När vi ändå var i farten att diskutera såpass mycket teknik (och seriösa diskussioner dessutom).
Samma problem dyker ju upp om och om igen när teknik diskuteras här på forumet, likväl som varje gång spelledaren sätter sig ner och försöker fundera ut vad som skall hända härnäst i kampanjen. Neotechs värld känns inte helt som den värld vi kan föreställa oss gälla om 57 år.
Jag tycker själv att det är ganska uppenbart att Neotech inte är en doktorsavhandling i framtidsförutsägelse. Neotech skall förmedla en känsla, eller flera snarare, som passar bra ihop med litteratur och film som spelarna stött på.
Det är minst sagt svårt att vara tillräckligt kompetent för att ge en trovärdig förutsägelse om vår värld om 57 år, men vi kan ju åtminstone försöka. Och ser man då på dagens utvecklingstakt, inom de flesta vetenskaper, så undrar man varför så lite hänt år 2059, likväl som många andra detaljer tycks väl tagna ur luften. Personligen anser jag ex. att datateknologin och biotecknologin borde ha nått mycket, mycket längre än i Neotech. Å andra sidan tror jag inte att cybertech kommer att vara en så stor grej, likväl som jag tror att framstegen i rymden lär ta mycket längre tid än i Neotech. Ni andra har säkert andra idéer på vad som är "orealistiskt" med Neotech. Men vad jag försöker säga är att man inte får hänga upp sig på den typen av "realism". Hur som helst är det tämligen lönlöst att försöka hävda att ens egna tankar om framtiden faktiskt är mer realistiska än Neotech, eftersom framtiden per definition är oviss.
Poängen är att man skall framföra en Neotechkänsla. Och den inbegriper många av de klassiska detaljerna i olika typer av science fiction, likväl som stor vikt läggs vid trovärdighet och "realism". Ett exempel kanske är på sin plats: I Bladerunner svävar alla bilar, och replikanter (konstgjorda människor) är ett faktum. Neogames har varit lite fiffiga, IMHO, när de skrivit om motsvarande detaljer i Neotech. Det finns svävare, men de är inte var mans egendom. Det finns replikanter, men de är mycket ovanliga och ligger på den vetenskapliga frontlinjen. Man öppnar dörrar för en mängd stämningar och framtidsmiljöer. Även om man med Neotechs officiella värld aldrig kan skapa Los Angeles 2019 (á la Bladerunner) så kan man ha med både svävare och replikanter i sitt spel, och därmed "avnjuta" allt som dessa detaljer kan medföra (som att slänga replikanter från svävare på hög höjd... ).
Vad ska man då göra om är intresserad av att komma på detaljer i Neotech som inte uttryckligen är skrivna i modulerna. Förutsatt att man är intresserad av ha ungefär samma världsbild som Neogames så bör man bläddra igenom böckerna och leta efter allt som kan tänkas stå om ämnet. Låt oss ta ett exempel. Spelledaren vill beskriva lite noggrannare för spelarna vilken typ av mat de äter när de är ute på en restaurang (detta är avsiktligen ett mycket fånigt litet exempel). Genom att bläddra igenom böckerna finner man lite notiser, bla:
* Mat odlas automatiskt, inte av människor
* Mycket mat är artificiell
* I hemmet lagas mycket av maten i en s.k. Autochef (TM).
* Mycket mat är billig snabbmat.
Då vet vi vad den officiella idén om mat är. Vad göra härnäst? Förvisso kan man försöka prata med författarna själva, men det de säger kommer ändå inte att vara officiellt, bara deras egna halvt om halvt välgrundade idéer om Neotechvärlden. Man kan även börja fundera själv på hur maten kan se ut. Vad är tendenserna i dag, utan att gå in allt för mycket på djupet? Snabbtmat ökar ständigt, likväl som matkulturen blir allt mer global. Det är mycket populärt med exotisk mat, som dock ofta blir (i vårt fall) "försvenskad". Genteknologin har kommit ganska långt i dag för att kunna manipulera både växter och djur till att ha passande näringsämnen och andra funktioner. "Functional food" är på stark frammarsch. Etc.
I många andra rollspel (och världar) tar man gärna fram extremerna. Förvisso gör även Neotech detta, men måttfullhet och "den gyldene medelvägen" är nog de bästa redskapen när man skapar till Neotech, eftersom det resulterar i trovärdighet.
Så hur blir det med maten? Dags att ta inspiration. SF-kulturen har många förslag. Allt från att mat är degraderat till intag av näringslösningar, till att all mat är som vanligt, bara fullständigt artificiell. Tar man med allt detta i beräkningen borde man få en ganska bra, ungefärlig idé om maten i Neotech. Snabbmat är mycket vanligare, och det är snarast regel att större delen av maten är artificiell och dessutom fullproppad med olika tillsatser, för att minska behovet av att lära ut den satans tallriksmodellen . Kött är ovanligt, snarast något man äter på dyra restauranger. Basen i större delen av maten är dock fortfarande vanligt, odlat livsmedel. Hur maten smakar är det nog lika bra att spelledaren bara hittar på, annars blir det jobbigt
Vad har ni andra för idéer när det gäller att skapa nytt material? Jag tror att många känner sig väldigt osäkra på vad som passar in och inte. Givetvis behöver det inte alls passa in, men bevisligen är många intresserade av att ligga nära den officiella världsbilden.
