Nekromanti Att skjuta sig i foten

Krille

Super Moderator
Nyligen upptäckte jag att Reprise har skjutit sig i foten. De har nämligen precis släppt The Lord of the Rings: The Two Towers - The Complete Recordings. Fast bara i Amerikat.

I Europa så får vi vänta till 20 november, eller importera från Amerikat själva (= i princip samma sak plus tull), eller leta lite efter en torrent och på så sätt få hem den på en halvtimme.

Jag har en känsla av att en hel del europeiska Shore-fantaster, Tolkien-talibaner och soundtrack-samlare inte kommer att vänta till den 20 november, utan plockar hem den på en halvtimme istället. En hel del av dem är förmodligen inte tillräckligt fanatiska för att hiva upp 600 bananer den 20e, när boxen väl kommer till Europa.

Så det här får väl ses som ett paradexempel på att skjuta sig i foten. Så här gör man om man som skivbolag vill öka piratkopiering. Snyggt jobbat, Reprise!

Dewil

Skrivbordsgeneral
Så sant! (ANT)

Så sant, förutom att vi Tolkientalibaner aldrig skulle köpa soundtracket från filmerna. :gremgrin:

Dewil

Rising

Vila i frid
Du kan inte vänta i tolv dagar?

Jag brukar inte försvara skivindustrin, men det här argumentet för att rättfärdiga piratande var ett av de sämre jag hört. Kan man inte vänta ynka två veckor på något så är man en riktig gnällunge i mina ögon.

Där argumentet kan användas (Ghost World dröjde fan ett helt halvår längre än andra filmer som haft premiär i Amerikat samtidigt, vill jag minnas) så är det tal om riktiga väntetider. På åtminstone två månader.

Jag är medveten om att det är rätt hög hytta-med-käppen-och-gagga "på min tid kunde man vänta mer än ett år..."-faktor i det här inlägget, men jag är en stofil och stolt över det. Reprise gör inte alls ett dåligt jobb i mina ögon; de råkar bara tvingas göra ett jobb för otacksamma skitungar som inte fått lära sig veta hut och vänta i ynka två veckor på det de vill ha.

Pokemon dröjde mer än ett år innan det kom till Sverige från USA. Under den tiden kunde jag givetvis inte låta bli att ladda ner det och klara det. Jag köpte både Red och Blue när det kom ändå (samt en extra gameboy och en linkkabel; så att jag kunde byta med mig själv (jag kände ingen annan som hade en Gameboy eller som ville spela Pokemon)) fastän jag redan klarat spelet två gånger. Varför? För att jag är bäst.

Att börja gnälla för att man inte orkar vänta två veckor på det man vill ha, det tycker jag snarare ger vatten på skivbolagens kvarn om att piratkopierare är ett gäng whiny bitches.

Krille

Super Moderator
Re: Du kan inte vänta i tolv dagar?

Jag brukar inte försvara skivindustrin, men det här argumentet för att rättfärdiga piratande var ett av de sämre jag hört. Kan man inte vänta ynka två veckor på något så är man en riktig gnällunge i mina ögon.
Exakt.

Jag har mitt ex förbokat, och jag tänker inte avboka det även om jag har laddat ner skiten. Det är en såpass bra produkt att jag tycker att Reprise (och i förläningen Howard Shore, och förmodligen Saul Zents, Tolkien Enterprise, Wingnut Films och New Line Cinema) gott kan få lite pengar av mig.

Min poäng är inte mig, utan gnällungarna. Världen är full av dem. Skit samma om de får vänta i två dagar, två veckor, två månader eller två år: en halvtimme är bra mycket mindre, och det är ändå en rätt fjantig försening. Det är exakt samma regionsfria DVD (möjligen PAL eller NTSC-kodad), och det är exakt samma regionsfria CD-skivor i samma regionsfria förpackning med samma regionsfria häfte i samma regionsfria plast. Jag kan faktiskt inte komma på ett enda skäl till att fördröja Europa-releasen med två veckor, i synnerhet som paketet ändå produceras i Kina och inte Amerika.

