Nekromanti Att skriva fluff - var börjar man?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Genom åren har jag hunnit spelleda en hel del och skapat ganska mycket intriger, städer, karaktärer, länder och kulturer. Däremot har ingenting kommit ner på papper, mer än tillräckligt många stödord för att kunna spelleda det.

Om man vill dela med sig av sånt här i någon form, må det vara foruminlägg, officiellt bakgrundsmaterial till något rollspel eller artiklar till en wiki, hur gör man då för att strukturera det och få ner det på papper?

Vilken ände är vettig att börja i? Hur kan man strukturera arbetet?

Om det blir lättare att svara mot mer konkreta exempel så ta det här:
- Ett land, med folk, kultur, härskare, politik, ekonomi, militärmakt m.m.

Krille

Super Moderator
Ta dina stödord och gör om dem till rubriker.

Flytta runt dina rubriker till en ordning som känns koherent och logisk.

Fyll ut mellanrummet mellan rubriker med text.

solvebring

Superhero
Jag har ingen framgångssaga eller professionell metod för dylika men jag vill hålla med Krille. Fundera på vad du vill säga med ditt fluff, vilka delar som är värda att berätta, vilka delar som är coola - som bör lyftas fram bland allt annat. Sök bland dina stödord, plocka fram vettiga rubriker, stapla upp dem och påbörja korvstoppningen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är med Krille - börja med rubriker.

Vad gäller hur de ska struktureras så tycker jag nog att den centrala frågan är hur gör jag det här användbart för spelare/spelledare? Alltså, prioritera sådant som är direkt användbart i skapandet av äventyr och rollpersoner, snarare än ren geografibokskunskap. Eller ja, man kan ha med typtronlängder, befolkningsmängder och viktiga exporter etc om man vill, men kanske ge sådant mindre plats än vad man spenderar på viktiga eller intressanta konflikter, traditioner etc.

Sapient

Swashbuckler
Krilles och kranks råd är bra och handfasta. För att spinna vidare på vad Sölvebring säger - bra fluff kan ha tre syften:
* Att ge spelmässigt användbara fakta om landet
* Att ge uppslag till äventyr
* Att sätta färg som är svår att skapa genom enbart fakta eller spelmekanik

(Och, om man så vill, är det tredje ett specialfall av den första uppgiften då gränsdragningen mellan "fakta" och "färg" inte är solklar...)

Jag utgår nu för enkelhetens skull från att du jobbar med en fantasymiljö, men det går så klart att omsätta till alla slags miljöer. Och utifall jag skriver sådant du redan tänkt på själv, så hoppas jag du har överseende med det...

Det är så klart bra om fluffet lyckas med mer än en målsättning. Den där kungalängden till exempel - den behöver inte bara finnas där för att ge någonting att utgå ifrån om någon använder färdigheter som historia eller genealogi, den kan också innehålla sånt som blir krokar i framtida äventyr eller fogar in sådana krokar i historien. Försvann en kunglig artefakt i samband med ett slag? En värdefull skatt som gått förlorad under Alfonso XII korståg?

Den kanske också säger något om landets mentalitet - hur ofta har kungarna härskat länge och i fred kontra stupat i krig eller av lönnmord?

Det slags politik och styrelseskick som du tänker dig, bör inte bara uttryckas med ord, "landet är så här", utan också avspeglas i kungalängder, exemplifieras i legender - "sagan om den gode kung Lambert och onde prins Rupert" handlar givetvis om hur kungen har alla goda egenskaper och prinsen de dåliga - allt enligt landets värderingar.

När det gäller folket i landet, så är det lite samma sak där, fast man inte kan fokusera på individer (eller sällan iaf.). Men vilka seder har man, vilka trosföreställningar? Påverkar detta attityden till äventyrarna - eller t.ex. till vilka raser eller yrken de har osv.

Lyckas man bra med att få allt detta att stämma, på ett logiskt och fiffigt sätt, så är det ingen som tänker så mycket på det. Det finns där, det absorberas lätt av spelarna och de kan plocka in i det i spelet. Det gäller att undvika anakronismer - saker som stör och skapar logiska konflikter. (I så fall får man antingen revidera eller hitta på nya fakta som förklarar bort konflikten...)

I princip skulle man kunna säga att fluff som inte gör något alls av ovanstående, är överflödigt. Men naturligtvis är det svårt att veta vad olika slags information ger användarna. Det kommer förmodligen alltid att vara så att viss information betraktas som överflödig av någon, men värdefull av någon annan. Däremot kan du lugnt slakta information som DU inte anser ger något - eller strunta i att ens försöka skriva den, om du inte vet vad syftet är.

Utgå från vad du skulle vilja veta om landet, "okej, om jag vet detta och detta, vilka frågor skulle jag då ha? vad skulle jag vilja veta mer?"

I bästa fall når man sen ett läge där äventyrsuppslagen börjar komma av sig självt, genom att man kombinerar olika delar av texterna och inser att där finns något att utveckla. Det är då man ska sluta. Det är precis det läge då läsaren får ut som mest av texterna. :gremsmile: