Nekromanti Att skapa spännande rymdstationer

kwarnberg

Swordsman
Jag håller i nuläget på att ta fram ett system för att generera rymdstationer. Syftet med systemet är att det ska vara enkelt att med några enstaka tärningsslag få fram stationer som går att bygga äventyr kring. Systemet att bygger på fyra huvudsakliga delar: Vilken himlakropp stationen ligger i omloppsbana runt, vem som äger stationen, stationens syfte (exempelvis militärt, forskning, handel, m.m), samt en Intressant Sak som ger ingångar till spännande berättelser och äventyr.
Det är den sista kategorin jag arbetar med i nuläget, och dessa Intressanta Saker som kan förekomma är exempelvis:
- "Det pågår en maktkamp om makten på stationen. Stämningen är hätsk och alltid på gränsen till våld."
- "En smittsam sjukdom härjar på stationen."
- "Efter att förra ledaren gick bort har ett maktvakuum uppstått, ingen vet vem som ska ta över. Stämningen är orolig."

Har ni några idéer på vad mer som kan föregå på en rymdstation som kan vara en ingång till intressanta berättelser och äventyr?

Lite bakgrund om läget
Året är 2236. Det politiska läget i solsystemet är tämligen spänt, och de två allianserna (den Inre Alliansen bestående av Venus, Jorden och Månen, och den Yttre Alliansen bestående av Mars ringvärlden Zephyr, och Ceres och Pallas) är på gränsen till krig. Också inom den Inre Alliansen börjar läget bli allt mer otrevligt då Venus och Månen börjar tröttna på Jordens maktmonopol.

Stämningen och känslan i estetik och tekniknivå är inspirerat av bland annat Alienfilmerna, Firefly, och The Expanse (både böcker och TV-serie). Det finns inga rymdvarelser, och politiska intriger är många.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Vilken genre tänker du dig?
Jag menar Alien är sci fi horror,
firefly är sci fi western och
the expanse är rymd opera.

Så det är lite snårigt att ge exempel på saker om man inte vet vilken känsla du vill inspirera ;)

chrull

Stockholm Kartell
Intressanta saker med en rymdstation:
  • Den används flitigt i hemlighet(?) av smugglare som mellanstation.
  • Det har läckt info om att det just nu befinner sig något väldigt värdefullt och känsligt på stationen, stämningen är spänd och nervös och säkerheten är höjd.
  • En känd kriminell gömmer sig på basen, kanske känner rollpersonerna igen hen, kanske ser flyktingen rollpersonerna som ett lämpigt verktyg.
  • Hela basens administation kontrolleras av någon annan organisation än vad den officiella versionen säger. Ett konkurrerande företag, en kriminell organisation eller en annan politisk entitet.

clarence redd

FrostByte Books
Jag har tittat på The Expanse den senaste veckan (riktigt bra!) och jag gillar känslan av att vatten och luft är en bristvara. Ransonering och/eller undermåliga filter som gör luften dålig ger en smak av desperation.

Extrema religiösa grupper som styr eller har stor inverkan på en station är också intressant tycker jag. Särskilt om karaktärerna har en vag moraluppfattning - vilket ju är ganska vanligt.

kwarnberg

Swordsman
Tony.Meijer;n148727 said:
Vilken genre tänker du dig?
Jag menar Alien är sci fi horror,
firefly är sci fi western och
the expanse är rymd opera.

Så det är lite snårigt att ge exempel på saker om man inte vet vilken känsla du vill inspirera ;)
Så kan det gå när man skriver om ett inlägg flera gånger utan att korrläsa allt i den sista versionen...

Jag tänker främst på känslan med en sliten värld på väg utför, där tekniken är mer Alien än Prometheus. Känslan i spelet överlag lutar väl mest åt rymdopera på nivå grisodlare, så att säga (The Expanse ligger mer eller mindre mitt i prick).

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Ok, så melodrama med en backdrop av krig alt. ett möjligt krig.

Möjliga intressanta saker skulle kunna vara:
Det finns två makt-block och en fraktion som agerar vågmästare.
Det finns flera fraktioner som slåss om att vara boss över gödselhögen.
En majoritet (exempelvis arbetare) är missnöjda över lön och levnadsförhållanden, de är inte i revolt än men fel händelse kan fyra av krutburken.
Några skepp har mystiskt försvunnit i närheten av stationen.

Mundo

Myrmidon
Stationen besöks med jämna mellanrum av pirater/militärorganisation/skummisar som kräver tribut/beskyddar-betalning för att inte jävlas med basen. Spelarna hamnar i mitten(såklart). Ska de hjälpa piraterna att få ut sin tribut (mot en liten beskärd del av det hela!), ska de hjälpa basen att stå upp för sig eller kommer de bara vända bort blicken och låtsas som ingenting?

Ram

Skev
* Stationen är trasig. System slutar fungera hela tiden och underhållsavdelningen går på högtryck.
* Stationen är en före detta lyxresort där man använde alternativa metoder som senare visade sig ha ganska hög dödlighet. Numera är den en allmän tillflyktsort för allehanda personer som av olika anledning vill leva hyfsat och är ganska väl beställda men som endera tappat intresse av att engagera sig eller som av en eller annan anledning vill hålla låg profil.
* Stationen är ett gammalt forskningslab där man studerade magnetism. Numera är det en generisk handelsstation 1a men stationens system är groteskt överdimmensionerade och kan generera löjliga mängder kraft.
* Stationen är en gruvkoloni som nyligen gjort enorma fyndigheter och upplever en "guldrush" både från företag och fribrytare.
* Stationen är en handelspost där en större koloni av förhållandevis tystlåtna men övertygade religiösa fundamentalister slagit sig ned.

clarence redd

FrostByte Books
En ny genmodifierad drog slår slint och stationen drabbas av vansinniga människor och plötsliga dödsfall. Gensplajsaren finns på stationen... eller är drogen en del i en större plan att skapa oreda?

obak

Hero
Det jag tänker på när jag tänker rymdstationer och andra slutna rum i fiktionen är att det är personerna ombord som gör det hela intressant (B5, DS9).
Fast då är ju stationen permanent kuliss snarare än veckans äventyr.

-Stationens AI talar bara kejserlig koreanska

Logros

Veteran
Stationens nuvarande användning är inte samma som när den byggdes, värdeful eller smaskig hemlighet finns i en dator någonstans från den tiden.

Det finns övergivna/förbjudna delar av stationen, och den officella anledningen är inte helt trovärdig.

Stationen är en knytpunkt för sektorns smugglare. I princip alla som skulle kunna störa är mutade eller hotade till att ignorera skepp som specifikt ber att få docka i Hangar 314. Skeppen blir som enskilda stånd på en bazaar.

Stationens chef har förskingrat pengar avsedda för underhåll av viktiga system. Det är bara en tidsfråga innan något katastrofalt inträffar.

Det gamla slitna: en experimentell AI blir galen/får medvetande och vill göra sig av med vissa/alla människor på stationen.

zonk

muterad
Voldstagg13;n149504 said:
Det gamla slitna: en experimentell AI blir galen/får medvetande och vill göra sig av med vissa/alla människor på stationen.
Man ska bara komma ihåg att göra spelet mellan AIn och överlevarna lagom kink-erotiskt. Typ, "Look at you, hacker.. panting and sweating as you run through my corridors", och såna grejer.

Attachments

kwarnberg

Swordsman
Tack för alla idéer! Fantastiskt vad andra kan hitta på som man själv aldrig hade kommit att tänka på!