Och resultatet är att de förlorar en stor klase potentiella gnällungar, f'låt, kunder, i Europa, som inte väntar i två veckor. Whiny bitches eller inte, det kommer sänka Reprises intäkter från skivan ifråga.

Jarre

Swordsman
Retorisk analogi

Det är lite samma sak som att så många laddar ner taskiga biosalonginspelade versioner av kommande filmer.

I dessa fall kan man undra vad poängen är, vad vill man med filmen? Allt visuellt suger bokstavligen hela alfabetet fram och tillbaka, ljudet är som att lyssna på en upptrissad variant av mobiltelefonsvideoinspelningar, och stämningen, ja, den faller helt ur händerna på tittaren; MST3K har i alla fall roliga huvuden framför filmen, om det är det som är lockande. Piratversioner med japansk textning är till och med heta byten i denna värld. Är handlingen i filmen så intressant för dessa "cineaster" att de offrar allt annat? Och det vare sig om filmen har världspremiär samtidigt eller kommer till Sverige månader efteråt.

Rising

Vila i frid

Min poäng är inte mig, utan gnällungarna.
Ah, skönt. Det lät nämligen inte alls som dig, så som jag misstolkade det du skrev.

Jag håller med om vad du skriver i princip; genom att göra så där så förlorar de intäkter och sätter en boll i rullning som på sikt kan komma att betyda att de får sämre resurser, sämre möjligheter att få ut produkter i god tid, varpå ännu fler laddar ner grejerna istället för att köpa dem, osv.

Men det finns olika typer av incitament; varav ekonomiska är en av dem; och det kommer förstås alltid vara billigast att ladda ner grejer. Sociala och moraliska incitament är två andra; och om vi säger att "det är rätt åt skivbolagen!" eller "ja, får man vänta, då laddar man ju självklart ner grejerna istället. Så gör ju alla," så tar man också bort udden av dessa incitament för att följa lagen. Om man kan rättfärdiga sitt beteende moraliskt och om det är socialt accepterat att ladda ner grejerna så blir det bara de ekonomiska incitamenten som räknas.

Därför gör jag en tydlig markering i dessa fall.

Troberg

Sinister eater
Re: Retorisk analogi

Är handlingen i filmen så intressant för dessa "cineaster" att de offrar allt annat?
Varför samlar folk frimärken, fast de flesta av dem inte ens gäller längre? Samlare gör sånt.

Dessutom så är det inte konsumentänden som driver denna typ av produkter, det är producenterna. Det ligger status i att vara först med en ny release, det är en tävling.

Lindenius

Swashbuckler

Jag håller med om att man inte kan skylla ett eget "dåligt" beteende på andra.

MEN

Problemet som jag upplever det är den otroliga trögheten i de multinationella företagen. Eller snarare, bristen på insikt att tekniken håller på springa ifrån dem. För tio år sedan fanns det inga tekniska problem att göra världsomspännande realeaser. Ändå valde man (förmodligen av någon marknadsföringsteknisk orsak) att ignorera detta. Redan då var alltså marknadsföringen efter teknologin.

Idag baserar man fortfarande marknadsföringen på samma urgamla principer, även fast publiken/köparna/användarna tack vare tekniken legat ytterligare ett steg före. Det intressanta med allt detta är att det är någon form av övertro på sitt mediums storhet fastän förutsättningarna ändrats.

Vi tar bio som exempel

Journalfilmerna på trettio och fyrtiotalet var intressanta för folk för att de visade nyheterna först.

När teven kom på sextiotalet var bion fortfarande intressant, för den var i färg samt med en stor och skarp bild.

När videon kom på åttiotalet darrade biovisningen lite, men filmbolagen kunde också reglera detta genom att inte ge ut filmerna på video förrän den slutat på bion. Bion var därmed fortfarande först.

På tjugohundratalet har folk BÄTTRE ljud och bild hemma än vad de får på bion. De får också tag på filmerna (eller musik i den här tråden) SNABBARE än på bio. Helt plötsligt ligger bolagen efter och försöker förhindra folk att utnyttja tekniken i stället för att själva utnyttja den till fullo.

