Jag skulle gjort tvärtom mot hur fantasyskapare normalt sett gör: tagit inspiration från
andra religioner än kristendomen till religionens historia, teologi, etc, och begränsat de uppenbara parallellerna till det ytliga, visuella och organisatoriska; i.e, det jag brukar tala om som 'yttre attribut' när jag tex argumenterar för vad alla som gör Kina-fantasy gör fel.
Till exempel:
- Låt guden och djävulen existera i ett dualistiskt, jämnbördigt förhållande (som vi gjort med
Elishar och
Toldoth i D&D), manikeism/zoroastrianism-stylee.
- Låt den stora fraktionssplittringen ha sin rot i osämja om vem som ska efterträda profeten, och/eller bära vidare guds heliga ljus, som i islam.
- Låt religionens två, tre grenar ha ett gemensamt ursprung som motrörelser gentemot en äldre religion kopplad till en annan etnicitet och/eller kast än religionsgrundarnas, och sedan har splittring uppstått baserat på kompromissvilja/ödessyn - fr sramana-rörelserna, dvs tex buddhism, jainism och ajivikism, och hur de kan ha uppstått som Gangesdalens kshatriyas reaktioner på en vedisk, bhraminsk religion med maktcentra i Indusdalen. (Det här antar jag att du inte har koll på, men det är väldigt intressant, kan babbla mer om det om du vill).
- Låt guden vara kvinnlig, plain and simple.
- Låt religionen vara grundad av en excentrisk enväldig härskare som störtade de gamla gudarna till förmån för monoteism, Akhenaten-stylee
- Vidarespåning runt islam-grejen; låt profetens ätt vara något som religionens organisation är dedikerad åt att vörda/upprätthålla, Shia-Imam-stylee.
- Låt den ursprungliga kristendoms-rippoff-religionen ha gått under i forntiden, till förmån för en skum gnostisk rörelse inspirerad av den, som sedan blivit allt mer monolitisk, jfr om manikeismen faktiskt skulle ha vunnit.
- Låt en förr kättersk sekt av kristendoms-rippoffen ha tagit herraväldet över världen i samband med militära erövringar, och nu är deras version den enda officiellt tillåtna, jfr om de nestorianska mongolerna hade spöat hela kristenheten.
- Kör en monoteistisk religion i en dharmisk kosmologi, dvs som sikhismen.
- Ge guden en mer "fysisk" representation, och avatarer så att den kan skildras/manifesteras på olika vis, jämför bhakti-rörelserna i hinduismen.
- Ge guden en dubbel natur som bevarare/skapare och förgörare, jämför Shiva (eller
Taiia i vårt D&D)
- Låt guden vara en tillbakadragen skapare som numera låter en massa lägre andar göra allt jobb (jfr Tengri, Illúvatar).
Jag skulle kunna fortsätta föreslå saker i en halv evighet, men jag kan ju vänta tills jag vet om jag är inne på nåt spår du gillar öht. För att sammanfatta: jag tror att nyckeln till bra pseudokristendom är att vara väldigt selektiv med vad och hur mycket man egentligen snor från själva kristendoemen.