Nekromanti Att slåss med två vapen...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
...hur coolt är inte det egentligen?

Ja, hur?

Och framförallt, vilka vapenkombinationer är ballast?

När jag skall ner i en grotta för att rensa ut monster och ta deras guld föredrar jag två enhandsyxor. Och det ballaste är när man slåss lite håglöst med dem, sänker ett par ondingar, och plötsligt bestämmer sig för att kasta yxorna i skallen på grottrollet för att sedan dra tvåhandssvärdet och gå in i närstrid med besten.

Och om ni inte vill diskutera vapenkombinationer så kan ni dra upp andra balla sätt att spöa orcher på. Pilbåge eller armborst? Dubbla handarmborst? Spjut och sköld?

/Vulf

Eksem

Champion
Va coolt, en våldstråd! Snyggast tycker jag nog ett svärd och en sköld är, hur tråkigt det än må låta. Men ska det vara två vapen är två långa dolkar fruktat fräckt.

Men skall monster tagas av daga är skitlånga vapen allra bäst. Ett tremetersspjut, en glav eller kanske en hillebard. Sedan kan ni tolka in falloskopplingar i det hur mycket ni vill, men att spetsa ett monster på ett långt spjut, det är fräckt!

Vitulv

Sköldar är för sissies

Ja, våldstrådar behövs och eftersom jag inte hänger i Eonforumet så får jag skriva egna sådana!

Näh, svärd skall svingas med två händer. Eller så skall man ha två stycken. Ska någon tvinga en sköld i nävarna på mig så vill jag ha ballare grejor. Hoplit-stylee liksom - kortspjut och sköld är styggt ballt.

Rundsköld och stridsyxa eller korpnäbb funkar också. Gärna i kombination med en ringbrynja och vikingahjälm (fast inte en sådan med horn).

/Vulf - kan man ha två tvåhandssvärd i samma hand?

Krille

Super Moderator
"Och framförallt, vilka vapenkombinationer är ballast?"

Jag återupplevde en av de tidiga och balla vapenkombinationerna idag när jag såg Örnnästet igen. Clintan röjer skurkar med dubbla Schmeisser-k-pistar. Är det coolt, eller?

Feuflux

omjonasson.se
Lite vapenkombinationer

2 stridsgissel? Aningens svårhanterligt kanske men det skulle se jäkligt tufft ut... och livsfarligt.

1 enhandssvärd och ena handen fri för att kunna häckla monstrena och visa sin överlägsenhet.

Piska och enhandssvärd, avväpna fienden med piskar och spetsa dem. Lite catewoman-stance.

Annars är ju trästav (eller glav och sånt använt som en trästav) coolt i största allmänhet. Tjocka munkar som slåss för friheten och sånt, eller ninjastyle. :gremsmile:

Vitulv

Jag återupplevde en av de tidiga och balla vapenkombinationerna idag när jag såg Örnnästet igen. Clintan röjer skurkar med dubbla Schmeisser-k-pistar. Är det coolt, eller?
Japp, det är det! Dubbla k-pistar är nästan altid bra. Jag kommer ihåg ett gammalt nummer av Punisher där Frank himself öser på med två Gönzer k-pistar. Japp, det är ballt.

Förresten kom jag på att dubbla lasersvärd funkar suveränt. Både två stycken lasersvärd eller ett "dubbellasersvärd". Eller måste man kalla dem "ljussablar"?

/Vulf

Eksem

Champion
Re: Lite vapenkombinationer

"2 stridsgissel? Aningens svårhanterligt kanske men det skulle se jäkligt tufft ut... och livsfarligt."

Det är bara att köra lite soft nunchuch-stylee så ska det nog gå bra.

"Piska och enhandssvärd, avväpna fienden med piskar och spetsa dem. Lite catewoman-stance."

