anth
Vetefan
Nu vill jag inte grusa någons planer, men Kartellen är lite speciell.
Att försöka göra samma sak som kartellen och tro att man får samma resultat är lite som att sätta kärran framför hästen.
En dålig liknelse:
Det dyker hela tiden upp trådar om grupper som söker spelare/spelledare och ett vanlgt problem i stugorna verkar vara att alla vill spela, men ingen vill spelleda.
Vi har det motsatta problemet: alla vill spelleda och man måste nästan ställa sig i kö för att få spelleda.
Vid ett par tillfällen har jag hört utomstående säga att de är lite avundsjuka på oss som har så många spelledare i gruppen.
Betyder detta att man kan skapa något liknande genom att skapa en ny spelgrupp och "tvinga" alla att spelleda så får man något liknande oss?
Nej, självklart inte!
Vad är då hemligheten med att vi alla vill spelleda?
Enkelt: vi träffades här på rollspel.nu, på forumsölar och på konvent. Det betyder att vi alla redan var spelledare redan innan vi blev en spelgrupp.
Samma sak med det kreativa skapandet.
Det fanns en röstnings-tråd för någon vecka sedan om hur många på forumet som skapat rollspelsprodukter.
Inte helt oväntat har en stor andel av forumiterna skapat rollspelsprodukter.
Det betyder att skapar man en spelgrupp bestående av ett halvdussin forumiter är det nästan omöjligt att få en grupp där inget skapat en rollspelsprodukt.
Kartellen hade lite "tur" då andelen rollspelsskapare i gruppen är lite större än genomsnittet på rollspel.nu.
Dessutom är många av våra vänner rollspelsskapare. Grovt uppskattat är väl halva rollspelsskapar-Sverige i vår bekantskapskrets.
I en sån miljö är det väldigt enkelt att tänka: "kan hen göra rollspelsprodukter kan jag det med" - sedan är bollen i rullning.
Sedan gör det givetvis en del att man som ny rollspelsskapare kan tala med och få råd av erfarna rollspelsskapare.
Faktum är att Kartellen inte skiljer sig så mycket från andra grupper som Bläckfisk, Urverk och Kalejdoskop
Ännu flergrupper är Hantverkargruppen, Myling och Linköpingsmaffian.
Vi hade bara lite "tur" att Mörk Borg blev en monsterhit.
Jag vill på intet sätt förringa mina vänner som skapade Mörk Borg och jag älskar spelet, men jag tror inte att det skulle ha blivit lika stort om det hade släppts för tio år sedan. Rätt tid och plats gör mycket.
Det har kommit förslag om brainstormingmöten och game jams i tråden - men jag vill även rekommendera det motsatta.
Jag har flera gånger spelat i kampanjer som initierats på rollspel.nu och där spelarna inte känner varandra sedan tidigare.
Det resulterar i att alla kommer 5 minuter innan vi börjar spela, man spelar i 4 timmar, sedan går alla efter 5 minuter - sedan uprepas proceduren var annan vecka.
Kartellen är annorlunda: även om rollspel är kittet som fört oss samman så är vi vänner även utanför rollspelsbubblan och vi träffas och umgås utan att tala rollspel.
Jag tror att det bidragit väldigt mycket att rollspel numera bara är en liten del som håller Kartellen samman och att icke-rollspelsdelarna nästan är större.
Kartellens rollspelsframgångar kan sammanfattas med tur och allt som inte har med rollspel att göra.
Att försöka göra samma sak som kartellen och tro att man får samma resultat är lite som att sätta kärran framför hästen.
En dålig liknelse:
Det dyker hela tiden upp trådar om grupper som söker spelare/spelledare och ett vanlgt problem i stugorna verkar vara att alla vill spela, men ingen vill spelleda.
Vi har det motsatta problemet: alla vill spelleda och man måste nästan ställa sig i kö för att få spelleda.
Vid ett par tillfällen har jag hört utomstående säga att de är lite avundsjuka på oss som har så många spelledare i gruppen.
Betyder detta att man kan skapa något liknande genom att skapa en ny spelgrupp och "tvinga" alla att spelleda så får man något liknande oss?
Nej, självklart inte!
Vad är då hemligheten med att vi alla vill spelleda?
Enkelt: vi träffades här på rollspel.nu, på forumsölar och på konvent. Det betyder att vi alla redan var spelledare redan innan vi blev en spelgrupp.
Samma sak med det kreativa skapandet.
Det fanns en röstnings-tråd för någon vecka sedan om hur många på forumet som skapat rollspelsprodukter.
Inte helt oväntat har en stor andel av forumiterna skapat rollspelsprodukter.
Det betyder att skapar man en spelgrupp bestående av ett halvdussin forumiter är det nästan omöjligt att få en grupp där inget skapat en rollspelsprodukt.
Kartellen hade lite "tur" då andelen rollspelsskapare i gruppen är lite större än genomsnittet på rollspel.nu.
Dessutom är många av våra vänner rollspelsskapare. Grovt uppskattat är väl halva rollspelsskapar-Sverige i vår bekantskapskrets.
I en sån miljö är det väldigt enkelt att tänka: "kan hen göra rollspelsprodukter kan jag det med" - sedan är bollen i rullning.
Sedan gör det givetvis en del att man som ny rollspelsskapare kan tala med och få råd av erfarna rollspelsskapare.
Faktum är att Kartellen inte skiljer sig så mycket från andra grupper som Bläckfisk, Urverk och Kalejdoskop
Ännu flergrupper är Hantverkargruppen, Myling och Linköpingsmaffian.
Vi hade bara lite "tur" att Mörk Borg blev en monsterhit.
Jag vill på intet sätt förringa mina vänner som skapade Mörk Borg och jag älskar spelet, men jag tror inte att det skulle ha blivit lika stort om det hade släppts för tio år sedan. Rätt tid och plats gör mycket.
Det har kommit förslag om brainstormingmöten och game jams i tråden - men jag vill även rekommendera det motsatta.
Jag har flera gånger spelat i kampanjer som initierats på rollspel.nu och där spelarna inte känner varandra sedan tidigare.
Det resulterar i att alla kommer 5 minuter innan vi börjar spela, man spelar i 4 timmar, sedan går alla efter 5 minuter - sedan uprepas proceduren var annan vecka.
Kartellen är annorlunda: även om rollspel är kittet som fört oss samman så är vi vänner även utanför rollspelsbubblan och vi träffas och umgås utan att tala rollspel.
Jag tror att det bidragit väldigt mycket att rollspel numera bara är en liten del som håller Kartellen samman och att icke-rollspelsdelarna nästan är större.
Kartellens rollspelsframgångar kan sammanfattas med tur och allt som inte har med rollspel att göra.