Så länge folk får tag på saker snabbare, enklare, billigare eller i lika bra kvalitet (eller bättre) så kommer de strunta i bolagens ljumma försök till att sälja sina produkter.

//erik. pepparkaksdeg

Jarre

Swordsman

Varför samlar folk frimärken, fast de flesta av dem inte ens gäller längre? Samlare gör sånt.
Jag kan inte i mina vildaste fantasier (okej, i de vildaste då, men bara dessa :gremtongue:) tro att det sitter tusentals finniga "samlare" världen över och väntar på en film som de inte sett, för att få se den i hemsk kvalitet. Nu är jag ingen samlare så det här är bara spekulationer i hur sådana människor fungerar, men när jag verkligen ser fram emot en film, då tittar jag på några få klipp ur den, kanske läser lite i en text jag stöter på och eventuellt besöker filmens webbplats. Jag vill inte bli påverkad i förväg av recensenter och andra "tyckare"; lika så är det med upplevelsen: jag vill ha den hel och ren för att få bästa upplevelse. Det är få filmer jag upplevt som bättre andra gången jag sett dem, och med en dålig upplevelse i ryggen kan jag inte göra filmen rättvis genom att tycka si eller så om den.

Hur fungerar samlare i så fall, om inte på samma sätt? Vill de bara sluka allt i deras väg inom sitt område, oavsett kvalitet? Samla gör man väl på saker i efterhand de kommit ut; en piratkopierad CAM-video har knappast något andrahandsvärde, inte ens för en samlare när dvdboxen hägrar på hyllorna i skivaffären eller biografen slår på stort.

Dessutom så är det inte konsumentänden som driver denna typ av produkter, det är producenterna. Det ligger status i att vara först med en ny release, det är en tävling.
Poäng till dig. Däremot besvaras inte frågan om varför det finns så många olika versioner av samma piratfilm. När en kommit ut, borde inte tävlingen vara avgjord? Och inte heller besvaras frågan om varför så många vill ha filmerna att de blir de mest populära nedladdningobjekten under sina första dagar efter release. Men det får kanske stå för dem som tar hem filmen; "om någon vill ladda ner det som släpps, så varsågod, men det är inte anledningen till att de görs, egentligen."

ripperdoc

Myrmidon

De är inte så tröga, de försöker bara dra på det hela och använda de ekonomiska muskler de har för att stoppa en ny form av distribution där deras egen betydelse blir mindre. EMI har ju erkänt nu att CD:n är död, något som jag tror de begripit en längre tid. Vi får se om alla skivbolagsjättarna klarar sig eller om någon trillar av pinn för att de sätter sig för mycket på tvären.

/RipperDoc - CD:n är döende, åtminstone

Troberg

Sinister eater

Hur fungerar samlare i så fall, om inte på samma sätt?
Det finns samlare som vill ha alla officiella releaser, och därför har både Cam, TS, TC, TV-rip, DVD-Rip och DVD-R på samma material. Vill de se i bra kvalitet så ser de på DVD-R eller DVD-Rip, de andra samlar de oftast på för att ha en komplett samling.

Man ska också vara medveten om att de olika versionerna dessutom ofta skiljer sig innehåll, inte bara kvalitet. TV-versioner är ofta annorlunda än bioversioner eller DVD/VHS-versioner. Olika regler och konventioner gäller för olika marknader, tex med avseende på censur. TV-versioner är dessutom ofta lite nerdummade jämfört med bio. Eftertexternas omfattning och märkbarhet kan variera. Olika länders versioner kan också variera.

Samlares drift är ofta att bevara. Då blir det viktigt att ha alla versioner.

Däremot besvaras inte frågan om varför det finns så många olika versioner av samma piratfilm. När en kommit ut, borde inte tävlingen vara avgjord?
Varför har man oscars i olika kategorier?