/RipperDoc - kanske ska skriva en artikel
Samma problem dyker ju upp om och om igen när teknik diskuteras här på forumet, likväl som varje gång spelledaren sätter sig ner och försöker fundera ut vad som skall hända härnäst i kampanjen. Neotechs värld känns inte helt som den värld vi kan föreställa oss gälla om 57 år.
Jag tycker själv att det är ganska uppenbart att Neotech inte är en doktorsavhandling i framtidsförutsägelse. Neotech skall förmedla en känsla, eller flera snarare, som passar bra ihop med litteratur och film som spelarna stött på.
Det är minst sagt svårt att vara tillräckligt kompetent för att ge en trovärdig förutsägelse om vår värld om 57 år, men vi kan ju åtminstone försöka. Och ser man då på dagens utvecklingstakt, inom de flesta vetenskaper, så undrar man varför så lite hänt år 2059, likväl som många andra detaljer tycks väl tagna ur luften. Personligen anser jag ex. att datateknologin och biotecknologin borde ha nått mycket, mycket längre än i Neotech. Å andra sidan tror jag inte att cybertech kommer att vara en så stor grej, likväl som jag tror att framstegen i rymden lär ta mycket längre tid än i Neotech. Ni andra har säkert andra idéer på vad som är "orealistiskt" med Neotech. Men vad jag försöker säga är att man inte får hänga upp sig på den typen av "realism". Hur som helst är det tämligen lönlöst att försöka hävda att ens egna tankar om framtiden faktiskt är mer realistiska än Neotech, eftersom framtiden per definition är oviss.
Poängen är att man skall framföra en Neotechkänsla. Och den inbegriper många av de klassiska detaljerna i olika typer av science fiction, likväl som stor vikt läggs vid trovärdighet och "realism". Ett exempel kanske är på sin plats: I Bladerunner svävar alla bilar, och replikanter (konstgjorda människor) är ett faktum. Neogames har varit lite fiffiga, IMHO, när de skrivit om motsvarande detaljer i Neotech. Det finns svävare, men de är inte var mans egendom. Det finns replikanter, men de är mycket ovanliga och ligger på den vetenskapliga frontlinjen. Man öppnar dörrar för en mängd stämningar och framtidsmiljöer. Även om man med Neotechs officiella värld aldrig kan skapa Los Angeles 2019 (á la Bladerunner) så kan man ha med både svävare och replikanter i sitt spel, och därmed "avnjuta" allt som dessa detaljer kan medföra (som att slänga replikanter från svävare på hög höjd... ).
Vad ska man då göra om är intresserad av att komma på detaljer i Neotech som inte uttryckligen är skrivna i modulerna. Förutsatt att man är intresserad av ha ungefär samma världsbild som Neogames så bör man bläddra igenom böckerna och leta efter allt som kan tänkas stå om ämnet. Låt oss ta ett exempel. Spelledaren vill beskriva lite noggrannare för spelarna vilken typ av mat de äter när de är ute på en restaurang (detta är avsiktligen ett mycket fånigt litet exempel). Genom att bläddra igenom böckerna finner man lite notiser, bla:
* Mat odlas automatiskt, inte av människor
* Mycket mat är artificiell
* I hemmet lagas mycket av maten i en s.k. Autochef (TM).
* Mycket mat är billig snabbmat.
Då vet vi vad den officiella idén om mat är. Vad göra härnäst? Förvisso kan man försöka prata med författarna själva, men det de säger kommer ändå inte att vara officiellt, bara deras egna halvt om halvt välgrundade idéer om Neotechvärlden. Man kan även börja fundera själv på hur maten kan se ut. Vad är tendenserna i dag, utan att gå in allt för mycket på djupet? Snabbtmat ökar ständigt, likväl som matkulturen blir allt mer global. Det är mycket populärt med exotisk mat, som dock ofta blir (i vårt fall) "försvenskad". Genteknologin har kommit ganska långt i dag för att kunna manipulera både växter och djur till att ha passande näringsämnen och andra funktioner. "Functional food" är på stark frammarsch. Etc.
I många andra rollspel (och världar) tar man gärna fram extremerna. Förvisso gör även Neotech detta, men måttfullhet och "den gyldene medelvägen" är nog de bästa redskapen när man skapar till Neotech, eftersom det resulterar i trovärdighet.
Så hur blir det med maten? Dags att ta inspiration. SF-kulturen har många förslag. Allt från att mat är degraderat till intag av näringslösningar, till att all mat är som vanligt, bara fullständigt artificiell. Tar man med allt detta i beräkningen borde man få en ganska bra, ungefärlig idé om maten i Neotech. Snabbmat är mycket vanligare, och det är snarast regel att större delen av maten är artificiell och dessutom fullproppad med olika tillsatser, för att minska behovet av att lära ut den satans tallriksmodellen . Kött är ovanligt, snarast något man äter på dyra restauranger. Basen i större delen av maten är dock fortfarande vanligt, odlat livsmedel. Hur maten smakar är det nog lika bra att spelledaren bara hittar på, annars blir det jobbigt
Vad har ni andra för idéer när det gäller att skapa nytt material? Jag tror att många känner sig väldigt osäkra på vad som passar in och inte. Givetvis behöver det inte alls passa in, men bevisligen är många intresserade av att ligga nära den officiella världsbilden.
/RipperDoc - kanske ska skriva en artikel