Nekromanti Att skriva en dungeon...

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
...går plågsamt sakta för mig. Idag klockade jag in en dryg sida rumsbeskrivningar per timme. Det är orimligt långsamt.

Min fråga är: när/om du skriver rumsbeskrivningar till en dungeon, vad har du för knep för att snabba upp processen?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Hur många rum får du in på en sida? hur många rum i din dungeon? Du kanske håller rekordfart här...

Tipset är väl att endast skriva det viktiga, låta många (30%) av rummen vara tomma samt att inte överdriva mängden "spännande" saker. d12 beholders och en grön svamp räcker helt enkelt.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
alltför få.
Jag tänker att en rumsbeskrivning ska ge användbara miljö-detaljer så att man har något att utgå ifrån när man kör, och det har förstört de "tomma" rummen för mig. Nu tar det nästan längre tid att skriva ett tomt rum än ett som inte är det (men jag har börjat fuska med "tricks, empty rooms and basic trap design" http://hackslashmaster.blogspot.se/2011/02/on-tricks-empty-rooms-and-basic-trap.html).

I befolkade rum försöker jag placera icke-generiska monster, vilket ofta blir en sjukt lång tankemöda för att skapa en variant på något som redan finns (för i ärlighetens namn finns redan det mesta).

Och då har vi inte ens kommit in på hur svårt det är med fällor...

Det är fan tur att vi har ett överflöd av spelledare i min grupp.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Ok, ett annat tips är ju att fuska som fan, sno allt som inte är fastspikat samt använda alla hjälpmedel du hittar. Det där med att skapa ett helt nytt monster per rum låter beundransvärt, men låter även förbannat slitsamt. Du får fråga dig själv om du tror att smaken är värd kostnaden helt enkelt.

Sedan är det ju enorm skillnad på att skriva något åt hemmagruppen och att skriva något till försäljning (såklart). Om du ska leda dungen själv räcker det kanske med stödord, eftersom du vet vad du tänkte.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Tre solar;n103746 said:
...går plågsamt sakta för mig. Idag klockade jag in en dryg sida rumsbeskrivningar per timme. Det är orimligt långsamt.

Min fråga är: när/om du skriver rumsbeskrivningar till en dungeon, vad har du för knep för att snabba upp processen?
En sida skriven per timme är ett luddigt mått. Ett bättre mått är kanske hur lång tid det tar att spela en timmes förberedelser? Jag sprutar ofta inte ur mig texten, det måste ligga på jäsning ett tag, masseras lite i bakhuvudet och sen skrivas ner.

Vad jag egentligen vill komma åt, är det verkligen långsamt? Kvalitet får ta tid. :)

Skriver du enbart för den egna spelgruppen? I så fall behöver du väl inte skriva brödtext? Skriv stödord och fyll ut improviserat. Kanske sparar du lite tid på det?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Tre solar;n103756 said:
alltför få.
Jag tänker att en rumsbeskrivning ska ge användbara miljö-detaljer så att man har något att utgå ifrån när man kör, och det har förstört de "tomma" rummen för mig. Nu tar det nästan längre tid att skriva ett tomt rum än ett som inte är det (men jag har börjat fuska med "tricks, empty rooms and basic trap design" http://hackslashmaster.blogspot.se/2011/02/on-tricks-empty-rooms-and-basic-trap.html).
Kan vi få ett exempel på ett tomt rum?
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Mutanten;n103763 said:
Jag har aldrig testat den men har du sett How to Host a Dungeon?
Av någon anledning som nu är förlorad i glömskans dunkel avfärdade jag den när jag först fick nys om den och har sedan av envishet och tilltro till mitt tidigare omdöme valt att inte ompröva mitt beslut. Så jag har aldrig använt eller spelat något gjort med "how to host..."
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Snow;n103760 said:
En sida skriven per timme är ett luddigt mått. Ett bättre mått är kanske hur lång tid det tar att spela en timmes förberedelser?
Sant. Det var bara det mest lättillgängliga måttet. Baserat på sånt jag gjort tidigare skulle jag tro att jag i genomsnitt får ut en knapp timmes spel av en timmes förberedelser om jag skriver, vilket kan jämföras med en kvälls spel av en timmes förberedelser om jag bara ritar en mind-map.

Skriver du enbart för den egna spelgruppen? I så fall behöver du väl inte skriva brödtext? Skriv stödord och fyll ut improviserat. Kanske sparar du lite tid på det?
Kanske, men problemet är inte främst att jag är fysiskt jättelångsam på att skriva.

Snarare är det nog att jag inte kommer från en D&D-bakgrund och därför inte har några trix att ta till. Jag är mer på nivån att jag måste stega upp 10 fot för att se om det är en lämplig storlek.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
slanfan;n103758 said:
Ok, ett annat tips är ju att fuska som fan, sno allt som inte är fastspikat samt använda alla hjälpmedel du hittar. Det där med att skapa ett helt nytt monster per rum låter beundransvärt, men låter även förbannat slitsamt. Du får fråga dig själv om du tror att smaken är värd kostnaden helt enkelt.
Jag har ganska få monster =)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
När jag skriver en dungeon sätter jag inte ens alltid ut siffror/beskrivningar på alla rum. De som är tomma kan ibland gemensamt beskrivas eller bara beskrivas med några få ord "Tomt", "Orchkök", "Förstört sovrum" eller liknande. Mer än så behövs inte.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,855
Tre solar;n103772 said:
Jag har ganska få monster =)
Meh! Både långsam och snål? Skandal!

(själv har jag problem med att ens börja göra dungeons så jag håller dig ändå som en förebild)
 
Top