För "scenen" så är de olika typerna av material betraktade som olika releaser. Det är också anledningen till att man bara ser en officiell release av varje typ, när någon släppt en Cam så släpper ingen annan en (ibland sker dock misstag när de släpps nästan samtidigt). Däremot så hindrar inte en release av en typ en release av en annan typ.

Krille

Super Moderator
Anime och releaser (OT)

Det är också anledningen till att man bara ser en officiell release av varje typ, när någon släppt en Cam så släpper ingen annan en (ibland sker dock misstag när de släpps nästan samtidigt). Däremot så hindrar inte en release av en typ en release av en annan typ.
En variant som mest förekommer i fansubbar av anime är att det finns olika översättare som var och en har olika stil. Jag minns till exempel Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, där det fanns inte mindre än tre olika fansubbare som var och en släppte varsin release av samma avsnitt. Det var mer eller mindre krig om vilken release man "skulle" ha.

Ibland kunde det vara mindre saker, som huruvida namn skulle transkriberas rakt av från japanska eller om man skulle översätta dem - det blev synnerligen tydligt vad gäller Last Exile, där jag hittills har hittat fyra olika stavningar av den kvinnliga huvudpersonens namn (Ravi, Lavi, Lavie respektive Lavy). Ibland kunde det vara saker som hur introlåten karaokeserats. I fallet Ghost in the Shell så var det rätt mycket prat om att två andra fansubbare mer eller mindre översatte rakt av, medan en tredje hade ett mer flytande språk och tänkte mer på hur det lät på engelska.

I vissa fall så var det småsaker som hur de hade packats som ledde till kriget. Återigen Ghost in the Shell: en release var tydligt mjukare i linjerna, vilket ledde till en mer artefaktfri men suddigare bild, medan en annan hade så mycket kontrast att jpeg-artefakterna syntes men linjerna var knivskarpa.

Så beroende på vilka kretsar det rör sig om så är det inte bara releasetyp som avgör, utan även utförandet.

Rosen

Myrmidon
Re: Anime och releaser (OT)

En variant som mest förekommer i fansubbar av anime är att det finns olika översättare som var och en har olika stil.

Ibland så olika att man undrar i vilken av dem (om någon) som figurernas repliker handlar om samma saker som på originalspråket...

--
Åke

Krille

Super Moderator
Re: Anime och releaser (OT)

Ibland så olika att man undrar i vilken av dem (om någon) som figurernas repliker handlar om samma saker som på originalspråket...
...vilket åskådliggjordes rätt bra av DVD-utgåvan Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, som har en dubbning och en subbning. Kör man båda samtidigt så märks det rätt tydligt att dubbaren och subbaren inte har haft samma översättare. Så kör man engelskt tal med engelsk text så blir man ibland mer än lovligt förvirrad.

Jarre

Swordsman

Samlares drift är ofta att bevara. Då blir det viktigt att ha alla versioner.
Okej, det håller jag med om. Däremot ser jag inte framför mig att alla som laddar ner dessa CAM-versioner är samlare eller att de väljer att bevara dessa för framtiden. Snarare gissar jag på att dessa personer är "vanliga" datoranvändare i åldrarna 15-30 år som bara måste se filmen så fort som möjligt, oavsett upplevelsen. Det har jag svårt att förstå. Jag trodde att man såg på film för att man ville ha en så bra upplevelse som möjligt, inom rimliga gränser (alltså, det är billigare att hyra en film om man ska se den med flera personer än att se den på bio, samt att jag springer inte och köper en hembioanläggning för att se en film).

Andelen samlare av de som laddar ner är nog större hos storfilmer i serier, än vad de är för en tidigare okänd stand-alone-produktion.

Det är också anledningen till att man bara ser en officiell release av varje typ, när någon släppt en Cam så släpper ingen annan en (ibland sker dock misstag när de släpps nästan samtidigt). Däremot så hindrar inte en release av en typ en release av en annan typ.
Skulle verkligheten se ut så vore det bra, men faktum är att den inte gör det. Jag kan utan att spekulera säga att du med lätthet kan hitta minst 5 olika CAM-versioner efter en större biofilm haft premiär. Kanske är någon på tyska, japanska eller spanska, men resten är på engelska. Inte ens formatet är olika; de flesta kommer att vara i XviD, medan någon kör VCD, KVCD eller wmv.

