent företagsekonomiskt?
Visst, jag skulle aldrig klara det (mmm, kebab... hamburgare... maaaat...) men säkerligen finns det väl någon optimist som kan pröva?

Storuggla, pillertrill?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
magsår och diarré

Tror du inte man kan baka in några skumma signalämnen i tabletterna? Signalämnen som gör att magen stänger ner och ligger i stort inaktiv och inte producerar några syror (det som leder magsår misstänker jag). Även fast det säkert resulterar i att magen kraschar så småningom ändå (tänk dig att börja äta riktigt mat efter några år av en sådan behandling =/ ).

/Naug, inte biolog

Storuggla

Champion
Re: magsår och diarré

Tror du inte man kan baka in några skumma signalämnen i tabletterna? Signalämnen som gör att magen stänger ner och ligger i stort inaktiv och inte producerar några syror (det som leder magsår misstänker jag).

Varför misstänker jag att det inte är så från början? Alltså, det första pillret leker rövare med folks magar och så, och vips köper folk magmediciner av ett bolag som är belsläktat med "The Makers of AllYouCanEat-Pill". Aktien stiger, bolaget tjänar pengar och ett antal år senare så kommer det nya pillret som inte ger magsmärtor alls (däremt gaser, vilket botas av ett annat piller som...).

Så skulle det gå till i min Neotechvärld i alla fall. ^_^

Storuggla, elak tjomme

ripperdoc

Myrmidon

Jag är inte tillräckligt inläst på magmedicin, tyvärr :gremcrazy:
Men man kan ju alltid spekulera. Jag tror inte att man kan leva på en pillerdiet i dagens läge. Vissa näringsämnen finns nog inte i tillräckliga mängder i dessa piller, eftersom pillren är menade som kosttillskott.

Däremot är det ju utan problemmöjligt i Neotech, och precis som ngåon annan nämnde så kan man säkert manipulera kroppen att inte reagera så mycket på pillrena heller. Men hur man än gör blir det en konflikt om man plötsligt skulle börja med piller igen. Jag misstänker att ingen rekommenderas att använda piller i mer än en månad i sträck, utan att man äter någon annat till. Just NutraComp är ju till för att kunna ersätta maten under ett tag, men snarast komplettera den. Ute i fält har man inte möjlighet att tänka på kostcirkeln, utan man äter vad som står till buds. NutraComp ser sedan till att kroppen hålls frisk och stark trots bristfällig diet.

/RipperDoc

PAX

Jordisk Äventyrare

Ja men utvecklinge går ju framåt. Det vet ju alla!

Alltså kommer man få en lycmiddag från sin Mick i framtiden... i alla fall om man granskar förpackningen...

smagu

Veteran

Detta löser man lätt med att istället för ett piller har någon typ
av shake där man blandar i fiberer tex psyllium husk.

Bingo ! Du får både fibrer för mage o tarm och näring till kroppen. Detta finns redan i dag men kan säkert för bättras.

/Smagu

DAKRilla

Hero

"Förvånansvärt nog så är den vegetabiliska snabbmaten nyttig, tack vare en mängd tillsatser. Den naturliga maten är inte lika nyttig.

Är det verkligen så? I beskrivningen för snabbmat i Hardware, sidan 13, så står det att snabbmat är definitivt inte nyttigt i längden. Eller finns det flera varianter av snabbmat, dels den onyttiga men även nyttigare?

ripperdoc

Myrmidon
Nyttig snabbmat

Ja, då håller jag inte med Hardware. Förvisso finns det olika sorters snabbmat. Nudelköken som det kryllar av i kineskvarteren (och över allt annars också) har knappast ett rykte om att vara nyttiga. Inte heller lär man kunna skippa de negativa effekterna med mycket fet mat, som ju den klassiska snabbmaten dras med.

Det är såpass lätt att göra maten nyttig, och det skadar inte livsmedelsföretagen att försöka marknadsföra sig så. Och det bottnar inte i någon slags omtanke om kunderna, inte. Men om all maten skall baseras på vegetabilier krävs det tillskott för att inte alla skall gå omkring med bristsjukdomar. När företagen insåg hur mycket pengar de kunde spara på att bara använda vegetabilier så var de så illa tvugna att göra maten nyttig. Sedan finns det förstås ett helt register av snabbmat, med olika "nyttighetsvärden".

/RipperDoc

Storuggla

Champion

Jovisst, det går nog att ordna i ett piller alltihop, men då köper folk ju bara ett piller, till skillnad från att köpa... fem, eller något. Mer piller --> Mer pengar --> Mer pengar --> Glad Företagstjomme/företagstös

Storuggla, företagsekonomisk mardröm

Emil

Hero
Lustigt... Jag har precis satt igång lite lätt med ett projekt där jag tänkt att sammanfatta och utveckla mina egna tankar på vardagsteknologin i Neotech, genom att helt enkelt skriva en novell om en helt vanlig dag.

Och det är väl bara att hålla med om vad du skriver. Jag tror dock att vi väntar oss för mycket om vi tror att hela världen ska bli helt annorlunda om 57 år. Även om det görs massor av framsteg inom vetenskapen varje år, så tar det lång tid innan tillämpningarna av dessa börjar användas på allvar.

/Emil

ripperdoc

Myrmidon
Ja...jag hade inte riktigt utrymme att uttrycka det, men Neotech är karakteristisk med att ha en inte tillräckligt futuristisk teknologi men mer futuristiskt samhälle. Det vill säga, vi får hoppas att lite mer har hänt inom bioteknologin år 2059, men vi får samtidigt hoppas att våra samhällen inte är lika kriminella och korrupta.

/RD