Zaphod_UBBT
Swordsman
- Joined
- 25 Mar 2002
- Messages
- 531
En gång i tiden fanns det såna där soloäventyr i böcker, ni vet. Där får man ju en historia berättad och väljer olika handlingar genom att hoppa till olika sidor i boken. Fastän det är helt statiskt, kan det ändå nästan kallas för ett spel. Det är en rätt god idé från början, men jag har aldrig träffat på något riktigt kanonjuste sådant äventyr. (Även om den där historian på tåget som jag spelade någon gång när jag gick i tvåan eller så var jävligt spännande på den tiden.)
Ni har hört om MUD-spel också, va? Det är en rätt fin idé egentligen, som bygger på att någon gör skitjobbet att skapa en enorm värld och beskriva den i text. Sedan kan den som vill ansluta sig till världen och interagera med andra spelare och världen med hjälp av en kommandoprompt. Genialisk idé. Den baktände, och blev ett ställe för sorgliga hack-å-slasknördar.
Tja, och så finns det väl en massa andra mellanting också, men jag har aldrig hört om något som är riktigt lyckat. Hur kommer det sig, när textspel har sådan enorm potential?
Jag har börjat fundera på vad man kan göra med textspelsmediet när man kombinerar det med datorernas kraft.
Det får en poäng först när man utnyttjar vad en dator kan göra åt en. Man kan programmera små spelmekaniska underverk som ligger och tuggar i bakgrunden - om man kan göra något med spelmekaniken.
Det är lätt att gömma saker för spelaren med en dator. Det är lätt att lotsa spelaren genom en berättelse och låta henne interagera med den om vartannat.
Vi kan skapa en ascool situation där Hjälten sitter på ett kafé, och plötsligt kommer en automateldsskur genom fönsterrutan. Det är Skurken och hans två Kumpaner som har kommit, och rätt som det är, står de i dörren. Där får spelaren välja - ska man stå kvar och försöka skjuta ner Kumpanerna så fort man kan, eller ska man ta skydd bakom en bänk? Ska man fortsätta dricka på sitt kaffe som om ingenting har hänt?
Man kan göra det i form av ett spel med en kommandoprompt och en bunt olika kommandon och man kan om man vill göra samma sak med hjälp av textsnuttar och en massa handlingsalternativ.
Det där kan man lösa som man vill - men det kvittar. Hur man än gör, är det fortfarande bara ett soloäventyr i datorform. Den enda väsentliga skillnaden är att det är enklare att göra stora och komplexa storys med datorhjälp.
Inget ont om den sortens spel - men det är redan uppfunnet.
Nyckeln verkar vara att plocka bort någonting för spelaren, att inte ha alla korten öppna. När vi gör saker som man inte i praktiken hade kunnat göra med papper och penna, då blir det något mer än bara ett soloäventyr.
Textspel. Smaka på det. Textspel skulle kunna bli nya tidens grej, den nya nördflugan, om man bara gjorde något med möjligheterna.
Vilka möjligheter kan ni komma på?
Zappy
Okej, vi kan ta premisserna nu efteråt. Jag vet att jag är på fel forum, men eftersom att allmänna spelforumet är nedlagt *harkel*, var det här det passade bäst.
Ni har hört om MUD-spel också, va? Det är en rätt fin idé egentligen, som bygger på att någon gör skitjobbet att skapa en enorm värld och beskriva den i text. Sedan kan den som vill ansluta sig till världen och interagera med andra spelare och världen med hjälp av en kommandoprompt. Genialisk idé. Den baktände, och blev ett ställe för sorgliga hack-å-slasknördar.
Tja, och så finns det väl en massa andra mellanting också, men jag har aldrig hört om något som är riktigt lyckat. Hur kommer det sig, när textspel har sådan enorm potential?
Jag har börjat fundera på vad man kan göra med textspelsmediet när man kombinerar det med datorernas kraft.
Det får en poäng först när man utnyttjar vad en dator kan göra åt en. Man kan programmera små spelmekaniska underverk som ligger och tuggar i bakgrunden - om man kan göra något med spelmekaniken.
Det är lätt att gömma saker för spelaren med en dator. Det är lätt att lotsa spelaren genom en berättelse och låta henne interagera med den om vartannat.
Vi kan skapa en ascool situation där Hjälten sitter på ett kafé, och plötsligt kommer en automateldsskur genom fönsterrutan. Det är Skurken och hans två Kumpaner som har kommit, och rätt som det är, står de i dörren. Där får spelaren välja - ska man stå kvar och försöka skjuta ner Kumpanerna så fort man kan, eller ska man ta skydd bakom en bänk? Ska man fortsätta dricka på sitt kaffe som om ingenting har hänt?
Man kan göra det i form av ett spel med en kommandoprompt och en bunt olika kommandon och man kan om man vill göra samma sak med hjälp av textsnuttar och en massa handlingsalternativ.
Det där kan man lösa som man vill - men det kvittar. Hur man än gör, är det fortfarande bara ett soloäventyr i datorform. Den enda väsentliga skillnaden är att det är enklare att göra stora och komplexa storys med datorhjälp.
Inget ont om den sortens spel - men det är redan uppfunnet.
Nyckeln verkar vara att plocka bort någonting för spelaren, att inte ha alla korten öppna. När vi gör saker som man inte i praktiken hade kunnat göra med papper och penna, då blir det något mer än bara ett soloäventyr.
Textspel. Smaka på det. Textspel skulle kunna bli nya tidens grej, den nya nördflugan, om man bara gjorde något med möjligheterna.
Vilka möjligheter kan ni komma på?
Zappy
Okej, vi kan ta premisserna nu efteråt. Jag vet att jag är på fel forum, men eftersom att allmänna spelforumet är nedlagt *harkel*, var det här det passade bäst.