Men något slags kedjevapen för att avväpna och ett annat vapen för att hugga ner stackaren vore ilsket och tufft. Mycket tuffare än nån piska, pussyweapon :gremwink:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Dubbla stridsgissel körde jag med för en SLP i DoD en gång... ja, sannerligen var han magnifik! Den nergånge, långe och smale härskaren över den undre världen... Tjuvarnas konug drog i krig mot den kvinnliga nekromantikern och hennes fyra, smått musketörinspirerade livvakter (rapirer och parerdolkar förstås!) samt den lilla horden av odöda... Han dansade fram över torget där slutstriden stod och stupade mot slutet av striden på ett snyggt sätt! En perfekt avslutning på några timmars slug intrig! :gremcool:

Rickard

Urverk speldesign
Mina favoritvapen

Jag måste nog erkänna att två handyxor är min älsklingsfavorit, bara för att det är så brutalt.. Gillar brutala saker.. Två uzis är också en favvokombi.. Just sprey it.. Annars är stor skicklighet på pilbåge respektingivande.. Det finns inget läckrare än att slänga iväg en pil i en låång båge och för att sätta den i någons skalle ett femtital meter bort..

Gillar även graciösa vapen som man kan leka med.. Piskor är en favorit, då man kan svepa dem omkring sig eller göra trix med.. Lasso är ett annat oväntat vapen som är bland det bättre.. Lasso till häst mot ryttare, lasso för att klättra, lasso för att "dansa" med (typ göra schyssta trix) och lasso för att binda folk med.. Annars gillar jag tanken på att kombinera akrobatik (färdigheten) och vapenkonst..

Slutligen så gillar jag också vapen som inte ser ut som vapen vid första anblicken.. Det är nog min gamla ninjakärlek som är skyldig till det.. Lasso är ett exempel.. Kasttjärna som bältspänne (taget från ninjafilm).. Hattpistol (taget från Deadlands).. Utfällbart knivblad i skosulan som kommer ut vid tån (Crouching Tiger. Hidden dragon).. Svärdskidor som kan användas som blåsrör (Ninjafilm).. Utfällbara klor (Wolverine).. Pistol i munnen (taget från Shadowrun).. Rakbladsvassa solfjädrar (mod. från DoD Samuraj).. Hårnålsdolkar (från DoD).. Stryptråd i armbandsklockan (Gurgehs idé).. Ja, det mesta som är osynligt..

Jag brukar ofta låta mina rollpersoner har något speciellt som kan utmärka dem.. När jag väl bestämmer att vapnet är det som ska utmärka personen så blir det en sak av det ovan..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som låter folk tolka in precis vad de vill i det han nyss skrev

Vitulv

Jag kom på en sak till!

Jag brukar ofta låta mina rollpersoner har något speciellt som kan utmärka dem.. När jag väl bestämmer att vapnet är det som ska utmärka personen så blir det en sak av det ovan..
Bra, vapnen visar ofta vilken typ av rollperson jag spelar.

Jag kom på en bra grej till. En SLP i Mutant hade ett gäng svärd fastspända på ryggen, nästan som en solfjäder. Det var ballt.

I Mutant gillar jag för övrigt att vara överbeväpnad. En skarprättarpistol med elfenbenskolv på varje höft (elfenben från elefantmutanter givetvis). Dubbla skarprättarderringers i axelhölster, ett Müllerskt kadunder och ammunition i bälten överallt! Lägg till ett par dolkar, en sabel och fickor fulla med handgranater så slår man världen med häpnad!

/Vulf

anth

Vetefan

"2 stridsgissel? Aningens svårhanterligt kanske men det skulle se jäkligt tufft ut... och livsfarligt."

Det är bara att köra lite soft nunchuch-stylee så ska det nog gå bra.
Dubbla stridsgissel eller "karatepinnar" ser maffigt ut, men riktigt roligt blir det inte förrän man kör med RIKTIGA fummelregler:
Det gör ONT när man fumlar med ett stridsgissel och träffar sig själv på något känsligt ställe... :gremsmile:

Nightowl

Champion
Jag gillar inte enhandsyxor. Jag gillar inte enhandsvapen överhuvudtaget, utom möjligtvis sådana där 'ethnic badass'-vapen som katana och så. Det känns så lite.

Istället föredrar jag en tvåhandsyxa, tvåhandshammare, eller ett tvåhands stridsgissel eller stridsslaga.

Om jag inte får automatvapen. Då vill jag antingen ha två uzis eller en minigun. Eller två. Fan, fast pumphagel är också kul. Och granater.

Erik, enkelspårig fan

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Otippade kombos och svärd

Jag har två favoriter som jag kan dra mig till minnes så här på rak arm.