Men visst, din teori är vettig och jag antar att de som gör släppen tänker så med, fast att de inte har eller kan ha tillräcklig koll på alla releaser som görs med tanke på det stora antalet trackers.

Krille

Super Moderator

Jag trodde att man såg på film för att man ville ha en så bra upplevelse som möjligt, inom rimliga gränser
...vi talar trots allt om en målgrupp vars främsta intresse med film inte är att den är bra, utan att alla andra ser den. Att inte ha sett den är helt enkelt en faktor som gör att man är "ute" och därmed inte hänger med. Då spelar det ingen roll att kvaliteten är kass. Det viktigaste är att man har sett den.

Bland cineaster så är det nog mer intressant som varuprov: är den här filmen bra nog att vilja skaffa "på riktigt"?

Jarre

Swordsman
Re: Anime och releaser (OT) [ANT]

Last Exile, där jag hittills har hittat fyra olika stavningar av den kvinnliga huvudpersonens namn (Ravi, Lavi, Lavie respektive Lavy)
Jag har även sett Ravey, så add one up!

Annat exempel på L- och R-förvirring är animen Ergo Proxy, där en av huvudrollerna heter Real, re-l och Lir.

Jarre

Swordsman

...vi talar trots allt om en målgrupp vars främsta intresse med film inte är att den är bra, utan att alla andra ser den. Att inte ha sett den är helt enkelt en faktor som gör att man är "ute" och därmed inte hänger med. Då spelar det ingen roll att kvaliteten är kass. Det viktigaste är att man har sett den.
Bra sagt. Det händer mig ibland när man går förbi biografen med någon kompis, som låter som tjejen bland postrarna på B&W i ett avsnitt av Nilecity: "den har jag, den har jag, den har jag..." :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

Däremot ser jag inte framför mig att alla som laddar ner dessa CAM-versioner är samlare eller att de väljer att bevara dessa för framtiden.
Nejdå, det finns säkert massor som gillar att komma med spoilers för andra också.

Skulle verkligheten se ut så vore det bra, men faktum är att den inte gör det. Jag kan utan att spekulera säga att du med lätthet kan hitta minst 5 olika CAM-versioner efter en större biofilm haft premiär.
Jag pratar om riktiga releaser, från kända grupper, inte från en godtycklig högstadieunge med en videokamera. De är rätt noga med det och om någon bryter mot reglerna utsätts de för mycket smädande.

Men visst, din teori är vettig och jag antar att de som gör släppen tänker så med, fast att de inte har eller kan ha tillräcklig koll på alla releaser som görs med tanke på det stora antalet trackers.
Trackers är sista ledet i distributionskedjan. Först går det ut till en packe FTP-er som inte är tillgängliga utanför gruppen, och i samband med det så går det dessutom ut ett meddelande till andra grupper via privata kanaler. Denna första våg av FTPs är ganska få, säg 20-50 stycken, men sitter på attans snabba linor och allt hanteras via scripts, så det tar bara några minuter. Från dessa siter går sedan materialet ut till distributionssiter som är tillgängliga för allmänheten (dvs utanför gruppen), men ändå ges bara tillträde till personliga kontakter. Dessa siter är normalt sett tillgängliga för alla grupper. Eventuella dåliga filer (trasiga, dubbelreleaser, regelbrott osv) raderas av speciella nukers. Från dessa siter sprids filerna sedan till mer öppna FTPs och torrentsiter.

Med andra ord, det är koll på sådant.

Jarre

Swordsman

Nejdå, det finns säkert massor som gillar att komma med spoilers för andra också.
Som den klassiska:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Snape kills Dumbledore!, om än i annat medium.</font></td></tr></table>
Du är uppenbarligen mer insatt i scenen än jag, så jag tror inte vi kommer så mycket längre här. Troberg, vad gör du på fritiden, egentligen? :gremwink: