En sida skriven per timme är ett luddigt mått. Ett bättre mått är kanske hur lång tid det tar att spela en timmes förberedelser? Jag sprutar ofta inte ur mig texten, det måste ligga på jäsning ett tag, masseras lite i bakhuvudet och sen skrivas ner.Tre solar;n103746 said:...går plågsamt sakta för mig. Idag klockade jag in en dryg sida rumsbeskrivningar per timme. Det är orimligt långsamt.
Min fråga är: när/om du skriver rumsbeskrivningar till en dungeon, vad har du för knep för att snabba upp processen?
Kan vi få ett exempel på ett tomt rum?Tre solar;n103756 said:alltför få.
Jag tänker att en rumsbeskrivning ska ge användbara miljö-detaljer så att man har något att utgå ifrån när man kör, och det har förstört de "tomma" rummen för mig. Nu tar det nästan längre tid att skriva ett tomt rum än ett som inte är det (men jag har börjat fuska med "tricks, empty rooms and basic trap design" http://hackslashmaster.blogspot.se/2011/02/on-tricks-empty-rooms-and-basic-trap.html).
Av någon anledning som nu är förlorad i glömskans dunkel avfärdade jag den när jag först fick nys om den och har sedan av envishet och tilltro till mitt tidigare omdöme valt att inte ompröva mitt beslut. Så jag har aldrig använt eller spelat något gjort med "how to host..."Mutanten;n103763 said:Jag har aldrig testat den men har du sett How to Host a Dungeon?
Sant. Det var bara det mest lättillgängliga måttet. Baserat på sånt jag gjort tidigare skulle jag tro att jag i genomsnitt får ut en knapp timmes spel av en timmes förberedelser om jag skriver, vilket kan jämföras med en kvälls spel av en timmes förberedelser om jag bara ritar en mind-map.Snow;n103760 said:En sida skriven per timme är ett luddigt mått. Ett bättre mått är kanske hur lång tid det tar att spela en timmes förberedelser?
Kanske, men problemet är inte främst att jag är fysiskt jättelångsam på att skriva.Skriver du enbart för den egna spelgruppen? I så fall behöver du väl inte skriva brödtext? Skriv stödord och fyll ut improviserat. Kanske sparar du lite tid på det?
Jag har ganska få monster =)slanfan;n103758 said:Ok, ett annat tips är ju att fuska som fan, sno allt som inte är fastspikat samt använda alla hjälpmedel du hittar. Det där med att skapa ett helt nytt monster per rum låter beundransvärt, men låter även förbannat slitsamt. Du får fråga dig själv om du tror att smaken är värd kostnaden helt enkelt.
Meh! Både långsam och snål? Skandal!Tre solar;n103772 said:Jag har ganska få monster =)
Jag tror det är viktigt att du skaffar dig inspiration när det går trögt. donjon-generatorn eller Dizzy Dragon kanske kan ge dig inspiration?Tre solar;n103746 said:Min fråga är: när/om du skriver rumsbeskrivningar till en dungeon, vad har du för knep för att snabba upp processen?