Den första är dubbla svärd. Visst, det är enkelt. Det är vanilj, och det är väldigt standard. Jag gillar det dock. Framförallt ett långt och ett kort svärd. T.ex. ett slagsvärd och ett kortsvärd (alt. dolk) eller ett katana och en wakizashi.

Den andra är improviserade vapen á la härlig Jackie Chan-stil. Typ en kökskniv och en soppslev? En stege? :gremlaugh: En kedja och en planka?
Allting som är otippad och bara ligger omkring är tvättäkta coolt. Vapnena för gärna gå sönder varpå man plockar upp någonting ännu mer otippat och märkligt från marken eller från fallna fiender.

/Naug

Ulfgeir

Swashbuckler
Tja personligen så gillar jag följande 2-vapens kombinationer:

Dolk/Dolk Gärna kombinerat med akrobatik för att hålla sig undan motståndarens vapen.

Kortsvärd/Dolk (eller Värja/Dolk om man kan vara lite musketörig, fast då skall det ju vara Värja/Parerdolk)

Kortsvärd/Kortsvärd
Katana/Katana (Alternativt ljussablar)

Fast klart enhandsyxa/enhandsyxa ger ju liksom den där härliga Siste mohikanen-känslan.

Vad gäller skjutvapen så skall det ju vara 2 tuffa pistoler, i bästa John Woo-stil. Dyker framåt, ligger raklång (på sida) i luften och skjuter skurken full av bly.

/Ulfgeir

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Såg just sista delen i Sagan om ringen-trilogin.. där SPOILER!

Gandalf slåss med både svärd och stav samtidigt, trevligt värre.
--
Vilket naturligtvis inte går för sig, såvida inte den gode Gandalf är väldigt stark och klarar stavens STY-krav med bara en hand. :)

Foggmock

Myrmidon
Snackar vi rå action i Neotechstilen, två pistoler. Två stora pistoler. Riktiga män behöver bara ett eller två skott för att sänka en motståndare.

Snackar vi medeltiden vill jag ha en sköld och ett enhandsvapen, gärna ett svärd eller yxa. Jag kan tänka mig en variant med bara ett enochetthalvhandssvärd också, men det är jag inte lika duktig på att hantera.

Visst, katanor och wakizashis är balla, men enda gången man får användning för dem är typ om man lirar Usagi Yojimbo, och då är ju vapenvalet ganska klart redan. En wakizashi i sin "off-hand" och en katana i sin huvudhand är väl det jag skulle trivas bäst med, men om arsenalen tryter så funkar både tanto och wakizashi ensamt, gärna i bakvänt grepp för att det ser ballt ut.

Efter att ha provskjutit ett autentiskt armborst i somras är inte långbågen längre mitt favoritvapen i avståndskategorin. Inte lika finessartat, men det funkar utmärkt som penisförlängare. En sån liten kort sammansatt ryttarbåge funkar också, Legolas style liksom. Så länge det håller rak pilbana 40-50 meter och lite till är jag nöjd.

Pom

Swashbuckler
Ett stridsgissel i varje hand, lite kroppsmålning, och en strid ström av fiender, det är livet det! :gremcool:

hraufnir

Swordsman
Re: Mina favoritvapen

Annars är stor skicklighet på pilbåge respektingivande.. Det finns inget läckrare än att slänga iväg en pil i en låång båge och för att sätta den i någons skalle ett femtital meter bort..
Jag vet jag vet... en besserwisser och en "vet allt:are" kallas jag, men ett femtital meter är ingen låång båge och ett långt avstånd för pilbåge. Visst är det kanske maxavstånd man skjuter på med normal effekt, men inte ett låångt avstånd. Glöm inte att den brittiska långbågen var effektiv på mer än 200 meter...

Troberg

Sinister eater
Re: Mina favoritvapen

Jag vet jag vet... en besserwisser och en "vet allt:are" kallas jag, men ett femtital meter är ingen låång båge och ett långt avstånd för pilbåge. Visst är det kanske maxavstånd man skjuter på med normal effekt, men inte ett låångt avstånd. Glöm inte att den brittiska långbågen var effektiv på mer än 200 meter...
Det beror ju på. Det är en stor skillnad på att vara effektiv mot truppformationer och att vara effektiv mot enstaka mål.