Oki, kort sammanfattning
Jag är inte klar med arbetet än.
Helt klar blir man väl aldrig, jag har hållit på i ett par år nu med Altor 626, min nya version av DoD Ereb Altor. Men jag kanske publicerar rubbet på Internet när jag kommit längre.
Här följer en kortfattad sammanfattning av mitt system för odöda.
Det finns fyra sorters odöda: Spöken, skelett, zombies och vampyrer. Alla odöda är av en av dessa sorter.
Jag har inte tagit bort några varelser från Drakar och Demoner, men i stället för att vara egna "arter" så är till exempel dödsgastar och Perytoner nu två varianter av Manifestation, en av de sex aspekter som definierar ett spökes existens.
Det sektion jag kommit längs med är spöken. Dessa definieras utifrån sex olika faktorer: Sinnesnärvaro, Rörlighet, Manifestation, Motivation, Spökkraft och Törnen. Det finns tio alternativ på sinnesnärvaro, och fler på de andra, så allt som allt finns det ett antal miljoner varianter att välja på bara för grundförutsättningarna innan man börjar skapa sitt spöke på allvar.
Skelett och Zombies är mitt nästa projekt, skall bygga upp dem på samma sätt. Sedan kommer jag att gå vidare till nästa version av vampyrerna efter samma mönster, men jag vet inte riktigt hur långtgående förändringar det kommer att bli. Mitt nivarande system för vampyrer är ganska rudimentära och fungerar som följer:
En vampyr skapas genom en nekromantisk ritual. Vampyren är av en viss nivå, vilken avgörs av ritualens effektgrad. Som odöd får vampyren vissa multiplar på vissa grundegenskaper, vissa speciella förmågor (tex förmåga att förvandla sig till fladdermus), vissa modifikationer av sitt utseende, ett visst mått av allergi mot solljus, vissa speciella förmågor, och så vidare. Denna vampyr räknas som stamfader till sin ätt. Alla vampyrer av samma ätt har samma modifikationer, men för varje generation av smittan sänks nivån med ett tills den når nivå ett där den sista generationen inte längre kan föröka sig.