(Lång post!)
Stort tack för alla era svar!
Ni är mycket generösa som delar med er av er erfarenhet och visdom. Och tack för era glada tillrop!
Nu ska jag besvara era frågor och försöka presentera mina rollspelsidéer lite mer konkret.
Jag borde ha varit tydligare och frågot om hur man "skapar" rollspel - istället för "skriva".
Mina rollspelsprojekt är fortfarande i sin linda. De behöver få växa, reagera på omvärlden och utvecklas.
I ett långt senare stadium blir det dags att verkligen skriva rollspelen.
Men nu: åter till skapandet!
Jag har alltså två rollspelsidéer. Jag vet fortfarande inte om jag ska lägga någon av dem på hyllan och helhjärtat satsa på bara en av dem. Det får väl tiden utvisa. Just nu känns den ena mer utmanande (=intressant) än den andra, men jag gillar dem båda.
Det jag behöver hjälp med är väl några bollplank eller någonslags sokratisk metod där jag leds att själv komma fram till rollspelens sanna väsen.
Efter att ha läst era svar och funderat lite så känner jag spontant att jag absolut vill vänta med skrivandet och regelknåpandet ett tag. Jag ser till och med en risk i att börja fixera detaljer. Nu i början handlar det nog mest om att få kläm på De Tre Stora Frågorna: Vad handlar rollspelet om? Vad gör rollpersonerna? Vad gör spelarna?
Men intressanta frågor kan även vara: Vilka är målgruppen? Vad är syftet med att skapa rollspelet?
Konkret fråga till er: Vilken eller vilka frågor måste jag besvara först?
Projekten befinner sig i analysfas snarare än design- eller implementationsfas.
Det vore schysst att kunna börja speltesta så snart som möjligt. Hur det ska gå till, hur man speltestar ett icke-existerande rollspel, det vet jag inte ännu. Men det känns som ett bra sätt att jobba på, en iterativ process: utveckla - testa - utveckla - testa - ...
Konkret fråga till er: Hur speltestar man ett spel som knappt är påbörjat? Vilka bitar måste finnas på plats innan man kan börja speltesta? (Finns det överhuvudtaget sådana obligatoriska grundbultar?) Eller kör man igång en improviserad friform och upptäcker längs vägen vad som saknas? Första speltesterna blir kanske med en "mockup" - något som utger sig för att vara rollspelet, men inte alls är det. I senare skede kan det bli en "tillrättalagd demo", där speltest sker inom väldigt snäva gränser. Okej, men hur gör man det första trevande speltestet?
Mina två rollspelsidéer är kanske inte jätteoriginella, men jag vill skapa egna rollspel för att det känns kul (själva skapelseprocessen i sig är viktig!) - och för att jag i nuläget inte är medveten om något redan befintligt rollspel som duger (i mitt eget subjektiva tycke).
Båda rollspelsidéerna bygger på specifika settings/genrer (snarare än spelstil eller regelupplägg).
ROLLSPELSIDÉ 1
--------------
Arbetsnamn : "Nordiska hjältar"
Genre/spelvärld: äventyr och mysterier i andra världskrigets Sverige (och grannländer)
Influenser : "Hjältarna från Telemarken", "Röd snö" (Fler influenser eftersökes!)
Rollpersonerna : nordiska hjältar - som dock även brottas med sina egna problem
Viktigt : stämningen, miljöerna, tiden (sett genom ett romantiskt (?) filter)
Utmaning : Att få till den rätta tidstypiska (genretypiska) stämningen
Fråga : Är detta ett traditionellt äventyrsspel, eller ska de personliga tragedierna få ta över?
Regeltanke : Tillbakablicksscener (kopplas till rp:ns ömma punkter?)
ROLLSPELSIDÉ 2
--------------
Arbetsnamn : "Konspirationen"
Genre/spelvärld: konspirationsteori och paranoia - "Vad är verkligt?" (exakt genre, miljö och tid beror på kampanj)
Influenser : "Jacobs Inferno", "Truman Show", "The Game", "Patient 67", "Ubik" (Fler influenser eftersökes!)
Rollpersonerna : vilka som helst - men en dag får de anledning att tvivla på vad som är verkligt och vad som är inbillat
Viktigt : Ovetskapen. Paranoian. Den krypande skräcken. Det hotande vansinnet.
Utmaning : Att få detta att fungera i ett rollspel. Att spelarna blir "gripna" och vill ha mer.
Fråga : Ska SL veta vad som är verkligt? Eller ska detta avgöras genom slump (eller val?) under spelets gång?
Regeltanke : Tärningar slås bara då saker ställs på sin spets. Om resultatet blir "perfekt" så kan spelaren välja vad som är verkligt i denna scen ("etablera fakta"). Om resultatet blir "fummel" så sker förändras något i scenen på ett "omöjligt" sätt ("faktasönderfall").
Det här är första gången överhuvudtaget som jag skrivit ner något om mina två idéer. Det kändes nyttigt. Jag är inte säker på att det blev helt på pricken rätt. Men det ingår väl i processen. Skriv ner. Upptäck vad som känns fel. Rätta till.
Lång post blev det. Men nu är den slut.
(Om ni vill kan jag starta två nya trådar för de specifika rollspelsidéerna.)
Mvh Calle (ja, Måns, jag heter "Älge" på mutantforumet ;-)